Hlavní obsah

Škoda Karoq – jak jezdí menší SUV z Mladé Boleslavi?

Foto: Dominik Valášek

Škoda Karoq

Je to zkrátka trend dnešní doby, že kupující hromadně opouštějí „tradiční“ segmenty a stále častěji se přiklánějí k módním SUV modelům. A ať už vydrží tato móda jakkoliv dlouho, trh na ní musí hbitě reagovat. Třeba tuzemská Škoda už představila celkově druhý model své SUV rodiny a já jsem jej týden pečlivě zkoušel. Pojďme si tedy odpovědět na pár otázek, které Karoq svou existencí přirozeně vyvolává.

Článek

Budu v Karoqu za většího frajera než třeba v Octavii?

Hned z první dobré začneme komplikovaným dotazem, na který lze odpovědět jen neurčitě – jak u koho. Stejně jako větší Kodiaq, vyvolal i Karoq při svém představení vlnu diskuze týkající se vzhledu. Silueta je i přes relativně kompaktní rozměry správně robustní, ale třeba přední rozdělená světla nebo koncové lampy s 3D efektem nebudou spoustě lidí po chuti. Každopádně pokud se vám lehce netradiční vzhled líbí, možná by zasloužil podtrhnout nějakou výraznější barvou než fádní černou.

Můžu s Karoqem do terénu?

Ano, ale jistá obezřetnost je zde na místě. Přece jenom ochrana spodku auta není na nápor bláta a kamenů stavěná a některé plastové díly hlavně předního nárazníku by se mohly snadno ulomit. Spolu s testovaným pohonem všech čtyř kol nicméně dostanete světlou výšku solidních 176 mm a zároveň i zadní víceprvkovou nápravu. Ze strany jízdní asistence je tu pak speciální Off-Road režim upravující chování plynu a převodovky, ale zároveň sloužící i jako sjezdový asistent.

Je Karoq uvnitř „škodovácky“ praktický?

První nahlédnutí do krásného interiéru ve světlé kůži, která přímo volá po ušpinění typickými dětskými nehodami, nepůsobí dvakrát prakticky. Pokud si ovšem odmyslíme deficit světlého čalounění, je na tom Karoq dost dobře. Vnitřek je dostatečně prostorný, takže se čtyři dospěláci vejdou bez nejmenšího problému. Zadní sedadla mají navíc polohovatelné opěrky a na sváču zde pasažérům poslouží sklopné stolečky na předních opěradlech.

Foto: Dominik Valášek

Po stránce praktičnosti není moc co vytknout. Jen ta světlá kůže není do rodinného auta příliš vhodná

Nadmíru dobře se dá pracovat také s kufrem. Zavazadelník nabírá při základním postavení sedadel objem 521 litrů, se sklopenými sedadly rovnou 1630 litrů. A dokonce už i tady, v nižší třídě SUV kategorie, se hýbe víko samo pomocí elektromotoru.

Elektricky ovládané víko je fajn, co nějaká další technika?

A že jí je! Digitální přístrojovku, kterou má Karoq v rámci značky jako vůbec první, jsme bohužel v testovaném autě neobdrželi. I tak se zde ale nacházel velký dotykový infotainment spojující navigaci, multimédia, nastavení a propojení s mobilními telefony. Celé rozhraní je příjemně rychlé, intuitivní a musí se pochválit taky samotné umístění displeje na vrchní části palubní desky, takže není potřeba tolik sklápět zrak od silnice. Naopak důrazné pokárání musí Škoda dostat za eliminaci i posledních fyzických ovládacích prvků. Otočná kolečka na hlasitost a přiblížení mapy zde budete hledat marně. I tyhle funkce se teď vykonávají dotykově a z pohledu ergonomie je to horší řešení.

Foto: Dominik Valášek

Pro někoho může být vzhled předních i zadních světlometů až příliš odvážný

Teď konečně k tomu, jak to jezdí. Jaký tu máme motor s převodovkou?

Zlatou klasiku, na kterou spousta řidičů dodnes nedá dopustit. Řeč je o turbodieselu 2.0 TDI se solidními hodnotami: 150 koní výkonu a 340 N.m točivého momentu. Síla čtyřválce je dále posílána dvouspojkové sedmistupňové převodovce DSG a pohonu 4x4.

