Hlavní obsah

Škoda Octavia, srdce mladoboleslavské automobilky

Foto: Tomáš Kopečný

Fenomén jménem Škoda Octavia pohltil Česko a my zjišťovali proč

Etalon českého automobilového průmyslu, modla většiny chalupářů, sen mnoha rodin – nehovoříme o žádném supersportu, nýbrž o obyčejné Octavii, která se už řadu let drží na prvních příčkách, co se prodeje týče. Kde se skrývá tajemství úspěchu, proč je auto tak populární a jak si stojí mezi konkurenty? To vše odhalí naše hloubková sonda do srdce tohoto fenoménu.

Článek

Abychom začali pěkně popořadě, musíme se vrátit do roku 1959, kdy Škodovka ukázala svůj osmý model nazvaný Octavia, což v překladu z latiny znamená osmá. Tehdy asi nikdo netušil, že se jich za více než 60 let vyrobí přes sedm milionů kusů. O jak moc automobilů jde? Na to trefně poukazuje sama automobilka: kdyby se všechny vyrobené vozy zaparkovaly bez mezer za sebou, vytvořily by kolonu dlouhou 32 200 kilometrů, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney (Austrálie) a zpět.

Foto: Škoda Auto

Takhle vypadá jedna z variant původní Octavie

Druhá podstatná kapitola se začala psát úderem roku 1996, kdy se světu představila všem známá jedničková Octavia (vyrobeno přes 1,4 milionu kusů). Mnozí z vás ji mají jistě doma, že? Tenhle fenomén postupně vrcholí, protože jen vloni se více než pětina roční produkce udala do Číny, dále vozy zamířily do Německa, Ruska, Česka, Polska a do dalších zemí.

Ponořme se opět do statistik Svazu dovozců automobilů a prolistujme si vývoj vozu od roku 2004 (nejstarší dostupná data). Už od začátku si Octavia držela zhruba 70% tržní podíl v segmentu střední třídy. Vzdáleně za ní se pohyboval Passat (SDA vozy řadí do stejné kategorie), který většinou získal do 10 % trhu, výjimečně skoro 13 %.

Foto: Dalibor Žák

Jedničkovou Octavii mají mnozí z vás doma

Vloni a letos (do října 2020) si oblíbená škodovka svůj podíl navýšila na cirka 75 %. To znamená, že tři čtvrtě všech nově registrovaných aut střední třídy v Česku nosí logo okřídleného šípu a latinský nápis osmá.

Kufr

Čemu v Česku rozhodně fandíme? No přece objemu kufru. Není tedy divu, že se v našem koutku těší oblibě praktické kombíky. Jak si tedy octávka vede proti vybraným segmentovým i tržním konkurentům? To prozradí následující tabulka.

Segment střední třídyObjem zavazadlového prostoru
Škoda Octavia Combi640 l
Škoda Octavia liftback600 l
Audi A4 Avant495 l
Audi A4 Limuzína460 l
Opel Insignia Sports Tourer 560 l
Opel Insignia Grand Sport490 l
Ford Mondeo kombi525 l
Ford Mondeo550 l
Peugeot 508 SW500 l
Peugeot 508463 l
Volkswagen Passat Variant650 l
Volkswagen Passat586 l
Volvo V60529 l
Volvo S60436 l
Renault Talisman Grandtour572 l
Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Octavia Combi čtvrté generace nabídne kufr o objemu 640 litrů. Liftback o 40 litrů méně

Segment nižší střední třídyObjem zavazadlového prostoru
Hyundai i30 kombi602 l
Ford Focus kombi635 l
Volkswagen Golf Variant611 l
Seat Leon Sportstourer620 l
Toyota Corolla TS596 l

Konkurence

Náš národ zpravidla nepatří k věhlasným nakupujícím takzvaných plných paleb, proto se spokojíme se základem a něčím navíc, případně se středem. Porovnali jsme tedy bezpříplatkové výbavy přímých tržních konkurentů českého prodejního etalonu, abychom zjistili, jaké zajímavé prvky se nachází ve standardech a kolik vozy vlastně stojí.

