Článek
Rekordních 1 253 700 vozů dodala Škoda Auto v roce 2018 svým zákazníkům po celém světě, což je o více než 50 tisíc (4,4 %) víc než předloni, čemuž proporcionálně odpovídá i nárůst tržeb (o 4,4 %) na hodnotu 17,3 miliardy eur. Za růst vděčí Škoda především pokračující produktové ofenzivě v populárním segmentu SUV – Kodiaq se moc pěkně ujal a skvěle se daří i novějšímu a menšímu Karoqu.
NEJVĚTŠÍ TRHY ŠKODA AUTO | |
---|---|
ZEMĚ | POČET PRODANÝCH VOZŮ |
1. Čína | 341 000 |
2. Německo | 176 600 |
3. ČR | 93 600 |
4. Rusko | 81 500 |
5. Velká Británie | 74 500 |
6. Polsko | 71 100 |
7. Francie | 32 000 |
8. Španělsko | 27 000 |
9. Itálie | 26 400 |
10. Rakousko | 24 900 |
Situaci naopak významně zkomplikoval přechod na nový měřicí cyklus WLTP, který ovlivnil nabídku motorizací na trhu a zpozdil dodávky objednaných vozů, nepříznivý vliv měl i probíhající obchodní spor mezi USA a Čínou, o kolísavých směnných kurzech světových měn ani nemluvě. Mezi velké úspěchy automobilky patří převzetí řízení koncernových aktivit v regionech Indie a Rusko nebo získání vývoje a výroby vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny.
Letošní rok sice pro automobilový průmysl obecně nezačal nejlépe, ale Škoda letos uvede hned několik nových modelů, takže má naději na další rekordní úspěch. Jako první dorazí na trh již představená Scala (nástupce modelové řady Rapid), hned po ní sourozenec Kamiq, kompaktní městský crossover, který se určitě stane hitem. Již brzy uvidíme také decentně faceliftovanou vlajkovou loď Superb, na podzim se pak ukáže nová generace oblíbené Octavie.
Další dvě novinky již věští blízkou elektrickou budoucnost – první sériově vyráběný elektrifikovaný model Škoda bude Superb s technikou plug-in hybrid, druhým bude kompletně elektrické Citigo. V roce 2020 budou následovat první sériové modely na bázi „elektrické“ platformy MEB, mezi nimi také sériová verze nedávno představeného konceptu Škoda Vision iV. Do konce roku 2022 automobilka celkově představí více než 30 nových modelů, víc než deset z nich částečně nebo plně elektrifikovaných.
To si samozřejmě vyžádá velké investice do vývoje a integrace nových technologií – elektrických pohonů, baterií a řídicí elektroniky. V příštích čtyřech letech proto Škoda investuje do rozvoje elektromobility a nových řešení mobility dvě miliardy eur, což představuje největší investiční program v historii značky. Dalšími velkými rozvojovými tématy jsou prvky autonomního řízení, konektivita a digitalizace. Škoda tak svým směřováním potvrzuje, že automobilový průmysl prochází obdobím největších změn za celou dobu existence automobilu.