Článek
Nová Škoda Octavia přichází na trh hned s pěti druhy pohonu – vedle klasického benzinového a dieselového motoru ji můžete mít také v úspornější (a ekologičtější) variantě spalující zemní plyn (CNG), ve verzi vybavené mild-hybridem nebo rovnou plug-in hybridním ústrojím. Se všemi jsme se už svezli a zjistili, že nejde o to, která je lepší než jiná, ale která bude nejlépe sedět vašemu použití auta.
Nejbližší budoucnost totiž nebude o tom, že bychom všichni museli jezdit elektromobily. Klasické spalovací motory mají svou budoucnost jistou ještě příštích pár dekád, jen se jejich podíl na trhu bude zmenšovat ve prospěch pohonů, které s palivem umí hospodařit lépe – tedy různé formy hybridů, ale třeba i efektivnější motory spalující CNG. Nejde jen o ekologii, ale tato auta dokážou nabídnout úspornější provoz. A zákazníci na to slyší, proto podíl alternativních pohonů na celkových prodejích roste už teď.
Třeba v případě Superbu patří už teď 12 % celkových prodejů plug-in hybridní variantě Superb iV, která byla představená relativně nedávno. Jen v Česku se za letošní rok pro elektrifikovaný Superb iV rozhodlo více než pět stovek zákazníků. Úspěchem skončilo i uvedení elektrické verze Citigo – po celkové sérii 6 400 vyrobených vozů se jen zaprášilo, šest stovek kusů určených pro tuzemsko našlo své nové majitele rychleji, než automobilka očekávala. Dočká se stejného zájmu i nový elektromobil Enyaq iV?
Zvláště dobrým znamením do budoucna je fakt, že dvě třetiny českých prodejů Citigo-e iV mají na svědomí soukromí zákazníci, kterým elektromobil dokáže i přes vyšší pořizovací cenu hodně peněz uspořit. Pokud jezdíte primárně po městě a jeho okolí a zároveň máte domácí přípojku a využíváte nabíjení nočním proudem, můžete se totiž dostat v provozních nákladech až k hranici 0,50 Kč/km. A to není k zahození!
O moc hůř na tom nejsou ani plug-in hybridy, obyčejně se dokážete vejít do 0,80 Kč/km, přitom nejste limitovaní omezeným dojezdem elektromobilu. Není divu, že se jim na trhu začíná dařit a Octavii iV nejspíš čeká podobně úspěšný osud – auto teprve vstupuje na trh a prodejci už evidují přes 200 závazných objednávek.
Další úspornou variantou je pohon na zemní plyn, jehož obliba sice roste, ale stále se mu nedostává tolik pozornosti, kolik by si zasloužil. Majiteli totiž dokáže přinést provozní náklady na úrovni 1 Kč/km, při svém provozu navíc produkuje o 25 % méně emisí CO2, a to zcela bez oxidů dusíku (NOx) a sazí. Octavii G-Tec na zemní plyn si každý rok pořídí zhruba 5 % zákazníků, ale stejný pohon můžete mít i v modelech Scala a Kamiq.
Škoda proto i do budoucna bude sázet na mix klasických spalovacích motorů, plug-in hybridů a elektromobilů. Nejde jen o to, že je to cool a trendy, dokonce nejde ani o to, že je k tomu nutí přísné emisní normy Evropské unie. Důležité je to, že alternativní pohony přinášejí svým uživatelům reálně úspornější provoz. A právě proto by měly začít zajímat i vás.