Článek
Varujeme vás, soužití s Enyaqem iV je hodně návykové! Auto odemknete dotykem kliky (klíč ani nemusíte vyndavat z kapsy), usednete na sedačku a už vám začne hrát oblíbené rádio, pak stačí jen šlápnout na pedál brzdy a máte „nastartováno“ (spínací tlačítko tu je, ale vůbec ho nemusíte používat), malým joystickem zařadíte „D“ a můžete vesele drandit (podobně po jízdě jen zmáčknete tlačítko parkovací brzdy, vystoupíte a zamknete dotykem kliky, žádný složitější rituál kolem toho není). Žádné čekání na naběhnutí infotainmentu, žádné hlučné startování motoru, žádné kvedlání pákou – Enyaq jako by byl vždy o krok před vámi a nenechá vás čekat.
Žádné čekání nehrozí ani u elektrického pohonu, auto přímo dychtí po každém pobídnutí plynovým pedálem a ochotně ho následuje okamžitým a zcela nenuceným zátahem, který je zdánlivě nekonečný, protože ho nepřerušuje žádné pocukávání při každém přeřazení – Enyaq iV prostě jede a jede a jede, až při tom připomíná startující letadlo.
Tedy pokud nepotřebujete brzdit, pak stejně ochotně zpomaluje – stačí prakticky jen povolit nohu na pedálu plynu a regenerativní brzdění se postará o zbytek (v 90 % situací), na brzdu tak moc často šlapat nemusíte, a dokonce vám tím získá část energie zpět do baterie. Úroveň zpomalování si můžete určit ve třech úrovních pádly pod volantem nebo přepnutím do režimu „B“ (nejsilnější míra rekuperace), ale nejlepší je nechat všechno na automatice – radar sleduje dopravu před vámi a nechá vás plachtit, když je vpředu volno, nebo naopak přibrzďuje podle zpomalování auta před vámi, využívá také data z navigace a radí, kdy zpomalit před zatáčkou, kruhovým objezdem či začátkem obce, kamera pak sleduje dopravní značení a registruje úseky s rychlostním omezením. Enyaq zkrátka vždycky ví, co vás čeká, a rychlost jízdy nenásilně přizpůsobuje situaci ještě před tím, než ji jako řidič začnete aktivně řešit.
Vy se tak víc můžete soustředit na čtení silnice a dopravní situace – a vychutnávání jízdních vlastností Enyaqu. Ten má totiž hned několik tváří: ve městě je nečekaně hbitý (díky instantnímu zátahu se všude snadno vmáčknete a od semaforů můžete pelášit vždy jako první) a obratný (má skvělý rejd, protože mezi předními koly nepřekáží široký spalovací motor), při klidné jízdě je neuvěřitelně tichý (rachtání dieselu ani vrčení benzinu vám zaručeně chybět nebude) a pohodlný (adaptivní podvozek DCC přináší plavný komfort) a zatáčky zase dokáže řezat nečekaně sebejistě (široký rozvor a nízké těžiště dělají divy) a svižně (bleskový zátah 310 Nm je znát).
Ale tohle vše má Enyaq iV společné i s ostatními moderními elektromobily. Jak se odlišuje? V první řadě svým unikátním designem, který kombinuje prvky stylového SUV a praktického MPV (ve 3Q 2021 dorazí také méně praktický, ale o to stylovější Enyaq ve verzi SUV-kupé). Názor na něj jste si už jistě udělali sami, tak jen doplníme pro ty, kterým chybí osvětlená „krystalická“ maska, že ji pořídíte za příplatek 52 tisíc korun (pouze pro Enyaq iV 80, pro Sportline za příplatek 17,5 tisíce korun) v paketu spolu s Matrix LED světlomety a LED zadními světly s dynamickými blinkry.
Kabina se ale jednoznačně povedla – Škoda se držela (stejně jako v případě designu exteriéru) spíše konzervativní vlny, a interiér Enyaqu je tak hodně blízký ostatním modelům automobilky. Akorát je prostornější a vzdušnější a díky látkovému čalounění palubní desky a výplní dveří působí hodnotněji. Skvělému dojmu pomáhá i obrovský 13“ displej sofistikovaného infotainmentu (spousta online funkcí včetně vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace, bezdrátové zrcadlení telefonu doplněné indukčním nabíjením) a digitální panel přístrojů, který můžete doplnit průhledovým displejem s augmentovanou realitou.
Také tu najdete spoustu šikovných odkládacích prostor (polička na mobil pojme hned dvě rozměrná pádla vedle sebe, na středovém tunelu je kromě držáků nápojů rozměrná schránka a další je pod loketní opěrkou, obrovská polička je i ve spodním vybrání středového tunelu) a především si tu snadno uděláte pohodlí, ať už sedíte vpředu nebo vzadu. Enyaq má o 2 cm delší rozvor než Kodiaq, přestože je celkově o 5 cm kratší (za to vděčí elektrické platformě s dlouhým rozvorem a krátkými převisy), vnitřní prostor obou aut je tak zcela srovnatelný. Enyaq iV také nabídne 585litrový zavazadelník (1 710 l při sklopení zadních sedadel), na střechu můžete dát úložný box nebo kola (nosnost až 75 kg) a na kouli za ním můžete tahat i přívěs (750 kg nebrzděný, 1 000 kg brzděný).
Vybírat zatím můžete ze dvou variant pohonu:
Enyaq iV 60 má baterii o kapacitě 58 kWh, což představuje papírový dojezd až 413 km, a jeho elektromotor produkuje 180 koní a 310 Nm.
Enyaq iV 80 disponuje baterií o kapacitě 77 kWh s dojezdem až 537 km a elektromotorem o výkonu 204 koní a 310 Nm. Srovnání parametrů můžete vidět v tabulce níže. Obě varianty jsou dostupné i ve sportovněji laděné verzi Sportline.
Enyaq iV 60 | Enyaq iV 80 | |
---|---|---|
Elektromotor | 180 k a 310 Nm | 204 k a 310 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,7 s | 8,6 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h |
Hmotnost | 1 965 kg | 2 090 kg |
Kapacita baterie | 58 kWh | 77 kWh |
Dojezd | až 413 km | až 537 km |
Nabíjení AC | až 11 kW | až 11 kW |
Nabíjení DC | až 100 kW | až 125 kW |
Obě dostupné verze disponují pohonem pouze zadních kol (elektromotor je umístěný na zadní nápravě), ve druhé půlce roku se pak dočkáme Enyaqu iV 80x s pohonem všech čtyř kol (díky druhému elektromotoru na přední nápravě, který posune celkový výkon na úroveň 258 koní) a ještě rychlejší verze RS s pohonem všech čtyř kol a výkonem 300 koní.
Na Enyaqu iV si Škoda dala vážně záležet – je to první čistokrevný elektromobil, který má zákazníkům otevřít dveře do zcela nové éry automobilismu, a v Mladé Boleslavi proto rozhodně nic nepodcenili. Pokud mu dáte šanci a svezete se, zjistíte, že přináší daleko příjemnější řidičský i uživatelský zážitek, než na jaký jste dosud zvyklí. A je dost velká šance, že se vám už nebude chtít vracet zpět. Proto jsme vás hned na začátku varovali a raději to zopakujeme: Dejte si pozor, Enyaq iV je vysoce návykový!