Škoda Octavia Combi – Active

Standardní kombík s výbavou Active stojí 533 900 Kč. Za svoje peníze dostanete diodové lampy (přední full-LED), sedm airbagů, tempomat, hlídače jízdních pruhů, technologii nouzového brzdění, centrál s dálkou, startování tlačítkem, velký palubní počítač, elektricky ovládaná okna i zrcátka (výhřev), světelný senzor, manuální klimatizaci a osmipalcový infosystém. Role výchozího motoru se pak ujme litrový zážehový tříválec o výkonu 81 kW s šestikvaltem.

Foto: Jakub Deml

Škoda Octavia Combi stojí v základu přes 530 000 Kč

Hyundai i30 kombi – Start

O segment nižší (méně prostorný) a cenově startující na částce 354 990 Kč je Hyundai i30 kombi. V základu nabídne hlídače jízdních pruhů, technologii nouzového brzdění, šest airbagů, palubní počítač, přední okna v elektrice, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s výhřevem, centrální zamykání, tempomat, senzor světla, automatické přepínání dálkových světel, manuální klimatizaci, rádio s monochromatickým displejem a ovládání audia na volantu. Bezpříplatkovou motorizací je benzinová atmosférická patnáctistovka s výkonem 81 kW a s šestikvaltem.

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 kombi začíná na částce lehce převyšující 350 000 Kč

Ford Focus kombi – Trend

Taktéž o třídu níže oproti Octavii je Ford Focus kombi za 445 900 Kč. Výbava Trend přináší například manuální klimatizaci, všechna okna v elektrice, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, centrální zamykání s dálkou, diodové potkávací lampy, světelný senzor, omezovač rychlosti, šest airbagů, technologii nouzového brzdění, hlídače jízdních pruhů, rádio s 4,2palcovým barevným displejem, vestavěný 4G modem a manuální klimatizaci. A pohonné ústrojí? Litrový zážehový tříválec s turbem o výkonu 74 kW, spárovaný s šestirychlostním manuálem.

Foto: Jakub Deml

Ford Focus kombi se v rámci standardní (neakční) nabídky prodává od 445 900 Kč

Volkswagen Passat Variant – Business

Podíváme se na zoubek i statistickému rivalovi Octavie. Jestli chcete Passata v kombíku, tak si připravte nejméně 797 900 Kč. V této konfiguraci vůz dorazí na 16palcových litých kolech a dále bude vybaven adaptivním tempomatem, automatickou klimatizací, světelným i dešťovým senzorem, sedmi airbagy, elektricky nastavitelným opěradlem ergonomického sedadla řidiče, technologií nouzového brzdění, hlídáním jízdních pruhů, centrálem s dálkou, startováním pomocí tlačítka, parkovacími senzory vpředu i vzadu, předními i zadními diodovými lampami a 6,5palcovým dotykovým displejem. Standardem jsou také všechna boční okna i vyhřívaná zpětná zrcátka v elektrice a zážehová čtyřválcová přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW, spojená s šestirychlostní manuální převodovkou.

Volkswagen Passat Variant vyjde ve standardu na téměř 800 000 Kč

Opel Insignia Sports Tourer – Edition

Pokud je libo něco německého a cenově zajímavého, mrkněte na kombíkovou Insignii za 649 990 Kč. Automobil za tuto cenu nabídne šest airbagů, hlídače jízdních pruhů, technologii autonomního brzdění, tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu, diodové lampy, dešťový i světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel, okna i zrcátka (výhřev) v elektrice, centrál s dálkou, automatickou klimatizaci, 7palcový infosystém s mobilní konektivitou a ovládání audia na volantu. Insignia jako jediný vůz z našeho seznamu disponuje v základu 90kilowattovým dieselem o objemu 1,5 litru a mechanicky ovládaným šestikvaltem.

Foto: Opel

Opel Insignia Sports Tourer stojí v základu skoro 650 000 Kč

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Spolehlivost

Spolehlivost automobilů pravidelně monitoruje společnost TÜV, která ve svých reportech poukazuje na to, jak moc se autům (ne)daří. Vybrali jsme proto segmentové i tržní konkurenty Octavie, abychom vám poskytli relevantní srovnání. Tak co říkají letošní statistiky (TÜV Report 2021), zobrazující modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné nájezdy?

