Článek
Pokud máme srovnávat třetí a čtvrtou generaci, zcela právoplatně se misky vah zhoupnou ve prospěch novinky. Roky vývoje, aplikace modernějších technologií a designový jazyk zkrátka převálcují odcházejícího krále škodovek, který je už roky nejprodávanějším modelem značky. Stačí se podívat na svěží Octavii a zcela upřímně musíme napsat, že se prodejních čísel musí bát i o třídu vyšší Škoda Superb.
Podobizna s cestovní limuzínou honosnějšího segmentu však vzala nové Octavii její vnější osobnost, protože zprvu tolik diskutované „čtyřočko“ si zaručeně nespletete, zatímco žhavá novinka po čase více splyne s davem přepracovaných modelů tuzemské automobilky. Konzervativním zákazníkům také bude více sedět klasické tlačítkové ovládání současné generace než převážně dotykové rozhraní debutujícího modelu.
Nabízet luxusní výbavový stupeň Laurin & Klement do auta střední třídy se může zdát zprvu nelogické, ovšem má to svůj důvod a tím je maskování. Proč si nedopřát porci prémiovosti schovanou v obyčejném autě? V osobním životě tím celkem obstojně eliminujete závist nebo případnou (nechtěnou) pozornost a v pracovním životě vám běžné auto může pomoci navázat obchodní vztahy. Že to zní jako nesmysl?
Nástroj pro byznys
Představte si, že vlastníte menší firmu, nebo v ní pracujete, a potřebujete růst. Mnozí lidé a potenciální byznys partneři totiž hledí mimo jiné na to, čím na schůzku přijedete. Pokud dorazíte starým vrakem, kdekdo si pomyslí, že do svého podnikání moc neinvestujete.
Jestliže přijedete luxusním sporťákem nebo drahou limuzínou, opět vyvstane otázka, jestli nejste až moc rozhazovačný. V jistém směru je tak zástavba na první pohled skryté honosné výbavy do nejprodávanější Octavie logická.
Uvnitř vozu na vás čekají nadstandardní prvky, která čítají například čalounění v kombinaci kůže a Alcantary, elektricky ovládané dveře zavazadelníku, diodové podsvícení interiéru, bezdrátovou nabíječku mobilu, prémiové hi-fi, mnoho bezpečnostních asistentů a spoustu elektricky ovládaného vybavení vozu. Zvenčí zaujmou ještě elegantní 18palcová litá kola a decentní emblémy Laurin & Klement.
Pořád jde o dílo českého prakticismu a pragmatismu, proto v interiéru nechybí chytrá odkládací řešení, poutka na tašky, síťové programy a důmyslné přihrádky. Milovníci kombíků ocení hlavně prostorný zavazadelník, který poskytne základní objem 610 litrů, ovšem po sklopení zadních sedadel vzroste až na 1 740 litrů.
S radostí do zatáčky
Nenápadná testovaná škodovka nabídne sympatický dvoulitrový turbobenzin s výkonem 190 koní a točivým momentem 320 Nm. Nejde sice o vrcholové eňo ňuňo jako 245koňové RS, ale to už svým zpracováním a emblémy trochu vyčnívá.
Testovaný vůz také disponuje sedmirychlostním dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech čtyř kol. Maximálka také není k zahození – na německé dálnici to můžete rozpálit až na rychlost 226 kilometrů za hodinu a z nuly na stovku akcelerovat za 6,8 sekundy. Na obyčejnou Octavii rozhodně slušná čísla.
S ostatními modely sdílí nejvyšší specifikace Laurin & Klement s nejsilnějším motorem přední nápravu typu MacPherson, ovšem vzadu místo jednoduchého klikového typu najdete víceprvkové zavěšení, a to znamená daleko větší cestovní komfort. Spolu s voličem jízdních režimů si můžete ve sportovním módu dovolit projíždět zatáčky trochu radostněji, nicméně pořád platí, že Škoda Octavia Combi Laurin & Klement je maskovaným elegánem, ne sportovním trhačem asfaltu.
Je to osobnost!
Nejhonosnější Octavia rozhodně není pro každého, protože v základu za ni zaplatíte přes 700 tisíc korun a nejvyšší výbava se s několika příplatky nebezpečně přibližuje k hranici jednoho milionu korun. Za tyhle peníze už můžete pořídit nový Superb, ale opět půjde o auto na první pohled vonící smetánkou. Podobně na tom bude i nejlépe vybavená debutující Octavia čtvrté generace, která si designem vyskakuje právě na Superb.
