Článek
Volkswagen T-Roc se objevil v roce 2017 jako designová varianta na koncernové platformě MQB A1 společné třeba i se Škodou Karoq. Marketéři Volkswagenu považují T-Roc za „SUV“ variantu na téma Golf a v Osnabrücku (u firmy Karmann) se na jeho bázi staví dokonce i zvláštní stylové kabrio. Doba je totiž taková, že lidé, kteří by si v osmdesátkách koupili Scirocco, v devadesátkách Corrado a v nultých letech druhou generaci Scirocca, mají dnes zájem o crossovery.
Minimálně marketéři automobilek to tak cítí. Prodeje onu tezi podporují a nepraktická menší auta, ovšem „na vysokých nohách“, rostou jako houby po dešti. Vždyť Volkswagen nabízí ještě menší T-Cross i větší Tiguan a úplně nově elektromobily řady ID, které jsou svým způsobem také crossovery. Nabídka je vážně široká, ale úhledná kupátka v ní bohužel už nenajdete.
Dražší, zato horší Golf
Většinou bývám k autům, která si zapůjčím, velmi velkorysý. Vždy dovedu pochopit jejich smysl a najít nějaké pozitivní vlastnosti, které mají a kvůli kterým stojí za to si je koupit. Módním crossoverům jsem však osobně na chuť ještě nepřišel. T-Roc je přesně představitelem automobilové kategorie, která je dražší než ekvivalentní hatchback nižší střední třídy, a za peníze, které připlatíte, nedostanete svým způsobem vůbec nic. Auto není prostornější než Golf, není kvalitněji postavené, není lépe odhlučněné a má vyšší těžiště. Abych byl fér, díky vyšší stavbě získáte o maličko vyšší světlou výšku, lepší výhled ven a přední nárazník si tak snadno neodřete při parkování.
Přesto bych si bez rozmýšlení koupil Golf. Můžeme jistě argumentovat, zda nemá Ford Focus či Mazda 3 lepší podvozek a příjemnější, čistší odezvu řízení, nicméně VW Golf je jako produkt velmi dotažený a v každé oblasti velmi dobrý. I proto se dnes nabízí už ve své osmé generaci. Nad modelem T-Roc začnete tedy uvažovat v momentě, kdy vám příliš nezáleží na využitelném vnitřním prostoru, stačí vám bez potíží předokolka, ale chcete vyšší stavbu karoserie, která se vám i líbí. Styling je totiž to hlavní lákadlo, které model T-Roc činí atraktivním, a vnímá to tak evidentně spousta zákazníků, protože se model docela dobře prodává.
Porovnání se Škodou Karoq
Shodou okolností máme v rodině jednu Škodu Karoq, dokonce ve shodné motorizaci jako testovaný T-Roc, který jsem si vypůjčil z programu Mototechna – zánovních aut firmy AAA Auto. Vozy od sebe dělí dva roky, T-Roc je starší, kdežto Karoq byl zakoupený v akční verzi k 125letému výročí Škoda Auto v roce 2020. Obě auta vycházejí ze stejné základní koncernové platformy, Karoq má však o 5 centimetrů delší rozvor náprav, je o 3 centimetry vyšší a o 15 centimetrů delší. Zadní víko kufru má oproti T-Rocu strmější úhel a chybí mu plnohodnotné náhradní kolo. Jenže díky němu má T-Roc až nesmyslně vysokou hranu spodního plata, a zavazadelník je tak citelně menší.
Máme malé dítě, a tak jsem zkusil naložit do obou aut rozložený dětský kočárek a na isofix zadního sedadla umístit dětskou autosedačku (vajíčko) určené pro miminka do 18 měsíců věku. Místa na nohy vzadu je v T-Rocu a Karoqu docela podobně. Není ho příliš, ale na rodinné účely dostačuje. Horší je to s kufrem vzadu. Karoq má poměrně hluboké dno a naložíte poměrně dost. Jenže s rozloženým šasi běžného dětského kočárku a korbičkou, kterou dáte vedle, si neporadí. Musíte sundat horní plato a korbičku položit na šasi a smířit se s tím, že kočárkem jste vlastně naplnili komplet celý kufr. U T-Roca je to ještě horší. Díky vyššímu dnu a stylistickému sklonění zadního víka kufru se vám korbička nevejde vůbec a musíte tedy sklopit třetinu opěradla, případně ji dát kompletně na druhou půlku zadní sedačky. Tím pádem můžete cestovat už jen ve třech.
DSG versus manuál
Za sedmistupňovou převodovku typu DSG, tedy dvojspojku, zaplatíte oproti základní verzi s šestistupňovým manuálem nemalé peníze. Existuje však dobrý důvod, proč to udělat. Motor 1.5 TSI je s ní daleko lépe sladěn a jednotlivé převody vhodněji odstupňované. Aby totiž manuál splnil nutné emisní cíle, jsou všechny jeho rychlosti příliš dlouhé, což ubírá na dynamice a současně se s ním hůř rozjíždí.