Foto: Dominik Valášek

Dynamika je obstojná, stejně tak i spotřeba

Celé toto ústrojí funguje více než uspokojivě. Převodovka má sice tu a tam lehce nervózní rozjezdy, což se projeví hlavně při parkování či popojíždění, ale o to lépe a rychleji řadí při plynulé jízdě. Agregát pod kapotou podává slušnou porci krouťáku hned v nízkých otáčkách a ještě před dosažením dvou tisíc za minutu pružně zabere, aby s konstantním tahem pokračoval až za hranici čtyř tisíc otáček. Důslednější akcelerace se ovšem projeví také vyšším hlukem přenášeným do interiéru.

Dynamika se řadí pouze k průměru. Zrychlení z nuly na sto za 9,3 sekundy v dnešní době nikoho neohromí a také při předjíždění na okreskách je třeba přemýšlet trochu dopředu. Bezesporu nejlépe se tedy motor cítí při klidné jízdě, za kterou se odvděčí taky sympaticky nízkou spotřebou. Dlouhodobý průměr za týden se zastavil na hodnotě 7,1 litru na sto kilometrů, přičemž město lze zvládnout do osmi a mimo město lze spadnout i k šesti. Na nádrž o objemu 55 litrů jsem najel necelých 700 kilometrů do rozsvícení rezervy.

Ok, pohonný řetězec je tedy kliďas, ale odpovídá tomu i podvozek?

Je vidět, že právě nastavení zavěšení se inženýři z Mladé Boleslavi věnovali dlouze a podrobně. Podvozek Karoqu je totiž odladěn do vynikajícího poměru komfortu a jízdních vlastností. Po městě proplouvá vůz s lehkostí a elegantně se nese přes nerovnosti. Tedy alespoň do chvíle, než se mu do cesty postaví větší ostrá spára. Ani tu osádka auta pořádně nepocítí, ale dozví se o ní v podobě nehezké akustické rány přenesené do interiéru. Celkově mohla být práce zavěšení odhlučněna o něco lépe.

Mimo město jede Karoq s velkou dávkou jistoty. Řízení je sice typicky odtažité, ale do zatáček karoserie příliš nezaklekává, podvozek neodskakuje a dokonce i nedotáčivost je slušně potlačená. Sportovní ambice si sice SUV od Škodovky určitě nedělá, ale svižnější přejezdy s pocitem „sucha a bezpečí“ zvládá.

Takže jak tedy? Mám si koupit SUV místo klasického „nízkého“ auta?

Ačkoliv nelze rezolutně říci „Běžte a kupte si radši SUV!“, je dobré vědět, že koupí zvýšeného vozu rozhodně nic nepokazíte. Karoq v roli rodinného dostavníku poslouží víc než dobře, je praktický, dobře vybavený, komfortní a v kombinaci s dieselem, čtyřkolkou a automatem i docela úsporný. Na druhou stranu někdo může bojovat s jeho vnějším vzhledem a zlepšení by v určité míře zasloužilo také odhlučnění jak na straně motoru, tak i podvozku.

Jaký je váš názor? Jsou lepší klasická "nízká" auta, nebo naopak SUV?
Klasický sedan, hatchback či kombi
41,3 %
SUV nebo crossover
58,7 %
Celkem hlasovalo 3279 čtenářů.
Motorvznětový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem1968 cm3
Výkon150 koní (110 kW) při 3500-4000 ot./min.
Točivý moment340 N.m při 1750-3000 ot./min.
Převodovkasedmistupňový dvouspojkový automat
Pohonvšech kol s mezinápravovou spojkou
Pohotovostní hmotnost1516 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h9,3 sekundy
Maximální rychlost195 km/h
Spotřeba (město / mimo město / kombinovaná)7,7/ 6,7/ 7,1 litrů/100 km
Kola a pneumatiky225/50 R18
Objem palivové nádrže55 litrů
Rozvor2624 mm
Rozměry (délka / šířka / výška)4382/1841/1603 mm
Načítám