Článek
Abychom začali pěkně popořadě, musíme se vrátit do roku 1959, kdy Škodovka ukázala svůj osmý model nazvaný Octavia, což v překladu z latiny znamená osmá. Tehdy asi nikdo netušil, že se jich za více než 60 let vyrobí přes sedm milionů kusů. O jak moc automobilů jde? Na to trefně poukazuje sama automobilka: kdyby se všechny vyrobené vozy zaparkovaly bez mezer za sebou, vytvořily by kolonu dlouhou 32 200 kilometrů, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney (Austrálie) a zpět.
Druhá podstatná kapitola se začala psát úderem roku 1996, kdy se světu představila všem známá jedničková Octavia (vyrobeno přes 1,4 milionu kusů). Mnozí z vás ji mají jistě doma, že? Tenhle fenomén postupně vrcholí, protože jen vloni se více než pětina roční produkce udala do Číny, dále vozy zamířily do Německa, Ruska, Česka, Polska a do dalších zemí.
Ponořme se opět do statistik Svazu dovozců automobilů a prolistujme si vývoj vozu od roku 2004 (nejstarší dostupná data). Už od začátku si Octavia držela zhruba 70% tržní podíl v segmentu střední třídy. Vzdáleně za ní se pohyboval Passat (SDA vozy řadí do stejné kategorie), který většinou získal do 10 % trhu, výjimečně skoro 13 %.
Vloni a letos (do října 2020) si oblíbená škodovka svůj podíl navýšila na cirka 75 %. To znamená, že tři čtvrtě všech nově registrovaných aut střední třídy v Česku nosí logo okřídleného šípu a latinský nápis osmá.
Kufr
Čemu v Česku rozhodně fandíme? No přece objemu kufru. Není tedy divu, že se v našem koutku těší oblibě praktické kombíky. Jak si tedy octávka vede proti vybraným segmentovým i tržním konkurentům? To prozradí následující tabulka.
Segment střední třídy | Objem zavazadlového prostoru |
---|---|
Škoda Octavia Combi | 640 l |
Škoda Octavia liftback | 600 l |
Audi A4 Avant | 495 l |
Audi A4 Limuzína | 460 l |
Opel Insignia Sports Tourer | 560 l |
Opel Insignia Grand Sport | 490 l |
Ford Mondeo kombi | 525 l |
Ford Mondeo | 550 l |
Peugeot 508 SW | 500 l |
Peugeot 508 | 463 l |
Volkswagen Passat Variant | 650 l |
Volkswagen Passat | 586 l |
Volvo V60 | 529 l |
Volvo S60 | 436 l |
Renault Talisman Grandtour | 572 l |
Segment nižší střední třídy | Objem zavazadlového prostoru |
---|---|
Hyundai i30 kombi | 602 l |
Ford Focus kombi | 635 l |
Volkswagen Golf Variant | 611 l |
Seat Leon Sportstourer | 620 l |
Toyota Corolla TS | 596 l |
Konkurence
Náš národ zpravidla nepatří k věhlasným nakupujícím takzvaných plných paleb, proto se spokojíme se základem a něčím navíc, případně se středem. Porovnali jsme tedy bezpříplatkové výbavy přímých tržních konkurentů českého prodejního etalonu, abychom zjistili, jaké zajímavé prvky se nachází ve standardech a kolik vozy vlastně stojí.
Škoda Octavia Combi – Active
Standardní kombík s výbavou Active stojí 533 900 Kč. Za svoje peníze dostanete diodové lampy (přední full-LED), sedm airbagů, tempomat, hlídače jízdních pruhů, technologii nouzového brzdění, centrál s dálkou, startování tlačítkem, velký palubní počítač, elektricky ovládaná okna i zrcátka (výhřev), světelný senzor, manuální klimatizaci a osmipalcový infosystém. Role výchozího motoru se pak ujme litrový zážehový tříválec o výkonu 81 kW s šestikvaltem.
Hyundai i30 kombi – Start
O segment nižší (méně prostorný) a cenově startující na částce 354 990 Kč je Hyundai i30 kombi. V základu nabídne hlídače jízdních pruhů, technologii nouzového brzdění, šest airbagů, palubní počítač, přední okna v elektrice, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s výhřevem, centrální zamykání, tempomat, senzor světla, automatické přepínání dálkových světel, manuální klimatizaci, rádio s monochromatickým displejem a ovládání audia na volantu. Bezpříplatkovou motorizací je benzinová atmosférická patnáctistovka s výkonem 81 kW a s šestikvaltem.
Ford Focus kombi – Trend
Taktéž o třídu níže oproti Octavii je Ford Focus kombi za 445 900 Kč. Výbava Trend přináší například manuální klimatizaci, všechna okna v elektrice, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, centrální zamykání s dálkou, diodové potkávací lampy, světelný senzor, omezovač rychlosti, šest airbagů, technologii nouzového brzdění, hlídače jízdních pruhů, rádio s 4,2palcovým barevným displejem, vestavěný 4G modem a manuální klimatizaci. A pohonné ústrojí? Litrový zážehový tříválec s turbem o výkonu 74 kW, spárovaný s šestirychlostním manuálem.
