Článek
Automobilový byznys má jedno zcela základní pravidlo – nemůžete prodat víc aut, než kolik jich vyrobíte. A právě to omezuje značku Škoda v ještě větším rozletu. Jak šéf automobilky Bernhard Maier prohlásil v rozhovoru pro server Automotive News, Škoda by mohla prodat o více než 100 tisíc víc aut, kdyby je měla kde vyrábět. „V některých zemích máme skvělý tržní podíl. V České republice je to přes 30 procent, v některých zemích východní Evropy se tomuto číslu také blížíme. Ale pořád existují trhy, především v jižní Evropě, kde bychom dokázali prodávat víc, kdybychom měli větší produkční kapacitu,“ vysvětluje evropskou situaci Maier.
Tento problém mohla vyřešit nová koncernová továrna v Turecku, kam se měla od roku 2022 přestěhovat výroba Passatu a Superbu, jenže tamní nestabilní politická situace tyto plány narušila. „Plány na stavbu továrny jsou pozastavené,“ potvrzuje Maier, „proto hledáme alternativy, jak toto zdržení překlenout. Už se nám podařilo přestěhovat část výroby Karoqu do továrny VW v Bratislavě počínaje příštím rokem. Co však opravdu potřebujeme, je dlouhodobé, ekonomicky efektivní řešení.“
Situace se ještě více zkomplikuje s příchodem nové Octavie, která by se měla těšit ještě vyšší poptávce než její předchůdkyně. Jenže kde se všechna ta auta pro lačné zákazníky budou vyrábět? „V Mladé Boleslavi jsme limitováni, protože už teď využíváme maximum kapacity. Ale Octavii budeme zároveň vyrábět i v Rusku, kde se nám v posledních měsících daří významně růst. Octavia se začne ke konci příštího roku vyrábět také v Číně,“ vysvětluje Maier.
Pozice automobilky Škoda tedy rozhodně není nijak zásadně ohrožena, i když šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess nedávno zmínil, že by chtěl, aby se Škoda profilovala víc jako výrobce lacinějších aut. Podle Maiera však nic takového nehrozí: „Pokračujeme v realizaci strategie značky připravené před dvěma a půl lety, protože je úspěšná. Není třeba ji nijak měnit. Ale v organizaci s více značkami je docela běžné pravidelně ověřovat, zda aktuální pozice značky nebo produktů dosahuje nejlepších možných obchodních výsledků v rámci celé skupiny. Právě to jsme nedávno znovu udělali a sám Herbert Diess při představení nového Golfu potvrdil, že pozici značky Škoda není třeba měnit. Máme perfektní pozici.“
Škoda totiž těží z výhod továren v České republice, kde jsou platy nižší než na západě. Díky tomu může nabídnout prostorná, dobře vybavená, spolehlivá a dostatečně kvalitní auta s atraktivním designem za rozumnou cenu. To se však s nástupem elektromobility může částečně změnit. „Musíme přijmout fakt, že se individuální doprava v celosvětovém měřítku zdraží kvůli obrovskému množství nových technologií, kterými budou auta muset být vybavena, aby plnila bezpečnostní, emisní a další požadavky,“ přiznává Bernhard Maier. „Bude to obrovská výzva nejen pro automobilky, ale i pro naše zákazníky.“