Článek
Na bouchání šampaňského to nevypadá, přesto zveřejněný provozní výsledek hospodaření za prvních devět měsíců letošního roku není špatný. Škoda Auto v tomto období hospodařila s provozním ziskem 469 milionů euro (zhruba 12,6 miliard korun). Což v době zavírání ekonomik kvůli pandemii nového typu koronaviru vůbec není špatný výsledek, jakkoliv to ve srovnání s 1,175 miliardy eur z loňska znamená meziroční propad o celých 60 procent.
Z výsledků, které zveřejnila automobilka Škoda, je zřejmé, že firma zcela zásadním způsobem osekala investice (kromě už probíhajících investic v rámci vývoje). Pokles činí 40,4 procenta, v absolutních číslech to znamená propad z loňských 745 milionů eur na 444 milionů. I to mladoboleslavské automobilce pomohlo dostat se do kladných hodnot. „Finanční výsledky za třetí čtvrtletí dokazují, že se naše maximální nákladová kázeň vyplácí,“ řekl k tomu člen představenstva společnosti Klaus-Dieter Schürmann.
Výsledky celosvětových prodejů nejsou tak značné, jak by se podle dosavadních údajů mohlo zdát. Škodovka od ledna do září 2020 dodala zákazníkům 721 900 vozidel. Stále je to propad o více než pětinu z loňských 913 700 aut, ale zrovna nový osobní automobil je věc, kterou si spousta šetřících firem či domácností v době krize dvakrát rozmyslí.
Na tuzemském trhu klesla za zmíněné období dodávka nových vozů zákazníkům o 11,3 % na 62 300 vozů (leden až září 2019: 70 300 vozů). Nejoblíbenější model na světě z produkce Škody Auto za letošních devět měsíců je obvykle Octavia (189 400 kusů, pokles o 29,6 procenta). Druhý je Karoq (96 500 ks; -13,2 %) a Kodiaq s 96 300 kusy (pokles proti loňskému období o pětinu).
Volkswagen se dostal do zisku
Mladoboleslavská automobilka svými výsledky dokazuje, že se v rámci koncernu Volkswagen jedná o jednu z lukrativnějších značek. Skupina se i díky Škodě Auto dostala zpět do černých čísel poté, co se ve druhém čtvrtletí propadla do ztráty 1,7 miliardy eur. Zásluhy ovšem nelze přičítat pouze vozům z Mladé Boleslavi. Z výsledků hospodaření vyplývá, že rostl zájem i o luxusní značky ze skupiny VW – zejména Porsche a Audi, a to především z Číny.
Naopak Seat hlásí ztrátu zhruba 290 milionů eur. Volkswagen je největším výrobcem automobilů na světě. Součástí skupiny je celkem 12 značek, automobilky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen. Dále značky MAN a Scania, Volkswagen Užitkové vozy a italská motocyklová značka Ducati.