Článek
Ne, nebudeme vás napínat. Hned na začátek vám řekneme něco, co stejně už všichni dávno vědí – Octavia je opravdu dobré auto. Skoro bychom se nebáli říct skvělé. Nějaké nedostatky jsme ale přesto našli. Není jich moc a nejsou to věci, které by nám trhaly žíly, ale dají se i u takhle výborného auta najít. Ostatně čtěte dál a dozvíte se, co máme na mysli.
Větší, elegantnější a s větším kufrem
Nová Octavia Combi má zcela nový vzhled. Auto je na první pohled mnohem vyspělejší a designově o úroveň výš, než tomu bylo v minulosti u škodovek zvykem. Upoutá pěkná čelní maska s tak trochu „nasupenou“ tváří, dynamický tvar z profilu i povedená záď vozu s krystalickými LED světly s animovanými směrovkami. Testovaná varianta s příplatkovou stříbrnou metalízou a osmnáctipalcovými koly pak dává novému designu vyniknout hned dvojnásob.
Škodovka už zkrátka není jen výrobcem praktických aut, jak byla donedávna obecně vnímána. Teď už můžeme bez obav říct, že je výrobcem elegantních a zároveň i praktických aut. Dobře víme, že vzhled je dost subjektivním parametrem a spoustě lidí se současné vozy od Škodovky nelíbí, ale na vzhledu nové Octavie se mouchy hledají jen velmi těžko.
Jak už je zvykem, nová oktávka je opět o něco větší než její předchůdce. Konkrétně čtvrtá generace povyrostla ve variantě kombi o 22 mm do délky, o 15 mm do šířky a o 3 mm do výšky. To se kladně podepsalo také na velikosti zavazadlového prostoru, který nově nabízí úctyhodných 640 litrů (po sklopení zadní řady sedadel 1 700 litrů).
Nový virtuálnější interiér s méně tlačítky
A nejen zvenčí je nová oktávka zcela nová. I interiér prošel velkou proměnou a troufáme si říct, že ten ve čtvrté generaci vypadá mnohem hodnotněji, než bývalo u Škodovky zvykem. Působí vzdušněji, materiály jsou kvalitnější a tvary mnohem propracovanější. Zapomeňte na velké jednolité plochy či pravé úhly, nic z toho v interiéru nové Octavie nenajdete. Palubní deska dostala zcela nové tvary, dominuje jí velký displej infotainmentu, který má ideální pozici a je dobře na očích. Na první pohled také ubylo tlačítek.
Zaujme nový dvouramenný volant s povedenými designovými tlačítky a voliči. Pro někoho je to možná na první pohled nezvyk, přece jen tříramenný volant používala Škodovka opravdu dlouho a jak se říká, zvyk je železná košile. Na vzhled nového volantu si ale zvyknete až překvapivě rychle a věřte, nebo ne, zalíbí se vám. Neméně efektní je pak volič automatické převodovky typu shift-by-wire, který dokazuje to, co jsme psali už výše – Škodovka to zkrátka s designem začala myslet opravdu vážně.
Co si v nové Octavii také oblíbíte je přehledný virtuální kokpit o velikosti 10,25 palce (umí přes celou svou šířku zobrazit také navigaci) a skvělý head-up displej, který je u mladoboleslavské automobilky úplnou novinkou. Nový infotainment Columbus je graficky zdařilý a působí tak nějak vyspěleji než dosud. Implementace stále více funkcí ale způsobuje, že častěji v menu hledáme a tápeme, což se nám dříve nestávalo. Z hlediska funkčnosti zkrátka platí, že méně je někdy více.
A když jsme u toho – zklamáním je absence tlačítka pro vypínání start-stop systému, nově musíte do menu infotainmentu. Sice není funkce vypnutí nijak zastrčená a k deaktivaci vám stačí potáhnout po displeji seshora dolů a pak už jen stisknout patřičnou ikonku, i tak je to za nás minusový bod. Stejně tak už v nové Octavii nenajdete panel pro ovládání klimatizace, to probíhá opět přes displej. Regulaci hlasitosti audia pak nově provádíte pomocí dotykové lišty pod displejem. Holt pokrok nezastavíš.
Asistentka Laura se teprve vyvíjí
Hodně jsme se pak těšili na to, že během týdenního testu bohatě pokecáme s Laurou, tedy novou škodováckou hlasovou asistentkou. A netěšili jsme se jen my, snad každý, koho jsme autem svezli, chtěl Lauru zkoušet. Tahle holka ale není žádná Siri, a tak byla řada pasažérů se svými netečnými dotazy nakonec zklamána. Laura totiž umí jen pokyny týkající se navigace, rádia, telefonu či vytápění a klimatizace. Umí to ale plně v češtině, a to včetně skloňování. Některé pokyny, jako je například ovládání hlasitosti rádia či zvyšování teploty ve voze, zvládá opravdu dobře a spolehlivě, jindy ale občas tápe, což je zejména při zadávání cíle v navigaci trochu nepříjemné. Co vám budeme povídat, když chcete jet do Karlína a Laura vás bez mrknutí oka pošle do Zlína, říkáte si jen „takhle tedy ne, Lauro…”.
K dokonalosti má tak Laura ještě daleko, je ale jasné, že se bude do budoucna stále zdokonalovat a jako základní stavební prvek poslouží velmi dobře. Možná to chce také trochu cviku, po pár týdnech se uživatel nejspíš naučí s Laurou komunikovat srozumitelněji, a její chybovost se tak zmenší. Každopádně se těšíme na to, jak se bude tahle škodovácká slečna vyvíjet v budoucnu.
