Článek
Projekt nazvaný „Follow the Vehicle“ rozpracovává myšlenku, kdy auta jedou ve vláčku za sebou. To se pokoušelo už před devíti lety uvést v život Volvo s nákladními vozidly, nyní ale o projektu není nikde ani slovo. Myšlenka je jednoduchá: jedno – hlavní vozidlo – jede a je řízené člověkem. Jen na něm je tak samotná trasa, rychlost nebo brzdění. Za tímto autem jede ještě jedno, kde nemusí nikdo sedět, auto jen slepě následuje svého vůdce (nadřízené auto podle logiky master/slave známé ze světa počítačů).
Kdy by se ale toto řešení mohlo hodit? Těžko říct. Možná při jízdě třeba dvou rodin na dovolenou, při odvozu auta z opravny nebo od hospody, kdy by řidič po požití alkoholu jen seděl ve svém autě a nechal se vézt.
Nutno dodat, že druhý vůz ten první následuje ve vzdálenosti deseti metrů. Obě auta se před jízdou nejprve spojí a následně spolu bezdrátově komunikují, například pomocí mobilních sítí 4G/LTE a 5G. Na projektu pracuje Technická univerzita Ostrava ve spolupráci s automobilkou Škoda Auto. V současné době v uzavřeném areálu univerzitního kampusu probíhají testy dvou modelů Superb iV. Celý projekt je ale na samotném začátku.
Autonomní řízení je jedním z módních pojmů současného automobilového světa, ale je dost dobře možné, že plně samočinného řízení se v příštích padesáti letech vůbec lidstvo nedočká. Nedávno jsme psali například o tom, že Mercedes-Benz přestal financovat všechny projekty související se samořiditelnými vozidly.
V současné době Škoda Auto spolupracuje s téměř 20 vysokými školami v rámci Česka. Během této vzájemné výpomoci automobilka rozdala školám téměř 5 desítek automobilů a přes 70 motorů.