Článek
1 Kč na kilometr – to je magická hodnota provozních nákladů, na kterou se dokáže dostat jen úsporné auto poháněné CNG. Benzinová auta se totiž horko těžko dostávají pod 2 Kč/km, ani ty nejúspornější diesely se pak nedovedou dostat pod 1,50 Kč/km, a elektromobily, které sice umí jezdit za 0,50 Kč/km, jsou zase drahé na pořízení. Kdepak, pohon na CNG je zkrátka ideálním kompromisem. A Škoda uvádí na trh hned dva nové modely s tímto úsporným pohonem – hatchback Scala G-TEC a technicky spřízněný crossover Kamiq G-TEC.
Oba modely jsou postavené na bohaté výbavě Style, takže Scalu ve verzi G-TEC pořídíte za ceníkových 462 900 Kč a Kamiq G-TEC za 475 900 Kč, což znamená, že jsou o rozumných 30 tisíc dražší než stejně vybavené benzinové verze – to je rozdíl, který projezdíte zhruba za 15 tisíc kilometrů, pak už budete jen vydělávat. A hřát vás může i to, že budete jezdit s emisemi CO2 nižšími o 20 %. Díky velmi čistému spalování CNG bez vypouštění částic se obě auta dokonce obejdou bez filtru pevných částic.
O pohon se stará známý litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 90 koní a 160 Nm spojený se šestistupňovým manuálem. Stlačený zemní plyn je uložený ve třech kompozitových nádržích o celkové kapacitě 13,8 kg CNG, které spolu s 9litrovou nádrží na benzin zajistí celkový dojezd až 630 kilometrů (410 km na CNG, 220 km na benzin). Nádrže na CNG jsou umístěné u zadní nápravy a zmenší tak objem kufru – v případě Scaly z původních 467 litrů na skromnějších 339 litrů.
Rozhodně se nemusíte bát, že byste si museli kvůli dočerpávání nějak extrémně zajíždět. Postupný nárůst obliby pohonu CNG znamená i rychlejší rozrůstání sítě plnicích stanic – v ČR jich letos přibylo kolem 20, takže jich je už přes 200 a v Evropě pak už přes 5 000.
Svou Scalu G-TEC nebo Kamiq G-TEC si už teď můžete naspecifikovat v oficiálním konfigurátoru, první vozy na český trh dorazí začátkem roku 2020.