Volkswagen Passat Variant – Business
Podíváme se na zoubek i statistickému rivalovi Octavie. Jestli chcete Passata v kombíku, tak si připravte nejméně 797 900 Kč. V této konfiguraci vůz dorazí na 16palcových litých kolech a dále bude vybaven adaptivním tempomatem, automatickou klimatizací, světelným i dešťovým senzorem, sedmi airbagy, elektricky nastavitelným opěradlem ergonomického sedadla řidiče, technologií nouzového brzdění, hlídáním jízdních pruhů, centrálem s dálkou, startováním pomocí tlačítka, parkovacími senzory vpředu i vzadu, předními i zadními diodovými lampami a 6,5palcovým dotykovým displejem. Standardem jsou také všechna boční okna i vyhřívaná zpětná zrcátka v elektrice a zážehová čtyřválcová přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW, spojená s šestirychlostní manuální převodovkou.
Opel Insignia Sports Tourer – Edition
Pokud je libo něco německého a cenově zajímavého, mrkněte na kombíkovou Insignii za 649 990 Kč. Automobil za tuto cenu nabídne šest airbagů, hlídače jízdních pruhů, technologii autonomního brzdění, tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu, diodové lampy, dešťový i světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel, okna i zrcátka (výhřev) v elektrice, centrál s dálkou, automatickou klimatizaci, 7palcový infosystém s mobilní konektivitou a ovládání audia na volantu. Insignia jako jediný vůz z našeho seznamu disponuje v základu 90kilowattovým dieselem o objemu 1,5 litru a mechanicky ovládaným šestikvaltem.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Spolehlivost
Spolehlivost automobilů pravidelně monitoruje společnost TÜV, která ve svých reportech poukazuje na to, jak moc se autům (ne)daří. Vybrali jsme proto segmentové i tržní konkurenty Octavie, abychom vám poskytli relevantní srovnání. Tak co říkají letošní statistiky (TÜV Report 2021), zobrazující modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné nájezdy?
2–3letá auta
- Opel Insignia – 2,2 %, 37 tkm
- Hyundai i30 – 2,5 %, 34 tkm
- Volkswagen Golf – 4,8 %, 50 tkm
- Seat Leon – 6,4 %, 49 tkm
- Škoda Octavia – 6,4 %, 68 tkm
- Ford Focus – 6,7 %, 54 tkm
- Volkswagen Passat – 7,3 %, 81 tkm
- Ford Mondeo – 9,0 %, 74 tkm
6–7letá auta
- Opel Insignia – 15,0 %, 127 tkm
- Hyundai i30 – 16,7 %, 87 tkm
- Volkswagen Golf – 9,7 %, 92 tkm
- Seat Leon – 10,9 %, 95 tkm
- Škoda Octavia – 11,9 %, 113 tkm
- Ford Focus – 17,3 %, 104 tkm
- Volkswagen Passat – 22,5 %, 146 tkm
- Ford Mondeo – 21,4 %, 138 tkm
10–11letá auta
- Opel Insignia – 21,5 %, 144 tkm
- Hyundai i30 – 25,4 %, 124 tkm
- Volkswagen Golf – 17,1 %, 126 tkm
- Seat Leon – 29,6 %, 139 tkm
- Škoda Octavia – 24,5 %, 159 tkm
- Ford Focus – 31,4 %, 135 tkm
- Volkswagen Passat – 28,1 %, 193 tkm
- Ford Mondeo – 28,9 %, 174 tkm
Hodnota
Nesmíme zapomenout ani na ojetiny, kde v rámci bazarů vede převážně Škoda Octavia druhé generace, což nám nedávno potvrdil i Filip Kučera, tiskový mluvčí Auto Esa. Jak se tedy octavie z druhé ruky perou se svými rivaly v rámci průměrných prodejních cen?
Roky výroby 2009-2010 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Škoda Octavia | 70–210 000 Kč |
Ford Focus | 50–170 000 Kč |
Hyundai i30 | 65–140 000 Kč |
Volkswagen Passat | 90–230 000 Kč |
Opel Insignia | 95–195 000 Kč |
Roky výroby 2015–2017 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Škoda Octavia | 160–590 000 Kč |
Ford Focus | 130–390 000 Kč |
Hyundai i30 | 140–370 000 Kč |
Volkswagen Passat | 235–740 000 Kč |
Opel Insignia | 200–500 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty typu RS, ST, R, OPC a jiné, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl portál sauto.cz.
Testů octavií jsme vám přinesli nespočet, ať už se bavíme o ojetinách, běžných modelech, sportovních RS, rozloučení se třetí čtyřokou generací nebo o dojmech z úřadující čtvrté generace. Resumé byla převážně pozitivní, protože vůz jako takový může hrdě nosit plaketu dobrého auta pro každý den. Kolega Valášek v testu omlazeného Superbu s výkonem 200 kW napsal, že na takové auto můžeme být hrdí, ovšem já si dovolím v žebříčku současných národních pokladů přesunout Octavii nad luxusnější Superb.
Pokud totiž přesednete z první, druhé nebo třetí generace do čtvrté, pochopíte, jak zásadní skok hoši v Mladé Boleslavi udělali. Jak najednou vozidlo střední třídy dohání o segment výše umístěné kolegy a svojí nabídkou motorizací (benzin, diesel, hybrid, CNG) i variant (RS, Scout, iV, G-TEC, Combi, liftback) otevírá širokou náruč spoustě firem i soukromníkům.
Octavia tvoří stěžejní základ Škodovky a ta to moc dobře ví, proto svému oficiálně nejmenovanému vlajkovému modelu věnuje opravdu nadmíru péče, což se nejvíc projevuje na úřadující čtyřce – nejlepší Octavii v dějinách.