Článek
ŠKODA SCALA
V první řadě je tu již dříve představený model Scala, který je pokračovatelem oblíbeného Rapidu Spaceback. Nové jméno je důkazem, že se oproti svému předchůdci posunul o kousek výš – má propracovanější design (včetně LED světel a oblíbeného prodlouženého skla víka kufru), prostornější interiér (zvlášť na šířku, větší je i kufr) plný kvalitnějších materiálů (měkčené povrchy, dekorativní lišty, čalounění Suedia), komfortních prvků (vyhřívání sedadel i volantu, ambientní osvětlení, elektricky ovládané víko kufru) a moderních technologií (digitální přístrojovka, online infotainment, bezdrátové nabíjení atd.). Samozřejmostí je také nálož užitečných jízdních asistentů, které řidiči kryjí záda. Už se těšíme, až se s ním svezeme…
ŠKODA KAMIQ
Kompaktní crossover má potenciál stát se novým betsellerem mladoboleslavské automobilky, proto si na jeho vývoji dali pořádně záležet. Technicky je velmi podobný modelu Scala a výbavou mu prakticky odpovídá, navíc ale nabídne progresivnější design, vyšší světlou výšku (ale není to žádný offroad, proto si vystačí jen s pohonem předních kol) a řidičskou pozici (pro lepší přehled a snadnější nastupování), taky může mít výsuvné ochranné lišty hran dveří (známé z většího Kodiaqa) nebo elektricky odjistitelné sklopné tažné zařízení. Nepochybujeme, že si ho zákazníci oblíbí.
ŠKODA VISION iV
Sedíte? Tak si raději sedněte. Právě se totiž díváte na první kompletně navržený elektromobil Škoda. Tohle je vlastně koncept, ale odmyslete si pár designových parádiček a trochu obruste hrany a máte před sebou auto, které příští rok uvidíte v showroomech. Základem je koncernová modulární elektrická platforma, která umožnila posunout kola až do rohů a zkrátit převisy, na ní je pak karoserie typu čtyřdveřové kupé ve zvýšeném crossover stylu. Na tradičně konzervativní Škodovku hodně odvážné auto, co říkáte?
Techniku berte zatím s rezervou – Vision iV pohání dva elektromotory (po jednom na každé nápravě kvůli pohonu všech kol) o celkovém výkonu 306 koní, baterie v podlaze by měly umožnit dojezd až 500 km a dobít by měly jít na 80 % za pouhých 30 minut. To všechno se pro sériovou výrobu ještě může změnit. Velkou šanci také nedáváme autonomnímu řízení úrovně 3, jehož LiDARy a radary by byly pro masové rozšíření tohoto auta zbytečně drahé.
Více šancí dáváme matrixovým LED světlometům (přizpůsobují paprsek dálkových světlometů, aby neoslňovaly), kamerám místo zrcátek (už je má sériový Lexus ES a Audi e-tron) a novému konceptu interiéru s minimalistickým displejem palubních přístrojů, velkým infotainmentem a dvouramenným volantem s nápisem ŠKODA. Na hotové auto si ale budeme muset ještě víc než rok počkat, zatím se můžeme kochat povedeným konceptem.
ŠKODA FABIA R5
Závodní auta obvykle neprocházejí faceliftem, ale s novou evolucí dostal rallye speciál Fabia R5 tvář současné verze sériové Fabie a k tomu řadu významných technických inovací (třeba silnější motor s lepším průběhem točivého momentu), které pomohou ke zvýšení výkonnosti a zlepšení spolehlivosti.
Program Fabia R5 se již stal nejúspěšnějším škodováckým závodním autem, které posbíralo spoustu mistrovských titulů ve světovém šampionátu i regionálních mistrovstvích, což se odrazilo i na prodejích – vyrobeno bylo již přes 250 zákaznických aut. Nová specifikace bude homologovaná ve druhém kvartále letošního roku a pak začne přidávat do sbírky další trofeje.