Hlavní obsah

Škoda Octavia 1,5 TSI – První kilometry s liftbackem

Foto: Martin Jánský

Tuzemský bestseller Škoda Octavia přijíždí ve své již čtvrté generaci, který má znovu jen ty nejvyšší ambice. Po praktickém kombíku jsme vyzkoušeli i elegantní liftback a získali spoustu nových dojmů – naprostou většinu pozitivních, ale našli jsme i pár drobných zaškobrtnutí…

Článek

Už při prvním svezení v nové Škodě Octavia kombi jsme si potvrdili, že se hodně povedla, takže o zákazníky určitě nebude mít nouzi. Vlastně se po všech stránkách posunula natolik, že nejspíš přetáhne pár klientů i většímu Superbu, který najednou není o tolik lepší, o kolik je dražší. Nyní jsme měli příležitost najet první kilometry i s Octavií v karoserii liftback a zaměřili jsme se víc na zajímavé detaily, které nás ve většině případů nadchly, ale některé nás poněkud zarazily.

Tak nejdříve ty pozitivní dojmy:

1. Design

Nová Octavia je jednoznačně krásné auto a pro liftback s elegantní splývavou zádí to platí obzvlášť. Má řadu povedených detailů, především matrixová přední světla s výrazným světelným podpisem a ladně zalomené zadní LED světla s dynamickou směrovkou, ve správném světle vynikne také „napnutá“ plocha přední kapoty. Postavit ji můžete na kola o průměru až 19 palců. Výrazný designový i kvalitativní posun doznal i interiér, nyní čistší a vzdušnější. Na nový dvouramenný volant s válcovými otočnými ovladači je radost pohledět (i s ním pracovat), příčnou lištu na palubní desce skvěle doplňuje látkový dekor, ve dveřích pak zaujme ozdobná chromovaná lišta ladně propojená s klikou dveří. Třešničkou na dortu je nový klíč s hladkými povrchy.

2. Komfort

Zvýšení pohodlí posádky bylo evidentně jedno z hlavních zadání pro nové auto. Jasně to cítíte z plavného podvozku, který hravě vyhlazuje nerovnosti a výmoly, přitom působí zcela vychovaně a v zatáčkách jistě. Vážně dospěle naladěné auto. Řízení je v tradičním duchu vozů Škoda snadné a přirozené, ani tady vám konstruktéři nehodili žádný klacek pod nohy (a ruce). Vpředu i vzadu je spousta životního prostoru i pro vzrostlé dospělé, řidič si snadno najde pohodlnou pozici (a ideálně si pohoví v nových ergonomických sedadlech s vyhříváním i odvětráváním) a cestující vzadu se mohou rozvalit a užívat si třízónovou klimatizaci. Octavia má konečně také bezklíčové odemykání/zamykání KESSY pro všechny čtyři dveře (dříve pouze přední).

3. Motor

Čtyřválcová přeplňovaná patnáctistovka s výkonem 150 koní ušla od prvních verzí pro WLTP dost cesty, nyní působí o poznání živěji a ochotněji se vytáčí. Ve většině režimů je tichoučká a hladce se roztáčí už od volnoběhu, pod plynem dokáže auto solidně rozhýbat. Při klidné jízdě často (a zcela nepostřehnutelně) přepíná do úsporného režimu jízdy na dva válce, takže není problém jezdit s ní za 6 l/100 km (s těžší nohou za sedm). Spojení s šestistupňovým manuálem funguje bezproblémově, jen díra mezi dvojkou a trojkou trochu zamrzí.

Foto: Martin Jánský

Pokud neustále křižujete republikou, berte turbodiesel 2,0 TDI. Pro všechny ostatní je tu benzinový 1,5 TSI

4. Technologie

Jako každé moderní auto udělala i Octavia velký mezigenerační skok v oblasti palubních technologií. Již dříve představený 10,25“ digitální kokpit doplňuje skvělý barevný průhledový displej (HUD), takže rychlost a další informace (třeba dopravní značky nebo příkazy navigace) máte vždy přímo v zorném poli. Zcela nový infotainment může mít displej 8“ nebo 10“ a jeho funkcionalita je podstatně komplexnější – umí bezdrátově Apple CarPlay i Android Auto, online funkce zahrnují kromě aktuálních dat o dopravě, počasí nebo parkovacích místech také propojení na e-shop, kde si můžete dokupovat další vymoženosti, a vzdálený přístup prostřednictvím mobilní aplikace.

