Článek
1 Kč na kilometr – to je magická hodnota provozních nákladů, na kterou se dokáže dostat jen úsporné auto poháněné CNG. Benzinová auta se totiž horko těžko dostávají pod 2 Kč/km, ani ty nejúspornější diesely se pak nedovedou dostat pod 1,50 Kč/km, a elektromobily, které sice umí jezdit za 0,50 Kč/km, jsou zase drahé na pořízení. Kdepak, pohon na CNG je zkrátka ideálním kompromisem. A Škoda uvádí na trh hned dva nové modely s tímto úsporným pohonem – hatchback Scala G-TEC a technicky spřízněný crossover Kamiq G-TEC.
Oba modely jsou postavené na bohaté výbavě Style, takže Scalu ve verzi G-TEC pořídíte za ceníkových 462 900 Kč a Kamiq G-TEC za 475 900 Kč, což znamená, že jsou o rozumných 30 tisíc dražší než stejně vybavené benzinové verze – to je rozdíl, který projezdíte zhruba za 15 tisíc kilometrů, pak už budete jen vydělávat. A hřát vás může i to, že budete jezdit s emisemi CO2 nižšími o 20 %. Díky velmi čistému spalování CNG bez vypouštění částic se obě auta dokonce obejdou bez filtru pevných částic.
O pohon se stará známý litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 90 koní a 160 Nm spojený se šestistupňovým manuálem. Stlačený zemní plyn je uložený ve třech kompozitových nádržích o celkové kapacitě 13,8 kg CNG, které spolu s 9litrovou nádrží na benzin zajistí celkový dojezd až 630 kilometrů (410 km na CNG, 220 km na benzin). Nádrže na CNG jsou umístěné u zadní nápravy a zmenší tak objem kufru – v případě Scaly z původních 467 litrů na skromnějších 339 litrů.

Nádrže na CNG ukousnou oběma autům kus objemného kufru
Rozhodně se nemusíte bát, že byste si museli kvůli dočerpávání nějak extrémně zajíždět. Postupný nárůst obliby pohonu CNG znamená i rychlejší rozrůstání sítě plnicích stanic – v ČR jich letos přibylo kolem 20, takže jich je už přes 200 a v Evropě pak už přes 5 000.
Svou Scalu G-TEC nebo Kamiq G-TEC si už teď můžete naspecifikovat v oficiálním konfigurátoru, první vozy na český trh dorazí začátkem roku 2020.