Článek
Nenechte se zmást novým názvem – to, na co koukáte, je Rapid Spaceback druhé generace. Akorát po všech stránkách lepší. Mnohem lepší! Víc prostoru, víc výbavy, víc jízdních asistentů, víc… prostě všeho víc. Nový model by měl představovat takový kvalitativní skok vpřed, že se ve Škodě rozhodli dát mu jiné jméno a výraznější image. Seznamte se s novou Škodou Scala. My se s ní již viděli při slavnostní premiéře naživo a vypadá vážně velmi atraktivně!
Design
Scala vypadá prostě dobře. Ne, že by vám na první pohled vyrazila dech, ale má správné proporce (Spaceback vypadal úzký a vysoký), elegantní linie a řadu pěkných detailů – vykousnutý přední nárazník, na širokou masku chladiče navazující světla, plastické boky, a hlavně panoramatickou střechu přecházející přes spojler do prodlouženého okna víka kufru, do kterého se zakusují zadní světla s krystalickým efektem. Tohle se vážně povedlo!
Klíčové vlastnosti:
- Bi-LED přední světla na přání, v základu halogeny s LED denním svícením.
- Základem LED zadní světla, na přání full LED s dynamickým blinkrem – všimněte si také, že jsou pouze ve tvaru fajfky místo dřívějšího plného „C“.
- Poprvé nápis ŠKODA na zádi místo znaku s okřídleným šípem.
- Na výběr 16“ až 18“ litá kola v mnoha designech a provedeních.
Interiér
Scala představuje nový koncept interiérů Škoda s linií palubní desky zrcadlící linii přední kapoty a displejem infotainmentu posazeným až na horní hranu palubní desky, kde bude lépe na očích i na dosah. Infotainment naštěstí nesdružuje ovládání klimatizace, která má svůj vlastní panel. Velký posun oproti Rapidu bude i v oblasti materiálů, které mají být kvalitnější (více měkčeného plastu) a atraktivnější (různé dekory a lišty palubní desky a dveřních výplní). Dočkáme se i ambientního osvětlení v bílé nebo červené barvě.
- Prostornější kabina zejména na šířku, vzadu by se měl pohodlně usadit i dospělák.
- Objem kufru povyrostl na 467 litrů, sklopením zadních sedadel lze zvětšit až na 1 410 l.
- Sedadla mohou být čalouněna mikrovláknem Suedia (Alcantara pro chudé).
- V nabídce vyhřívání sedadel, volantu i čelního skla.
Digitalizace a konektivita
Vedle své stále neokoukané chlouby v podobě digitální přístrojovky Škoda také nasadí nejnovější generaci svých infotainmentů, které nabízejí široké možnosti konektivity – USB, Bluetooth, Smartlink+ (Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link), Wi-Fi a dokonce i LTE připojení k internetu prostřednictvím zabudované SIM karty. Online služby Škoda Connect umožní stahování aktuálních dat do infotainmentu (doprava, ceny paliv, parkovací místa, počasí, zprávy atd.) a vzdálený přístup k vozu prostřednictvím mobilní aplikace, která kromě zobrazení informací o voze (stav paliva, kontrola stažených oken nebo parkovací pozice) umožní i vzdáleně odemknout a zamknout vůz.
- Digitální přístrojový panel s displejem o úhlopříčce 10,25“ a širokou variabilitou zobrazení.
- Infotainmenty s displejem o úhlopříčce 6,5“ (Swing), 8“ (Bolero) a 9,2“ (Amundsen) – Bolero bude mít ještě ovládací kolečka, Amundsen bude již čistě dotykový a nabídne také ovládání hlasem a gesty, 3D navigaci a 64GB SSD disk.
- Phone Box zlepšující signál telefonu s možností bezdrátového dobíjení.
- Online služby Škoda Connect s aktuálními daty pro infotainment a vzdálený přístup k autu přes mobilní aplikaci.
Simply Clever
Škoda si velmi zakládá na svých praktických řešeních pro každodenní potřebu. Škrabka ve víčku nádrže se stala legendou, deštník ve dveřích nebo pod sedadlem každý nejspíš taky někdy využil a o mnoha dalších šikovných maličkostech (držák parkovacích lístků, chytré držáky nápojů, háčky, zarážky a sítě v kufru atd.) už vlastně ani neuvažujeme. Scala bude podobnými řešeními také nabitá a přináší pár příjemných novinek navíc:
- Jako první model v segmentu může mít elektrické otevírání a zavírání víka kufru (bohužel nejde o bezdotykové ovládání).
- Ojedinělou novinkou v segmentu je také elektricky odjistitelné, mechanicky sklopné tažné zařízení.
- Škrabka na led má nově vyznačené drážky sloužící k měření hloubky dezénu (očekávejte ve všech modelech Škoda).
Bezpečnost
Scala bezpochyby cílí na pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP, proto je výčet jejích bezpečnostních prvků skutečně vyčerpávající – vedle výkonných LED světel vpředu i vzadu a elektronických stabilizačních systémů pro aktivní bezpečnost má také hned 9 airbagů, Crew Protect Assist (při hrozící havárii připraví posádku na náraz – zatáhne okna, přitáhne pásy apod.) a multikolizní brzdu pro pasivní bezpečnost, záda řidiči kryje také zástup jízdních asistentů.
- Až 9 airbagů (přední, hlavové a boční vpředu i vzadu, navíc ještě kolenní airbag řidiče).
- Systém nouzového brzdění, čtení značek, sledování únavy řidiče, samočinný parkovací asistent.
- Adaptivní tempomat spolu s aktivním vedením vozu v pruhu ulehčují jízdu po dálnici.
- Novinkou je asistent pro změnu jízdního pruhu – v podstatě sledování mrtvého úhlu s dosahem až 70 m (dosud pouze 20 m) s funkcí upozornění na provoz za autem při vyparkování.
Motory
Tady není nic převratného – Scala se drží osvědčeného přeplňovaného benzinového tříválce 1,0 TSI a přidává k němu nový čtyřválec 1,5 TSI (všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic), diesel bude dostupný pouze ve formě 1,6 TDI. Vítanou novinkou je ekologická a ekonomická varianta pohonu na CNG, která dorazí na trh až v průběhu roku 2019. Variantou k manuální převodovce je dvouspojkový automat DSG.
Karoserie a podvozek
Základem je modulární platforma MQB A0 pro malá auta (Polo, Ibiza, Arona atd.), Scala má však dlouhý rozvor a největší možný rozchod kol zajišťující dostatek prostoru pro posádku, plus dlouhý převis pro objemný kufr.
Podvozek má zavěšení McPherson vpředu a vlečená ramena s torzní příčkou vzadu, na přání může být Scala vybavena podvozkem Sport Chassis Control, který je snížený o 15 mm a má volbu sportovního režimu. K dispozici bude také volič jízdních režimů s možností volby Normal, Sport, Eco a Individual. Konstruktéři si taky hodně hráli s aerodynamikou a díky drobným prvkům vylepšujícím proudění vzduchu kolem vozu dosáhli velmi nízkého součinitele odporu Cx = 0,29.
Teď už chápete, proč jí raději dali jiné jméno než Rapid? Zdá se, že Scala je skutečně kvalitativně o pořádný kus dál a má skvěle našlápnuto, aby mohla zaútočit na bestsellery typu Golf nebo Focus. Tedy pokud na ni Škoda pověsí rozumnou cenovku…