Článek
Pro mnoho lidí bude Octavia G-Tec zajímavá už jen tím, že pod její kapotou pracuje čtyřválec. Jde o motor 1.5 TSI o výkonu 130 koní, který umí spalovat stlačený zemní plyn (CNG) i klasický benzin. CNG, které je k dnešnímu dni dostupné na 208 čerpacích stanicích po celé republice, uchovává Octavia ve třech tlakových nádobách umístěných pod podlahou kufru a pod zadními sedadly (objem kufru se tak sníží na 455 litrů liftbacku a 495 litrů pro verzi kombi). Celkem se do Octavie vejde 17,33 kilogramů stlačeného plynu, což při normované spotřebě 3,4 kilogramů na sto znamená dojezd 500 kilometrů.
Daní za velké nádrže na plyn je však výrazně zmenšený objem nádrže na benzin. S klasickým naturalem se zde počítá pouze do druhé role, takže se do malé nádrže pod zadními sedadly vejde jen 9 litrů. Na benzin však Octavia jede pouze krátce po dotankování CNG, případně když klesne venkovní teplota pod -10° C nebo když plyn dojde (pořád ale na benzin ujedete pohodlně přes 150 km). U nás i všude v Evropě je však síť CNG stanic natolik rozsáhlá, že se o nedostatek plynu není třeba obávat.
Používání i tankování se v zásadě nijak neliší od klasického benzinového auta a to, jak fungují moderní koncernová auta na CNG, jsem podrobněji popsal v testu plynového Seatu Ibiza.
Vedle zajímavě nízké spotřeby, která umožňuje stlačit náklady na palivo pod jednu korunu za kilometr, se bude Octavia líbit i ekologicky smýšlejícím řidičům. Emise CO2 jsou oproti srovnatelnému benzinovému motoru nižší o 25 %, nebo i o více v případě, že se do spalované směsi přimíchá bioplyn. Nižší jsou také emise NOx a vůz spalující CNG negeneruje žádné saze.
Klíčovou informaci ale stále nevíme – kolik bude nová Octavia G-TEC stát. Právě její cena ve srovnání s běžnými motorizacemi (především s už tak dost úspornými diesely) bude hodně rozhodovat o prodejnosti. Jezdit s náklady za palivo na úrovni 1 Kč/km je sice lákavé, ale nemá smysl za to připlácet majlant...