V interiéru ještě stojí za zmínku nové materiály obložení, které působí elegantně a kvalitně. V případě testovaného auta nám dělala na středu palubní desky společnost například vkusná šedá tkanina. Prostoru je v kabině tradičně dostatek, a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Ostatně na to jsme z Octavie zvyklí. Příjemnou součástí výbavy je tzv. spací paket, který na zadních sedadlech nabízí vedle komfortních hlavových opěrek s boční oporou také stínící rolety bočních oken.
A nebyli bychom ve škodovce, kdyby chyběly tzv. „simply clever” prvky. V nové Octavii je zastupuje například USB-C port u středového zpětného zrcátka (pro napájení palubní kamery), praktická kapsička na uložení mobilního telefonu v čalounění sedadel, deštník v předních dveřích nebo šikovné sítě, háčky a předělovníky pro uchycení nákupu v obrovském zavazadlovém prostoru.
Nová Octavia nabízí dva základní výbavové stupně, a sice varianty Ambition a Style – nejluxusnější Laurin & Klement už u nové Octavie není k dispozici (nejspíš se příliš neprodával). Námi testovaný kombík nesl vyšší výbavu Style s celou řadou dalších příplatků. Jen namátkou nechybělo panoramatické střešní okno, Matrix LED světlomety, navigace, head-up displej, 10-palcový displej infotainmentu, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, bezklíčkový přístup pro všechny dveře, třízónová automatická klimatizace, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí, paket pro spaní včetně roletek zadních oken, adaptivní tempomat, asistent jízdních pruhů nebo aktivní parkovací asistent.
Chytré asistenty a povedený diesel
Asistent jízdních pruhů umí rozeznávat také krajnici či chodník, do řízení vám tak aktivně zasáhne i mimo víceproudé komunikace, například na okresce, kde se příliš přiblížíte do krajnice vozovky. Adaptivní tempomat pak umí upravovat rychlost také podle dopravního značení, což je velmi praktické například ve zúžení (zdravíme radary na D1) nebo v tunelech. Auto navíc umí z dat navigace vyčíst, kdy se blíží obec, omezení rychlosti nebo prudké klesání a dá vám rozsvícením kontrolky na přístrojové desce i v head-up displeji předem najevo, že můžete dát nohu z plynu, čímž vám umožňuje uspořit nějaké ty centilitry paliva.
Nový celohliníkový diesel 2.0 TDI Evo poskytuje dostatek výkonu a je příjemně tichý a kultivovaný. Nemá příliš výraznou výkonovou špičku, táhne ale příjemně v celém rozsahu otáček a je i úsporný. Kombinovaná spotřeba během testu dosáhla na hodnotu 6,1 litru na sto kilometrů. Výhodou u naftové oktávky ale je, že se na rozdíl od některých jiných aut nemusíte plazit jako šnek, pokud chcete udržet spotřebu na nízké úrovni. Jezdit se tady dá poměrně svižně a zároveň úsporně. Vyznavači ekonomické jízdy by se pak jistě dostali ještě zhruba o půl litru níže.
Dvouspojková převodovka DSG drží motor ve správných otáčkách, ani příliš nízko, ani příliš vysoko. Na dnešní dobu celkem ochotně podřazuje, i když úplná spokojenost zavládla až ve sportovním režimu, kdy převodovka tolik neváhá a sype kvalty přesně tak, jak si řidič přeje. Dobře funguje také řazení pádly pod volantem, kde je prodleva takřka nulová a pádla se tak dají velmi příjemně používat.
Adaptivní tlumiče umí nechat auto plout, ale zároveň podrží
Díky příplatkovým adaptivním tlumičům je pak jízda po rozbitějších silnicích pohodlná i s osmnáctipalcovými koly, podvozek s přehledem zvládá i větší nerovnosti. V režimu Comfort, kde značná část Octavií s DCC tlumiči setrvá většinu života, se do jízdního projevu dostavuje i jistá plavnost, vypůjčená z většího Superbu. Přesto je však Octavia i v zatáčkách jistá a stabilní, zejména pak při přepnutí do režimů Normal a Sport. Řízení je pak přirozené, snadné, ale taky trochu bez odezvy – zkrátka tak, jak jsme u oktávky už roky zvyklí.
A jak tedy nejnovější generaci českého bestselleru shrnout na závěr? Zdá se, že novinka je tady v plné formě, ještě lepší než kdy dřív. K pojmům, jako je praktičnost, prostornost a úspornost, které vždy Octavie definovaly, si navíc můžete nově přidat i slůvka jako vyspělost nebo elegance. Superb má zkrátka pořádného konkurenta ze stejné stáje.
Novou Octavii Combi pořídíte od 636 900 korun (benzínový motor 1,5 TSI nebo slabší diesel s manuální převodovkou a výbavovým stupněm Ambition). Silnější 110 kW turbodiesel s automatem začíná na cenovce 731 900 Kč, ve výbavovém stupni Style pak na 782 900 Kč. Konečná cena námi testovaného vozu s bohatou příplatkovou výbavou je rovných 1 068 000 korun. Žádná lidovka, že?
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 koní) při 3 000 ot./min. |
Točivý moment | 360 Nm při 1 700 až 2 750 ot./min. |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 412 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,9 sekundy |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 689/1 829/1 468 mm |
Rozvor | 2 667 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 640 litrů |