Hlavní obsah

Škoda Roomster 1.2 TSI – Avantgardní pokojíček

Foto: Petr Krab Jeřábek

Škoda Roomster 1.2 TSI DSG

Tradiční český výrobce nebýval jen konvenční a předvídatelný. I vznik emblému okřídleného šípu, či dle jiného výkladu stylizovaného indiána s čelenkou o pěti pérech zůstává dodnes zahalen tajemstvím. A zrovna jako originální škodovácké logo by i jejich automobily mohly být neotřelé.

Článek

Indián s pěti péry na čelence je totiž - přeneseno do moderní doby - pankáč. Přitom značka Škoda v aktuální době nabízí zákazníkům přímo opak. Mám čím dál větší dojem, že tomu šípu chybí jen pořádně vystřelit a nebát se riskovat přijít s něčím šokujícím. A abych jen nekritizoval, půjčil jsem si na týden ojetý vůz, který se v roce 2003 objevil jako koncept na frankfurtském veletrhu IAA vedle supersportovních sourozenců koncernu VAG. Budete se divit, ale dítko týmu Thomase Ingenlatha Concept Roomster vzbudilo tehdy ve Frankfurtu velkou pozornost po boku finálního designu Bugatti Veyron a konceptu Audi Le Mans Quattro, které se následně v budoucnu dostalo do sériové výroby pod názvem Audi R8.

Jak vidíte, návrhů Roomsteru bylo několik, mnoho z nich bylo tehdy v roce 2003 prezentováno v zajímavém článku časopisu Cardesignnews. Zaujal mne především nížší, agresivně vyhlížející třídvéřový crossover připravený závodit v rallye a rallyecrossu. Škoda chce být ale především praktická značka pro uživatele z řad široké veřejnosti. Tím pádem vyhrál zajímavý „miniMPV“ design Petera Kukorelliho. Do sériové výroby se Concept Roomster dostal o mnoho později a jeho původně zašupovací boční dveře dostaly konvenční panty. Nicméně avantgardní postoj autu zůstal.

Jak se jezdí s ojetým Roomsterem?

Než přejdeme k tomu hlavnímu proč si tohle mini MPV zákazníci v minulé dekádě zvolili, povím vám své subjektivní dojmy, jak na mě působí jako auto. Malých MPV či mini dodávek, chcete-li, není na trhu s ojetinami příliš. Můžete si koupit Ford Transit Connect postavený na bázi Fiesty, Volkswagen nabízí tradičně Caddyho a Francouzi mají své trio Berlingo/Partner/Kangoo. Z Itálie si můžete přivézt zase Fiat Doblò. Všechna tahle auta jsou v základu postavená především coby užitková, až potom v žebříčku konstrukčních priorit hraje roli jejich použití i jako osobní. Uvezou toho poměrně hodně, naložíte do nich europaletu, nicméně řídí se spíš jako dodávky.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Škoda Roomster 1.2 TSI DSG - prosklená záď připomíná papamobil, je však maximálně praktická

Roomster je tak trochu jiný kombík. Jeho jízdní vlastnosti jsou kombinací dojmů z jízdy Fabií a Octavií Combi. konstrukce podvozku to i napovídá. Přední část až po B-sloupek je de facto velmi shodná s Fabií II, kdežto její zadní vlečená náprava pochází z Octavie. Roomster oproti oběma nabízí jeden trik, které nemají. Auto má velmi dlouhý rozvor s minimálním zadním převisem. Díky tomu se na kombíku kratším než VW Golf podařilo vytvořit velkorysý vnitřní prostor a jízdním vlastnostem dodat příjemnou jistotu ovládání. I odpružení je na dobré úrovni. Moje testované auto bylo postavené na 15“ kolech o šířce 195 mm a kvalita jízdy byla trochu tužší, ne však tvrdá. Naopak se mi líbilo, že Roomster ochotně zatáčí a umí se bez zbytečného pohupování vypořádat s nerovnostmi silnice. Myslím, že jeho jistota a zpětná vazba řízení se mi zdály na běžné české zakroucené okresní silnici lepší nežli v podobně staré dvojkové Octavii. Ta se totiž trochu víc pohupuje a nedává řidiči tolik důvěry.

