Hlavní obsah

Škoda Muzeum – Tovární výkladní skříň historie Škodovky

Foto: Lukáš Volšický

Navštívit jednou za čas tovární muzeum Škodovky v Mladé Boleslavi je snad povinnost pro každého fanouška naší nejúspěšnější automobilky. Když tam totiž jezdíte s určitým odstupem, nikdy nenarazíte na stejnou expozici a vždycky uvidíte trochu jiná auta, jejichž přítomnost vám umožní nasát skutečnou atmosféru historie značky.

Článek

Tovární Škoda Muzeum jsem v minulosti navštívil hned několikrát a začátkem letošního léta jsem nemohl nevyužít příležitosti pro další návštěvu, když jsem zavítal do Mladé Boleslavi při psaní příběhu o jediném československém wankelu, který se v šedesátých letech s přičiněním Ústavu pro výzkum motorových vozidel objevil v prototypu slavného embéčka, tedy Škody 1000 MB. Celý příběh si u nás na Garáži přečtete již brzy, teď se ale pojďme věnovat samotnému muzeu.

Za chvíli tomu bude deset let, co se tovární muzeum Škodovky otevřelo v nové podobě (na podzim 2012). Zůstalo přitom v bývalé tovární budově s více než stoletou tradicí, v níž se až do roku 1928 vyráběly automobily. Moderně koncipovaná výkladní skříň značky na výstavní ploše představuje škodovky od počátků historie automobilky až po současnost a všechno, co k tomu patří.

Foto: Lukáš Volšický

Škoda Popular Monte Carlo je ve sbírce muzea již od roku 1968

Foto: Lukáš Volšický

Sotva vyjel na silnice a už stojí v muzeu – na výstavě Ve znamení elektromobility nechybí nový Enyaq iV

Foto: Lukáš Volšický

Tovární archiv je cenným zdrojem informací pro muzejní renovační dílnu

Stálá expozice muzea vypráví historii automobilky Škoda od časů jízdních kol, motocyklů a automobilů původní značky Laurin & Klement, až po nejnovější vývojové studie Škoda Vision, které se stávají předlohou sériových modelů. Od aut jako Laurin & Klement Voiturette Typ A projdete celým dvacátým stoletím až k moderní Škodě Vision S, konceptu sériového Kodiaqu nebo Škodě Vision RS, prototypu sportovní Scaly, o jejíž výrobě se již neuvažuje.

Milovníky renovací historických aut jistě potěší samostatný sál ukazující postup znovuzrození stodolních nálezů – z vraku se ztrouchnivělou výdřevou se krok za krokem stává výstavní exponát, přičemž se muzejní renovační dílna snaží zachovat autentické materiály a provádět renovace podle tehdejších výrobních postupů. Zachování originality napomáhá tovární archiv s evidencí vyrobených vozů, a to včetně data výroby, typu karoserie, barev exteriéru a interiéru nebo prvních zákazníků.

Foto: Lukáš Volšický

Václav Laurin a Václav Klement začali společné podnikání výrobou jízdních kol a motorových kol

Foto: Lukáš Volšický

Elektrická Škoda Puck z roku 1941 je zmenšenou Škodou Popular pro děti

Foto: Lukáš Volšický

V továrním muzeu Škodovky nesmí chybět ani legendární závodní Škoda 130 RS

Historie a pravost je nepochybně jednou z nejdůležitějších vlastností všech nejcennějších klasických aut, ale zejména dřevěné díly se mnohdy nedají zachránit a musí být nahrazeny novými. Muzeum se však neutápí jen v minulosti a udržuje krok s dobou. Návštěvníkům nabízí také interaktivní zábavu, včetně zajímavě zpracovaného konfigurátoru starých aut z dob, kdy byly počítače jen velmi vzdálenou budoucností.

Významnou součástí jsou také časově omezené tematické výstavy – v současnosti např. Ve znamení elektromobility, 30 let Škoda Auto ve spojení s Volkswagenem nebo 60 let kombíků, které jsou dlouhodobě jedním z nejdůležitějších prodejních artiklů značky. Právě tyto výstavy proměňují tvář muzea a i zdánlivě krátká historie elektrických Škodovek pak může odhalit zajímavosti, o nichž možná nevíte – Škodu Eltra (elektrický Favorit) nebo dětské autíčko Škoda Puck na elektřinu z roku 1941.

Foto: Lukáš Volšický

Renovace starých aut nejsou jednoduché, zejména pokud musíte dodržet jejich autenticitu

Foto: Lukáš Volšický

S konfigurátorem starých škodovek se zabaví nejeden kreativní nadšenec

Foto: Lukáš Volšický

Studie Škoda Vision patří k nejnovějším vozům v expozici muzea

Návštěvu továrního muzea Škodovky pak můžete spojit s návštěvou nedalekého Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci – Vratislavicích, jež umožňuje nahlédnout do života jednoho z nejslavnějších konstruktérů sportovních vozů a zakladatele stejnojmenné značky se sídlem v německém Stuttgartu.

Mladoboleslavské Škoda Muzeum je otevřeno od pondělí do neděle v časech od 9 do 17 hodin (Rodný dům F. Porscheho má otevřeno stejně). Zavřeno je o vánočních svátcích, na Nový rok a poslední den v roce muzeum zavírá už ve 14 hodin. Ceny vstupného začínají na 80 korunách (snížené vstupné na 40 korunách). Kompletní ceník a další informace naleznete na oficiálních stránkách muzea. Od pondělí 12.9.2021 pak v továrním muzeu začíná výstava ke 120 letům Škody Motorsport.

Související témata:
Načítám