Článek
Psal se rok 1996, když Škoda představila první generaci modelu Octavia – a celá Evropa zírala. Malá automobilka z postkomunistické země po velmi laciném a jednoduchém Favoritu a evoluční Felicii, kterým se konkurence většinou jen smála, přišla z ničeho nic s bombou, která se rázem mohla srovnávat se zaběhlou evropskou špičkou. Díky podpoře koncernu Volkswagen a přístupu k nejmodernějším technologiím poskočila kvalita o světelné roky kupředu, to však nijak nezmenšuje zásluhy českých inženýrů, kteří vše dokázali efektivně spojit a zabalit do atraktivního balení praktického liftbacku či kombi za rozumnou cenu. Octavia se rázem stala hitem a následující tři generace jejímu jménu dělají ještě větší čest a rozšiřují její slávu.
Určitě jste věděli, že první Škoda Octavia se ve skutečnosti objevila na trhu již v roce 1959 jako technická evoluce modelu Spartak vylepšená například o nezávislé zavěšení všech kol, motor s hliníkovým blokem a třeba také o praktickou karoserii kombi. Šlo o v pořadí již osmý poválečný model, proto dostal jméno Octavia, což v latině znamená „osmá“.
Přetočme kalendář o šedesát let později a Octavia už má na kontě přes 7 milionů vyrobených exemplářů. Představte si, že byste všechny vyrobené vozy zaparkovali bez mezer za sebou, pak by vytvořily kolonu dlouhou 32 200 km, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney a zpět. Jen za loňský rok se prodalo 364 000 Octavií ve 46 zemích celého světa – největší odbyt byl v Číně (21 % objemu roční produkce), druhé v pořadí je Německo (15 %) následované Ruskem (7 %), domácím Českem (6 %) a Polskem (5 %). Není divu, že se v ČR stala už více než 30krát nejprodávanějším vozem roku. Kromě toho se dostala na špici bestsellerů také na dalších 7 trzích – třeba v Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku.
Je fantastické sledovat, jak se v průběhu dekád Octavia měnila – stačí srovnat první generaci z roku 1996 a horkou novinku v podobě čtvrté generace. Design získal sebevědomí (například velikost kol se z původních 14 až 16 palců zvětšila na 16 až 19 palců), kabina se prostorově nafoukla a neuvěřitelně kvalitativně posunula, jízdní vlastnosti přinesly víc jistoty i pohodlí, seznam výbavy nabídl víc komfortních (například ambientní osvětlení, ergonomická vyhřívaná a odvětrávaná sedadla a další) i bezpečnostních prvků (aktuálně má až 20 různých senzorů pro dlouhý zástup sofistikovaných jízdních asistentů). Největší skok přišel v oblasti palubní techniky – na palubě novinky najdete matrix LED světlomety, head-up displej, digitální kokpit, dotykový infotainment s online připojením a ovládáním hlasem, bezdrátové nabíjení telefonu a tak dále. Octavia z roku 1996 by byla v šoku!
Nová Octavia se tak jistě stane dalším bestsellerem. Letos se navíc můžeme těšit na představení novinek v podobě soft-roadové verze Scout a již dříve ohlášeného praktického rychlíku Octavia RS, jenž bude nabízet hned tři motorizace – benzinovou, dieselovou a nově také plug-in hybridní. Všechny budou rychlé, vždyť benzinové RS by mělo uhánět až 250 km/h, jenže to stále není nic na skutečně nejrychlejší Octavii…
Tu v roce 2011 připravilo zastoupení automobilky na Britských ostrovech. Její dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec upravili a napájeli závodních 120oktanovým palivem, takže produkoval výkon pohybující mezi 550 a 600 koni, snížili podvozek, uhladili aerodynamiku, za volant posadili novináře Richarda Meadena a vyslali ho na nekonečnou rovinku solné pláně Bonneville v americkém Utahu. Výsledkem byla rekordní rychlost 365,45 km/h. Tohle doma vážně nezkoušejte!