Abych jen nechválil, příjemné jízdní vlastnosti mají samozřejmě své limity. Auto je vyšší stavby a vestavné „hagusy“ na střeše i vzdušná kabina přispívají k výraznějšímu aerodynamickému hluku. Nejhorší je hlučnost od kol zadní nápravy. Když jsem si škodovácké malé MPV přebíral a přesedl do něj z naší toyoty, měl jsem po prvním kilometru dokonce dojem, že hučí ložiska zadních kol. Vzhledem k pouhým čtyřiceti tisícům najetým kilometrům konkrétního exempláře jsem spíš pak podezíral kombinaci hlučnosti ještě původních pneumatik z roku 2011 a fakt, že Roomster se v továrně v Kvasinách prostě nepovedlo dostatečně odtlumit v zadních podbězích. Což je velká škoda, protože jinak je to vážně příjemné auto k cestování. Kéž by ještě mělo lepší přední sedačky!

Foto: Petr Krab Jeřábek

Škoda Roomster 1.2 TSI DSG - s příplatkovou panoramatickou střechou

Vzhůru na „klondike“!

Vzpomněl jsem si na rodinu Homolků z komediální trilogie a ti by koukali, kdyby tehdy místo už zastaralé Škody 100 mohli vyrazit na hory v Roomsteru. Interiér je fakt šikovně vyřešený. V přístrojové desce, byť z obyčejných plastů máte hodně odkládacích prostor. To zajímavé se nachází vzadu. Tři nezávisle dělená sedadla můžete libovolně sklopit, případně fakt jednoduchým zdvihnutím dvou páček vyndat a nechat doma. Pokud vevnitř povezete kola nebo velký nákup z hobby marketu, mají některé vozy i speciální úchyty. Střední sedadlo lze pak třeba jen sklopit a slouží jako šikovná loketní opěrka se dvěma nápojovými držáky, pokud se cestuje ve čtyřech. A věřte, že do Roomsteru se vejdou úplně v pohodě a bez limitace čtyři vysocí chlapi. Otázkou pak zůstává – uveze je ten malý motor?

Foto: Škoda Auto

1.2 TSI (EA111) - noční můra, nebo spolehlivý služebník?

Třináctá komnata motorů z Boleslavi – 1.2 TSI ( EA111)

Není TSI jako TSI. Motor ve všech Roomsterech označovaný jako 1.2 TSI byl výhradně osmiventilový čtyřválec OHC s přímým vstřikem paliva a turbodmychadlem. Byl vyvinut v České republice ve vývojovém středisku automobilky nazývaném běžně „Česana“. V jiných modelech značky mohl být v období 2012-2015 použit i jiný, šestnáctiventilový motor 1.2 TSI nové konstrukce poháněný rozvodovým řemenem.

1.2 TSI (EA111) má právě bezúdržbový řetěz rozvodů. Modří už vědí a začínají se chichotat. Právě s rozvodem má mnoho majitelů otřesné zkušenosti. Některým řetěz přeskočil už po pár desítkách tisících kilometrech, jiným i po mnoha reklamacích a opravách stejně při studeném startu motor pořádně zarachtá. Může za to poddimenzování řetězu, který se předčasně vytahá, ale zrovna tak vadný napínák řetězu. Až od října 2011 se začaly vyrábět motory s modifikovaným a dostatečně dimenzovaným rozvodovým mechanismem. Aby to však zůstalo stále zamotané, motorárna používala nadále skladové zásoby starších napínáků řetězů. Do některých vozů se údajně kompletovaly motory se starším typem rozvodů ještě v roce 2012, které zkrátka byly na skladě. Přesné informace jsem nenašel, proto doporučuji nechat si informace zjistit u příslušného dealera značky podle VIN čísla. Pokud váš motor 1.2 TSI neběží tiše a tzv. rachtá, je nutné opravdu nechat vyměnit stávající rozvodovou sadu za opravnou u specializované dílny. Bohužel, všechny Roomstery již budou dnes bez plné záruky, takže se nedá nic dělat a nechat si motor zkontrolovat, případně zaplatit zhruba deset tisíc korun za výměnu rozvodového řetězu s příslušenstvím za nový, spolehlivý typ.