Loučíme se tedy s lidovou „trojkovou“ Octavií, a to v nejluxusnějším možném stylu. Čtyřoká generace nám rozhodně bude chybět a zaslouží si obdiv, protože dokázala zprvu negativně přijímané dělené přední lampy elegantně obrátit ve svůj líbivý prospěch a dál se držet na špici prodejnosti. Jde zkrátka o nejkontroverznější škodovku poslední doby, a proto si model po faceliftu vydobyl svoje věčné místo pod sluncem.
Luxus jménem L & K
Kde se vůbec výbavový stupeň Laurin & Klement vzal, v jakém duchu je vyráběn, která auta se mohla chlubit emblémem L & K a kde ještě koupíte vozy v této výbavě? Na naše otázky odpovídal produktový specialista pan Zbyněk Straškraba.
Na co odkazuje výbavový stupeň Laurin & Klement?
Václav Laurin a Václav Klement byli zakladatelé značky, která nesla jejich jména. Zrodila se v roce 1895 a původně se zabývala výrobou bicyklů, následně přišel první motocykl a v roce 1905 spatřil světlo světa první osobní automobil. V roce 1925 se automobilka Laurin & Klement spojila se strojírenským koncernem Škoda a přejala jeho jméno. Značka Laurin & Klement však zůstává zachována jako označení nejluxusnější úrovně výbavy pro vybrané modely Škoda a jako pocta zakladatelům firmy.
Čím se L & K vyznačuje?
Exkluzivní verze Laurin & Klement jsou synonymem bohaté výbavy a ušlechtilé elegance. Nesou se zcela v duchu filozofie obou zakladatelů automobilky, kteří před téměř 120 lety formulovali své požadavky na kvalitu takto: „Jen to nejlepší je dosti dobré pro naše zákazníky.“
Které vozy současné nabídky Škoda Auto lze mít v L & K ?
V současnosti nabízíme výbavový stupeň Laurin & Klement pro modely Superb a Kodiaq. K dispozici byl také pro třetí generaci modelu Octavia, jejíž výrobu bude pomalu, ale jistě nahrazovat nový model, který jsme představili v listopadu.
Nabízí se stupeň L & K i na jiném než evropském trhu?
Ano, výbavový stupeň Laurin & Klement nabízíme mimo Evropu například pro Kodiaq na indickém a ruském trhu a to samé platí i pro model Superb.
Dala se v L & K koupit každá ze tří dosavadních generací Octavie?
Ano, výbavový stupeň Laurin & Klement byl k dispozici pro všechny tři dosavadní generace modelu Škoda Octavia.
Bude se výbavový stupeň L & K nabízet také u čtvrté generace modelu Octavia?
Zcela nový model Škoda Octavia bude k dispozici v různých úrovních výbavy, které splňují všechna očekávání našich zákazníků. Laurin & Klement vždy stojí na vrcholu nabídky, ale mnoho zákazníků si v případě modelu Octavia vybíralo jinou vrcholnou verzi Style. ŠKODA se z tohoto důvodu rozhodla pro model Octavia již verzi Laurin & Klement nenabízet.
V L & K se dělala také legendární Škoda Felicia, čím byla výjimečná?
Felicia Laurin & Klement vznikla v roce 1995 při příležitosti 100 let od založení firmy. Úplnou novinkou byl v tomto modelu kožený paket, vyhřívání sedaček nebo ABS. Zároveň se prodávala exkluzivně v metalickém odstínu modrá indigo.
Technické údaje | |
---|---|
Model | Škoda Octavia Combi Laurin & Klement 2,0 TSI 140 kW (7A) |
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem | 1 984 ccm |
Výkon | 140 kW (190 k) při 4 200 – 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1 500 – 4 100 ot./min. |
Poháněná náprava | 4 x 4 |
Převodovka | sedmirychlostní, automatická (DSG) |
Maximální rychlost | 226 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,8 s |
Průměrná spotřeba | 7,4 – 8,7 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 7,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Provozní hmotnost | 1 495 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 667 x 1 814 x 1 463 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Základní světlá výška | 139 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 610/1 740 l |
Základní cena | 735 900 Kč |
Základní cena testovaného modelu | 874 900 Kč |