Článek
První SUV, tedy v překladu víceúčelová terénní auta (v podstatě off-roady, které se na silnici chovaly spíš jako klasický osobní vůz a méně jako rozpustilý žebřiňák) vznikla už na počátku 60. let (dohady, jestli to byl Chevrolet Suburban, nebo Jeep Wagoneer, tentokrát nechme stranou) a jejich popularita od té doby utěšeně roste. Největší boom zažívají v posledních dvou dekádách, což potvrzuje i nedávná historie automobilky Škoda.
Prvním SUV z Mladé Boleslavi byl kompaktní Yeti, který se narodil v roce 2009. Od davu se odlišoval především nezvyklým vzhledem se dvěma kulatými světlomety a promyšlenou praktičností podpořenou variabilním interiérem se zadními sedačkami VarioFlex. U zákazníků si tak získal velkou oblibu, což potvrzuje 684 500 prodaných kusů do ukončení výroby v roce 2017.
Potom už to šlo v rychlém sledu – v roce 2016 přišel velký Kodiaq se sedmimístným interiérem (dokonce i ve sportovní verzi RS), o rok později střední Karoq, prostornější a dospělejší následovník Yetiho, a v roce 2019 malý Kamiq (tedy on zase tak malý není, je to vlastně jen mírně zvýšená verze Scaly – proto se také jako jediný musí obejít bez pohonu všech čtyř kol). Každý z nových modelů se na trhu výborně etabloval, není proto divu, že na druhý vyrobený milion kusů stačilo Škodovce jen posledního 2,5 roku.
Horkou novinkou mezi SUV Škoda je pak Enyaq iV, s nímž automobilka vstupuje do nové éry elektromobility (a ještě letos bude následovat varianta GT se splývavou zádí ve stylu SUV-kupé). Snad ho čeká stejný úspěch jako jeho konvenční sourozence. Již tento měsíc se také představí zcela nové SUV Kushaq určené pouze pro indický trh. Ostatně výroba SUV s okřídleným šípem ve znaku není výsadou továren v Česku, tyto vozy sjíždějí také z linek na Slovensku, Ukrajině, v Rusku a samozřejmě také Číně, kde se nabídka modelů Škoda poněkud liší od té evropské.
Obliba SUV v budoucnu bezpochyby klesat nebude – automobilky je na trh přivádějí ve všech možných i nemožných podobách a velikostech a zákazníci je nadšeně kupují jako horké housky na krámě. SUV jsou dnes sázkou na jistotu, takže jich na silnicích uvidíme ještě více než dnes. A spousta z nich bude mít určitě na přídi hrdý znáček Škoda.