Na začátku Roomster nadchnul, na konci vystrašil mizernou spolehlivostí motoru, jaký tedy je?

I přes to, co jsem o něm napsal si myslím, že je to velmi povedené auto. Spolu s Yetim jde o jednu z mých nejoblíbenějších novodobých škodovek. Myslím, že v jejím designu a uživatelské přivětivosti je zakódováno ono škodovácké marketingové „Simply clever“. Ostatní modely mi přijdou zbytečně příliš konvenční, nemastné a neslané. Přesto se prodávají několikanásobně lépe než v nedávné minulosti všechny Roomstery i Yeti dohromady. Středoevropan je zkrátka tvor konzervativní, který si nejradši dá každý pátek k obědu řízek s kaší a nebude v ničem experimentovat.

Spojení jednotky 1.2 TSI se sedmistupňovým DSG je brilantní. Motor má dostatek točivého momentu, aby v pohodě uvezl i ty čtyři výše zmíněné chasníky a při lehčí noze na plynu překvapí spotřebou kolem 6 litrů na 100 km. Dokonce důstojně zvládá také dálniční tempo. Nicméně při vážně rychlé jízdě se katalyzátor ještě chladí dodatečným vstřikem benzínu. Řekněme při cestování stabilních 150 km/h a více začne apetit malého TSI výrazně stoupat. Pokud se mu přeci jen chcete vyhnout, moc rozumných alternativ není. Roomster s motorem HTP bude mít dost omezenou dynamiku a předjíždění se může stát vážně nebezpečným dobrodružstvím. A naftovým tříválcem si také moc nepomůžete. Nenáročným motoristům by šlo doporučit Roomster s motorem 1.4 16V, ostatním případně 1.9 TDI-PD. Nicméně právě sehnat tento oblíbený nafťák v dobrém stavu s nízkým počtem kilometrů bude dost komplikované.

Osobně bych Roomster upřednostnil před Fabií či Octavií Combi z podobné doby. Jízdními vlastnostmi nic neztratíte, přitom získáte opravdu šikovnou prostorovou variabilitu. Můj exemplář s nejsilnější variantou 1.2 TSI běžel tiše. Pravděpodobně jsem měl štěstí na dobrý kus, případně už byl po nějaké ze záručních oprav. Nabídl dostatečný výkon a byl hezky vybavený. Takových na trhu příliš není a přitom ceny ojetých Roomsterů typicky zaostávají za daleko oblíbenějšími Octaviemi. Věřím, že kdo ho má, s ním je v zásadě spíše spokojený.

Škoda Roomster 1.2 TSI DSG (2010-2015)
Motorřadový čtyřválec OHC, 2 ventily na válec, turbo
Objem válců1197 cm3
Výkon a točivý moment105 koní/5000 ot./min a 175 N.m/1500-4100 ot./min
Rozvor náprav2617 mm
Rozměry4205 x 1684 x 1607 mm
Zrychlení a maximální rychlost10,9 s a 184 km/h
Spotřeba palivanaměřená za celý test (cca 500 km) : 6,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost1230 kg
Cena na trhu dnesod 150.000 po 300.000 Kč (maximálně vybavené vozy z konce výroby). Cena testovaného vozu v autobazaru AAA Auto je 245 000 Kč 
Máte zkušenosti s motorem 1.2 TSI (EA111) ve vozech koncernu VAG?
Ano a jsem s ním doposud spokojen
54,8 %
Ano, musel jsem motor reklamovat a vůz koncernu VAG už nikdy nekoupím
11,1 %
Ne, raději jsem dal přednost jinému motoru nebo značce vozidla
34,1 %
Celkem hlasovalo 1211 čtenářů.
Související témata:
Načítám