Hezké je, jak jde ovládáním uživateli „na ruku“ – klimatizace má kromě klasického nastavení i chytré volby, nastavení vozu je rozčleněné pěkně vizuálně. Kromě dotyku ho můžete ovládat také jednoduchými gesty nebo hlasem. Bude asi chvíli trvat, než se s ním sžijete, ale určitě vám rychle přejde do krve.

5. Jízdní asistenty

Další technický pokrok přišel i v oblasti elektronické podpory řidiče – adaptivní tempomat má prediktivní funkci, takže nastavenou rychlost umí přizpůsobit aktuálním rychlostním omezením nebo datům z navigace (začátek obce apod.), monitorování slepých úhlů nyní vidí až 70 metrů dozadu (dříve jen 20 m) a čtení značek má širší repertoár. Octavia vám nově pomůže vyhnout se srážce s chodcem nebo cyklistou, při odbočování vás upozorní na protijedoucí vozidlo, při vystupování varuje, abyste nikomu neskočili pod kola, a dokonce poradí, kdy povolit nohu na plynu (například před obcí), a ušetřit tak palivo... A kdyby něco, pořád je tu 9 airbagů a pětihvězdičkové hodnocení z crash testu EuroNCAP.

Foto: Martin Jánský

Přehledné menu, kde si můžete zapnout či vypnout jednotlivé asistenty

6. Simply clever

Škoda si na svých chytře praktických řešeních hodně zakládá a nová Octavii jich má v zásobě celou spoustu – třeba velkou odkládací schránku pro mobil (umí zesílit signál telefonu pomocí antény na střeše) se dvěma USB-C konektory, v předních dveřích jsou kapsy pro deštník nebo smetáček na sníh, v kapsách na zadní straně předních opěradel je kapsička pro mobil, zadní cestující mají k dispozici také dva USB-C konektory a 230V zásuvku. Potěšit by vás mohly také elektronické dětské pojistky nebo spací paket (pouze pro kombi).

Foto: Martin Jánský

Kapsa pro mobil v předním opěradle pro pasažéry vzadu? Skvělý nápad!

7. Zavazadlový prostor

Už tak dost velký kufr minulé Octavie ještě povyrostl, nyní se může pochlubit monstrózním objemem 600 litrů (640 l pro kombi). Je k němu přístup širokými výklopnými dveřmi a má pravidelný tvar obdélníku, takže ho snadno využijete naplno. Na jeho bocích jsou pak šikovné kapsy, taky tu najdete háčky nebo průvlak na lyže, objednat si můžete i skvělý síťový program. Horkou novinkou pro Octavii je také elektricky odjistitelné tažné zařízení.

Foto: Martin Jánský

600 litrů by mělo stačit opravdu všem. Pro náročnější je tu kombi s 640 litry

Vývojáři nové Octavie se však dopustili i několika přešlapů, o kterých byste měli vědět:

1. Infotainment by mohl být o chlup intuitivnější (do ovládání „jako u smartphonu“ tomu ještě něco chybí) a také o trochu svižnější – šlo však o předprodukční vůz, u sériových modelů to Škoda snad ještě doladí.

2. Centrální výdechy klimatizace se kvůli displeji infotainmentu umístěnému „na dosah ruky“ musely přesunout níž, takže vám většinou foukají do podpaží nebo do klína. Pokud nemáte rádi svou ruku na řadicí páce pořádně vychlazenou, hned je zavřete a už nikdy znovu neotevřete.

3. Systém udržování jízdy v pruhu je po startu vždy zapnutý a musíte ho ručně vypnout (dvě kliknutí na volantu) – což na úzkých a křivolakých českých okreskách prostě budete pravidelně dělat. Stejně tak budete nejspíš vypínat i Stop/start, což však nově jde provést pouze v menu infotainmentu.

I přes těch pár nešikovných drobností se však nová Octavia zdá být po všech stránkách povedené auto – na konečný verdikt si ale raději ještě počkáme na plnohodnotný týdenní test.

Načítám