Článek
Najít v Česku na čínský Kodiaq GT chce buď velké štěstí, anebo cílené pátrání. My zvolili druhou variantu, hledali jsme, hledali, až úspěšně našli. Čekali byste, že se o dovoz postaral nějaký dychtivý prodejce Škodovky, viďte? Omyl!
Import této exotiky má na svědomí Pavol Janik (a jeho společníci z CLASSIC CARS), který se už mnoho let motá kolem obchodování s automobily v Číně. Nápad na dotažení GT do Česka vznikl vlastně z takového hecu – Pavolovi kolegové jsou „škodováci“, takže si jednoho dne všichni řekli, proč to nezkusit. Dnes nadšenci s úsměvem tvrdí, že kdyby věděli, co je čeká, patrně by od projektu upustili.
Časově náročný individuální schvalovací proces zabral zhruba jeden rok a vyžadoval mimo jiné překlad stovek stran čínských homologačních dokumentů, díky čemuž vlastně vyšlo najevo, že v rámci norem jsou na tom obě společenství podobně. Potenciální otazník – emise – nakonec žádným strašákem nebyl, vozidlo totiž zkouškami na Euro 6 WLTP prošlo hladce. Pavol nám to zdůvodnil sdělením, že čínské emisní předpisy jsou daleko přísnější než ty evropské.
Možná se ptáte na servis a záruku. Exportem mimo Čínu tovární garance pochopitelně zanikla, nicméně tuto „nepříjemnost“ lze řešit dodatečným pojištěním u nezávislé společnosti. Výsledek? Kodiaq GT je plně krytý po dobu dvou let.
Co se týče servisu, tak prakticky každé škodovácké středisko je schopné vůz obstarat, a to nejen diagnosticky, ale i mechanicky. Mnoho dílů je totiž kompatibilních s EU verzí, tedy mimo vybranou karosařinu, kterou si však Pavol umí obstarat individuálně (cirka do týdne).
Konvenční exotika
Na republikových silnicích se bavíme o exotickém vozidle, za nímž se kdekdo otočí a mnohý se přijde i osobně zeptat, co že je to za podivnou škodovku. Pánové, dámy – díváte se na model Kodiaq GT MY2020 4x4, který se vyznačuje především svážející se zádí, tedy mezi Číňany velmi oblíbeným designovým prvkem. Pod kapotou česko-asijského SUV pak pracuje dvoulitrové TSI naladěné na výkon 162 kW (220 k, 380 Nm) a sedmirychlostní DSG převodovka.
Dnes už model 2020 nekoupíte, nabízí se modelová řada 2021, která se mírně liší barevnými a designovými dekory, větším displejem infosystému a přepracovaným panelem klimatizace. Ale jinak jde o totožná auta.
Oba vozy jsme důkladně zkoumali, šťourali detaily a nakonec sestavili následující seznam rozdílů mezi čínským GT a evropským modelem, v našem případně edicí Sportline.
Kodiaq GT – rozdíly | Poznámka |
---|---|
Celkově kratší | Bez možnosti 7 míst k sezení |
Unikátní červená barva | Určená pouze pro čínský trh |
Zadní lampy svítí permanentně | Také v rámci denního svícení |
Nemá přední mlhovky | Má pouze LED přísvit do zatáčky |
Jedinečné nárazníky | Přední i zadní |
Tenčí volant | Tříramenný, multifunkční |
Jiná kola | Velikost 19" 235/50 (pneu) |
Boční lišty | S nápisem Koidaq GT |
Hagusy přilnuté ke střeše | Bez „mezery“ |
Vnější kliky | S chromovým dekorem |
Podsvícený nápis vnitřního prahu | Kodiaq GT |
Kompletně odlišná záď | Svážející se |
Kulaté koncovky výfuku | Plně funkční, žádná faleš |
Zadní mlhovka v nárazníku | Kodiaq (EU) ji má ve světle |
Držák na karty v palubní desce | Vlevo po ruce řidiče |
Kratší panoramatická střecha | Rovněž elektricky ovládaná |
Řadicí páka DSG | Liší se tvarem a manžetou |
Chrom dekor palubní desky | Vpravo u spolujezdce |
Čalounění sedadel | Tvar sedadel takřka totožný |
Pádla pod volantem | Chybí |
Škrabka na led ve víčku nádrže | Chybí |
Deštník ve dveřích řidiče | Chybí, ale jde dokoupit v ČR |
Středové zpětné zrcátko | Větší |
A ještě pár drobností navíc:
- označení bočního airbagu je u GT vyraženo na plastovém krytu sedadla, nikoli všité (textilní štítek) v bočnici sedadla
- čínský Kodiaq GT nemá samostatné ovládání klimatizace pro druhou řadu, jsou zde pouze výdechy
- drobné rozdíly hledejte též na panelu ovládání topení/klimatizace
- grafické rozhraní infosystému, vzhled digitálního kokpitu nebo indikátor monitoringu slepého úhlu ve skle zrcátka sdílel (dlouhodobě) náš Kodiaq s tím čínským. Změny nastaly až při evropských modernizacích uváděných od roku 2019
- model GT nemá na sedadle spolujezdce ISOFIX
- prémiové audio Canton v čínské verzi nehledejte, proto jí chybí také příslušný štítek na reproduktorech
- nápis TSI 380 na zádi definuje točivý moment motoru
- žádný Kodiaq GT nemá továrně zatmavená okna, v každé čínské provincii totiž platí z hlediska zatmavení jiné předpisy, proto je aplikace fólií řešena lokálními dealery dodatečně
Prodej klepe na dveře
S Kodiaqem GT jsme se rovněž krátce svezli, abychom nasáli dojmy v rámci přímého porovnání. Výhled dozadu je o něco horší, nicméně i přes svážející se záď je v druhé řadě poměrně dost místa. Ostatně mrkněte se na přiložené video ze soukromých dílen našeho fotografa a jeho parťáka.
Sedadla jsou na první posez příjemnější a měkčí, obrovským překvapením „gétéčka“ je neadaptivní podvozek, který dosahuje pocitově daleko většího pohodlí než adaptivní DCC odpružení na režim Comfort u varianty Sportline (EU). Rovněž na zátah motoru 2.0 TSI 162 kW si nelze stěžovat, jakmile turbodmychadlo vyprodukuje potřebný tlak, vůz solidně (a ladně) vystřelí kupředu.
Čínská škodovka vyvolala mezi lidmi zájem, proto se nadšenci z CLASSIC CARS rozhodli spolupracovat s platformou prodej-vozu.cz, která chce model Kodiaq GT v Česku nabízet v rámci individuálního dovozu i schválení. Doba dodání vozu by neměla překročit cirka 3,5 měsíce od objednání a cena nepřevýšit 1,5 milionu korun s daní.
Pro Evropana je pohled na známé, avšak do jisté míry cizokrajné SUV poměrně osvěžující změnou. Rovněž jízdními vlastnostmi, kvalitou zpracování nebo ovládacími prvky Kodiaq GT nikterak nevybočuje ze zaběhnutého bontonu. V našich končinách jde rozhodně o hračku pro individualisty, kteří chtějí něco konvenčně-netradičního a nevadí jim (pochopitelný) zvýšený zájem okolí.