Hlavní obsah

Škoda slaví 85 let od fenomenálního úspěchu v Monte Carlu

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto oslavuje 85 let od nezapomenutelného úspěchu na Rallye Monte Carlo 1936. Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman ze sebe vydali to nejlepší a ukořistili jeden z největších sportovních úspěchů v dosavadní historii Škodovky. S roadsterem Škoda Popular Sport získali druhé místo ve třídě do 1 500 cm3 a významně přispěli k vnímání jména automobilky.

Článek

Historie slavné Rallye Monte Carlo se začala psát v roce 1911, kdy startoval první ročník s úmyslem přilákat turisty do Monackého knížectví i během chladnějšího zimního období. V lednu 1936 pak startoval patnáctý ročník soutěže, který se konal ve dnech 28. ledna až 2. února, ale tehdejší závod se výrazně odlišoval od toho, jak ho známe v dnešních dnech.

Ve 30. letech minulého století o úspěchu v Rallye Monte Carlo nerozhodovaly pouze body získané na území Monaka, ale hodnotila se i délka a náročnost trasy z oficiálního místa startu. Ostřílení jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman si z nabízených míst startu vybrali řecké Athény a začali se připravovat na dlouhou cestu.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport vznikla spojením podvozku řady Popular s motorem Rapid

Česká posádka se Škodou Popular Sport zvládla první úsek cesty z Prahy do italského Terstu se vzdáleností 850 kilometrů za sedmnáct hodin. Odtud pokračovali do Řecka a před startem závodu z Athén měli čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se museli postarat svépomocí, protože neměli k dispozici mechanika ani servisní vůz.

Celkem 3 852 kilometrů dlouhá soutěžní trasa přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka zabrala čtyři dny a Zdeněk Pohl si z cesty odvezl spoustu zajímavých zážitků, na něž později vzpomínal těmito slovy: „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“

Pod šachovnicovou vlajkou na Rallye Monte Carlo 1936 projelo 72 posádek ze 105 přihlášených. Škoda Popular Sport s Pohlem a Hausmanem zvládla soutěž bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti a v cíli se umístila druhá ve třídě do 1 500 cm3.

Foto: Škoda Auto

Aby v interiéru nebyla extrémní zima, byl vybaven přídavným horkovzdušným topením

Český úspěch nebyl pouhou náhodou, protože účast na rallye začínala pečlivou přípravou. Zdeněk Pohl s Jaroslavem Hausmanem svědomitě testovali v zasněžených Krkonoších, aby vyzkoušeli kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénním dezénem. Během testování se však nemohli shodnout, zda je lepší vůz vyprošťovat ze závějí pomocí dřevěné, nebo plechové lopaty, a pro jistotu s sebou vzali obě. Jeden nikdy neví.

Škoda Popular Sport byla zkonstruována spojením upraveného podvozku lehčí řady Popular se silnějším motorem Rapid. Se čtyřválcem o zdvihovém objemu 1 386 cm3 a 34 koňských silách uměla dosáhnout nejvyšší rychlosti přibližně 110 km/h. Zpomalení a zastavení usnadňovaly nové hydraulické brzdy Ate a dvojice palivových nádrží o celkovém objemu 170 litrů zaručovala dojezd okolo 1 500 kilometrů.

Foto: Škoda Auto

Úspěchem na Rallye Monte Carlo 1936 se inspirovala elegantní Škoda Popular Monte Carlo

Soutěžní Popular Sport vážil 790 kilogramů, z nichž pouhých 250 připadalo na otevřenou karoserii. Plně naložený Popular pro závod pak vážil asi 960 kilogramů, k nimž je nutno připočítat dalších 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Zdeněk Pohl s Jaroslavem Hausmanem v zimním počasí ocenili přídavné horkovzdušné topení, držáky na termosku, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.

Už v předválečných letech byly zkušenosti a úspěchy automobilových závodníků přenášeny do sériové produkce a úspěch na Rallye Monte Carlo 1936 inspiroval automobilku k rozšíření nabídky o limitovanou sérii sportovně střižených vozů. První Škoda Popular Monte Carlo s karoserií roadster byla dodána zákazníkovi již v červenci 1936, první kupé o měsíc později a teprve 1. října 1936 byl vůz oficiálně představen na autosalonu v Paříži.

Do roku 1939 vzniklo celkem sedmdesát roadsterů a kupé, a mezi šťastnými zákazníky byl i tehdy čtrnáctiletý jugoslávský král Petar II. Karađorđević. Škoda Popular Monte Carlo nechybí na seznamu nejzajímavějších historických škodovek a dodnes je obdivována pro svou eleganci, která je zosobněním meziválečného designového stylu. S označením Monte Carlo dnes můžete setkat u nejstylovějších výbav modelů Fabia, Scala a Kamiq.

Související témata:
Načítám