2–3letá auta

  • Opel Insignia – 2,2 %, 37 tkm
  • Hyundai i30 – 2,5 %, 34 tkm
  • Volkswagen Golf – 4,8 %, 50 tkm
  • Seat Leon – 6,4 %, 49 tkm
  • Škoda Octavia – 6,4 %, 68 tkm
  • Ford Focus – 6,7 %, 54 tkm
  • Volkswagen Passat – 7,3 %, 81 tkm
  • Ford Mondeo – 9,0 %, 74 tkm

6–7letá auta

  • Opel Insignia – 15,0 %, 127 tkm
  • Hyundai i30 – 16,7 %, 87 tkm
  • Volkswagen Golf – 9,7 %, 92 tkm
  • Seat Leon – 10,9 %, 95 tkm
  • Škoda Octavia – 11,9 %, 113 tkm
  • Ford Focus – 17,3 %, 104 tkm
  • Volkswagen Passat – 22,5 %, 146 tkm
  • Ford Mondeo – 21,4 %, 138 tkm

10–11letá auta

  • Opel Insignia – 21,5 %, 144 tkm
  • Hyundai i30 – 25,4 %, 124 tkm
  • Volkswagen Golf – 17,1 %, 126 tkm
  • Seat Leon – 29,6 %, 139 tkm
  • Škoda Octavia – 24,5 %, 159 tkm
  • Ford Focus – 31,4 %, 135 tkm
  • Volkswagen Passat – 28,1 %, 193 tkm
  • Ford Mondeo – 28,9 %, 174 tkm

Hodnota

Nesmíme zapomenout ani na ojetiny, kde v rámci bazarů vede převážně Škoda Octavia druhé generace, což nám nedávno potvrdil i Filip Kučera, tiskový mluvčí Auto Esa. Jak se tedy octavie z druhé ruky perou se svými rivaly v rámci průměrných prodejních cen?

Roky výroby 2009-2010Průměrný cenový rozsah
Škoda Octavia70–210 000 Kč
Ford Focus50–170 000 Kč
Hyundai i3065–140 000 Kč
Volkswagen Passat90–230 000 Kč
Opel Insignia95–195 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

O ojeté octavie je v bazarech velkých zájem

Roky výroby 2015–2017Průměrný cenový rozsah
Škoda Octavia160–590 000 Kč
Ford Focus130–390 000 Kč
Hyundai i30140–370 000 Kč
Volkswagen Passat235–740 000 Kč
Opel Insignia200–500 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty typu RS, ST, R, OPC a jiné, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl portál sauto.cz.

Testů octavií jsme vám přinesli nespočet, ať už se bavíme o ojetinách, běžných modelech, sportovních RS, rozloučení se třetí čtyřokou generací nebo o dojmech z úřadující čtvrté generace. Resumé byla převážně pozitivní, protože vůz jako takový může hrdě nosit plaketu dobrého auta pro každý den. Kolega Valášek v testu omlazeného Superbu s výkonem 200 kW napsal, že na takové auto můžeme být hrdí, ovšem já si dovolím v žebříčku současných národních pokladů přesunout Octavii nad luxusnější Superb.

Foto: Michal Jirák

Superb sice patří k vrcholu nabídky Škodovky, jenže ona ho ta Octavia přece jen v lecčem dohání

Pokud totiž přesednete z první, druhé nebo třetí generace do čtvrté, pochopíte, jak zásadní skok hoši v Mladé Boleslavi udělali. Jak najednou vozidlo střední třídy dohání o segment výše umístěné kolegy a svojí nabídkou motorizací (benzin, diesel, hybrid, CNG) i variant (RS, Scout, iV, G-TEC, Combi, liftback) otevírá širokou náruč spoustě firem i soukromníkům.

Foto: Tomáš Kopečný

Škodu Octavia koupíte ve dvou karosářských provedeních a v několika variantách

Octavia tvoří stěžejní základ Škodovky a ta to moc dobře ví, proto svému oficiálně nejmenovanému vlajkovému modelu věnuje opravdu nadmíru péče, což se nejvíc projevuje na úřadující čtyřce – nejlepší Octavii v dějinách.

Načítám