Hlavní obsah

Škoda rozsáhle modernizuje celou výrobní řadu

Foto: Škoda Auto

Modelová péče pro modelový rok 2021 je skutečně rozsáhlá a přináší spoustu nových prvků pro celou modelovou řadu – dočkáte se nového dvouramenného volantu z Octavie, vylepšené konektivity, nových bezpečnostních prvků a modernizovaných motorů.

Článek

Modernizace výrobní řady Škoda je skutečně rozsáhlá a novinek je mnoho, tak je vezměme hezky popořadě...

Vylepšené interiéry

Hlavní novinkou pro celou modelovou řadu (kromě elektrického Citigo) je dvouramenný volant představený v nové Octavii. Jeho multifunkční verze má zcela nové uspořádání tlačítek se dvěma chromovanými otočnými ovladači, kterými lze ovládat až 14 různých funkcí (například přímý přístup do menu jízdních asistentů). Na přání může být i vyhřívaný, jeho tříramenná sportovní verze pak bude standardem pro verze RS, Sportline a Monte Carlo, pořídit si ho však můžete za příplatek i do běžných provedení.

Foto: Jakub Deml

Ovládací segmenty nového multifunkčního volantu je radost používat

V modelech Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq a Superb bude nově integrovaná funkce Personalizace 2.0, díky které si uživatelé nebudou muset pokaždé přenastavovat pozici za volantem, nastavení zrcátek nebo uživatelské rozhraní dokonce ani při přesedání mezi vozy – vše budou mít uložené u svého účtu Škoda Connect.

Více digitalizace

Po vzoru Octavie přejdou i Karoq, Kodiaq a Superb na novou generaci infotainmentů MIB3, která přináší daleko větší šíři konektivity a služeb – umí například bezdrátový Apple CarPlay a SmartLink, díky vestavěné eSIM je neustále online (což kromě aktuálních informací o dopravě pro navigaci, cenách paliva nebo předpovědi počasí umožňuje také over-the-air update nebo vzdálený přístup pomocí mobilní aplikace) a integruje digitální asistentku Lauru, která zajišťuje intuitivní hlasové ovládání (přímo v češtině a dalších 5 jazycích) – například zahájí navigaci k určenému cíli, vyhledá oblíbenou hudbu nebo si nechá nadiktovat SMS.

Všechny infotainmenty všech modelů budou nově vybavené digitálním příjmem rádií (DAB+), který se ve světě rychle stává standardem. Interiéry Škodovek také kompletně přecházejí na USB-C konektory (takže už začněte shánět redukce), na přání můžete mít jeden i nad vnitřním zpětným zrcátkem pro napájení autokamery.

Foto: Škoda Auto

Jeden USB konektor můžete mít i pro autokameru

Více bezpečnosti

Z velkého Kodiaqu se do nabídky modelů Superb a Karoq stěhují dva jízdní asistenty:

Panoramatický kamerový systém – kamera v přídi, na zádi a pod zpětnými zrcátky vytvoří obraz celého okolí vozu pro snazší manévrování v nízkých rychlostech.

Asistent pro manévrování s přívěsem (Trailer Assist) – dokáže výrazně ulehčit couvání s přívěsem, které řidič ovládá jednoduše pouze pomocí pedálů a joysticku ovládání zpětného zrcátka.

Modely Scala a Kamiq lze nově objednat s rozpoznávám dopravních značek.

Bezklíčový přístup KESSY bude u všech modelů vylepšen o funkci deaktivace po 5 minutách bez pohybu, aby se tak zabránilo krádežím vozů pomocí zesilovače signálu.

Modernizované motory

Napříč modelovou řadou (tedy kromě nejstarší Fabie) se začne šířit vylepšená řada motorů EVO, které se představily v nové Octavii. Nový zážehový motor 1,0 TSI je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a filtrem pevných částic GPF (Gasoline Particulate Filter). Pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, kdy se sací ventily zavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu ve válci, čímž je z válce vytlačována část nasátého vzduchu – kompresní poměr tak zůstává stejný, ale expanzní je zvýšen na 12,5:1. Díky tomu je maximální točivý moment k dispozici v nižších otáčkách než v běžných cyklech. Čtyřválcový motor 1,5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Oba motory mají plochu válců upravenou metodou Atmospheric plasma spray (nanášení vrstvy materiálu za pomoci plazmatu), která zvyšuje účinnost motoru, a pracují se vstřikovacími tlaky 350 bar. Tím zajišťují nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva. Vrcholným benzinovým motorem je nová generace agregátu 2,0 TSI EVO. Nové naftové motory EVO díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) se dvěma katalyzátory vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx).

Foto: Škoda Auto

Faiba se již nových motorů nedočká, zato vyhlíží svého nástupce, který se představí nejspíš již příští rok

Škoda Fabia tak už nejspíš dožije se současnou nabídkou motorů, ale aspoň si nově můžete ke slabšímu litrovému tříválci (95 k) pořídit automatickou převodovku DSG.

Automobily nového modelového roku mohou zákazníci objednávat již nyní. Poslední dobrou zprávou je, že by uvedená vylepšení neměla zahýbat s ceníkem – doporučené prodejní ceny by měly zůstat na stejné úrovni.

Načítám