Článek
Průkopnická idea kompaktního, ovšem vysoce praktického modelu se ukázala už v roce 2003 formou konceptu, který měl sice pouze troje dveře, ale zato nesmírně utilitární interiér. Lehce přes čtyři metry dlouhá studie poskytla posádce takovou vzdušnost, že by mohla velká MPV jen závidět. A co teprve flexibilita? Zadní sedadla vozu šla posouvat v rozsahu 750 mm, což působilo v takto malém modelu až revolučně.
Produkční Roomster se objevil na jaře 2006 a do prodeje šel právě 1. června téhož roku, tentokrát už jako 4,2 metru dlouhý sériový model. Přestože si vypůjčil předek z dvojkové Fabie, na zadní (velmi praktickou) část si nenechal nijak zvlášť sáhnout.
Druhá polovina automobilu by se totiž dala přirovnat spíše k obýváku, který nabídne příjemné prosklení, o 46 milimetrů vyšší posez, variabilní posuvná sedadla VarioFlex (lehká, vyjímatelná, složitelná, přestavitelná do čtyřmístné konfigurace) dělitelná v poměru 40:20:40, loketní opěrku a dva sklopné stolky.
Objem kufru 450–530 litrů mohl po sklopení zadních sedadel vzrůst na 1 555 litrů a přepravní plocha činit na délku téměř 1,6 metru. A to není vše, pokud jste zadní sezení vyhodili úplně, vznikl nákladový prostor o objemu 1 780 litrů.
Možnosti výbavy se shodovaly s fabií a podobně na tom byly i motory. Mrkněte, s jakou tří- a čtyřválcovou technikou Roomster začínal:
- 1.2 12V HTP/51 kW
- 1.4 16V/63 kW
- 1.6 16V/77 kW
- 1.4 TDI PD/51 kW
- 1.4 TDI PD/59 kW
- 1.9 TDI PD/77 kW
Ve své době bylo auto nadmíru bezpečné i pro pěší, protože jeho měkká kapota plnila standardy ochrany chodců při střetu, které vstoupily v platnost až v roce 2010.
Fajnšmekři mohli sáhnout po oplastované variantě Scout (výhradně předokolka), která byla oproti standardu malinko rozměrnější a obouvala pěkné hliníkové sedmnáctky (kola původem z konceptu Joyster, nikoli mladá děvčata). Kdo však chtěl čistokrevného pracanta, nebyl ochuzen o nákladní model Škoda Praktik, homologovaný v kategorii N1.
Ještě větší obývák
S modernizací dvojkové Fabie (2010) se faceliftu dočkal rovněž Roomster a na poli praktičnosti znovu bodoval. Jeho extrémně variabilní zadní obývák způsobil, že minimální kapacita kufru byla navýšena na 480 litrů, zatímco maximální objem vzrostl na 1 810 litrů. Abyste měli představu – dovnitř jste pohodlně nastěhovali i lehce rozebraná jízdní kola (dovnitř, ne na nosič!) a spoustu dalších propriet (týká se i předfacelift verze).
Výbava opět kopírovala Fabii, stejně tak i design přídě a palubky. Co se týče motorů, tenkrát nastupoval do módy downsizing, nicméně první nabídka pohonných jednotek nezůstala nijak chudá, ba naopak:
- 1.2 12V HTP/51 kW
- 1.4 16V/63 kW
- 1.2 TSI/63 kW
- 1.2 TSI/77 kW
- 1.6 16V/77 kW
- 1.2 TDI CR DPF/55 kW
- 1.6 TDI CR DPF/66 kW
- 1.6 TDI CR DPF/77 kW
Koukneme-li na nejvyšší výbavu (Elegance) faceliftovaného Roomsteru, najdeme zde líbivé prvky typu automatická klimatizace, přední loketní opěrka nebo 14palcová litá kola. V rámci příplatků jste pak mohli objevit následující zajímavosti:
- Pokročilé bezpečnostní a stabilizační systémy
- Tempomat
- Mlhovky s přísvitem do zatáček
- Maxi DOT
- Multifunkční volant s ovládáním multimédií a telefonu
- Navigaci Amundsen
- Až 17palcová litá kola
- Panoramatickou střechu
- Paket obsahující armádu přihrádek
Dvojka v nedohlednu
České mini-MPV vzalo exit roku 2015 a i přes spekulace o možné druhé generaci zůstalo jedinečným unikátem. Vzhledem k tomu, kam se doba posunula a co se teď kupuje (SUV), je dost nepravděpodobné, že by Roomster II vůbec prošel.
A pokud ano, musel by vzniknout nějaký silný zákaznický tlak a koncern Volkswagen svolit, že si mladoboleslavští inženýři budou moci půjčit základy z Caddyho a v omezené míře na nich postavit pokračovatele Roomsteru. No a to možná dřív uvidíte jet čerta na bruslích do práce.
Chybí vám Roomster? Máte s ním nějaké zážitky? Podělte se o ně s ostatními v komentářích pod článkem (pokud diskuzi nevidíte, vypněte si AdBlock).
Začnu já. Šlo o moje nejoblíbenější auto v autoškole, mělo najeto přes 300 tisíc kilometrů a vykloktanou spojku, která odpouštěla určité řidičské chyby.
Roomster jsem měl slíbený i na závěrečné zkoušky, nicméně tam můj učitel nakonec přistavil Fabii na plyn. Možná právě proto jsem tehdy musel opakovat (a možná taky kvůli zaujatosti komisaře p. Korbela). Kdyby tam byl „můj“ Roomster, třeba bych se stal oficiálním řidičem o pár dní dříve…