Když jsem se pro porovnání svezl s Karoqem s převodovkou DSG, auto působilo dynamičtěji a sladěněji. Zůstatková hodnota aut vybavených DSG bude rovněž vyšší. Na druhou stranu v převodovce musíte nechávat pravidelně měnit olej, připlatíte za ni i v případě výběru zánovní ojetiny a skutečně záleží, jestli si můžete dovolit navýšit i tak poměrně vysoký rozpočet. Pokud ano, upřímně řečeno nevidím důvod, proč v autě této kategorie volit manuál.
Jízdní vlastnosti jsou rovněž rozdílné
Když si do obou aut sednete, příliš rozdílů nenaleznete. Obě auta mají stejný typ infotainmentu, obě mají ono proslulé otočné tlačítko hlasitosti, kde se spolu s tlačítkem otáčí i ona ikonka, což lidi s mírnou dávkou obsedantně kompulzivní poruchy dovádí v koncernových autech k šílenství už léta. Přesto je to kupodivu malinko novější Karoq, který má vrchní část palubní desky a výplně dveří vyrobeny ze zdánlivě hodnotnějších plastů.
Řízení a reakce na volant, který je lehký a na můj osobní vkus vysloveně přeposilovaný, jsou u obou aut prakticky identické. Jen v T-Rocu můžete sedačkou jít trochu níž, opticky sedíte víc v autě než u Karoqu, který má celkově malinko vyšší stavbu karoserie. Čím se však obě auta výrazně liší, je podvozek. Zatímco Karoq se snaží být na stejných 16“ kolech poměrně komfortní a v zatáčkách plavnější, T-Roc má daleko tužší pružiny a do zatáček se zakusuje sice lépe, méně se naklání, ale vše za cenu špatného komfortu na horší silnici. Auto přenáší docela dost nerovností do kabiny a jízda není zdaleka tak příjemná a uvolněná. Dokonce to pak má za následek, že vám přijde Karoq pocitově i tišší než T-Roc, byť reálný měřitelný rozdíl bude vysloveně jen marginální.
Celkové hodnocení VW T-Roc
Co se týče volby motorizace, motor 1.5 TSI ACT je poměrně dobrá a spolehlivá volba u zánovních ojetin. Motor byl tichý, jeho zvuk v otáčkách nevýrazný, ale v zásadě příjemný. Výkon 150 koní je na auto tak akorát, i když jsem čekal malinko více dynamiky. Problém vězí ve zmiňovaných dlouhých převodech manuálního řazení. Spotřeba motoru, který funguje pod nízkým zatížením v režimu dvou válců, dosahuje docela příjemných hodnot. S T-Rocem a manuální převodovkou jsem jezdil v průměru za 6,4 litru, Karoq s převodovkou DSG to umí ještě lépe.
T-Roc není rozhodně špatné auto. Jenže nejde se nezamyslet nad tím, proč a pro koho vůbec vzniklo. Není komfortní jako praktičtěji zaměřený Karoq, má velmi špatně využitelný kufr a do terénu či na hory mu chybí čtyřkolka. Tu mimochodem neměl ani srovnávaný Karoq. Zkrátka nepatřím mezi zákaznickou cílovku daných aut, protože ani jedno nesplňuje ideálně definici rodinného auta.
Upřímně řečeno, pro soukromé rodinné účely bych právě nedoporučoval koupi ani jednoho z nich. Volkswagen Golf Variant anebo domácí Škoda Octavia Combi vám udělá lepší službu, protože do obou se s dětmi lépe vejdete. Pokud vysloveně na karoserii SUV trváte, připlaťte si za prostorově velkorysejší VW Tiguan Allspace anebo domácí Škodu Kodiaq. Alternativně se vždy dá vybrat i z poměrně široké nabídky Volkswagenů Passat Variant, které považuji v podstatě za volbu rodinného auta číslo jedna.
Cenová porovnání ročních a zánovních vozů
Recenze Volkswagenu T-Roc by se vyloženě špatně zaměřovala jen na tento konkrétní model. I proto jsem si šel projet zmíněný Karoq, abych zjistil, jaké odlišnosti se v dané třídě nacházejí. Pojďme se však podívat na nabídku maximálně dvouletých vozů Škoda a Volkswagen na českém trhu v daném segmentu. Vybrat si správné auto, motorizaci, převodovku, výbavu a zaplatit za něj adekvátní peníze není vůbec jednoduchou věcí. Zůstaňme u motorizace 1.5 TSI s pohonem předních kol. Jiné verze si představíme třeba někdy v příštím článku.
Aktuálně se na serveru Sauto.cz nachází třináct vozů T-Roc 1.5 TSI v cenách od 529 000 Kč za dvouleté auto po zhruba 780 000 Kč za zbrusu nové a dobře vybavené vozy ze skladových zásob. Zajímavostí zůstává, že například dvouletý hezky vybavený exemplář sedmimístné verze Tiguanu Allspace vyjde s dvoukolkou a 110 kW benzinovým motorem na zhruba 680 000 Kč, čili o 150 tisíc navíc oproti T-Rocu. Získáte však násobně praktičtější automobil.
Co se týče nabídek domácí Škody, na serveru Sauto.cz najdeme aktuálně až 155 zánovních a skladových Karoqů s motorem 1.5 TSI v cenách od baťovských 499 000 Kč po nějakých 780 000 Kč za nové nejlépe vybavené kusy, navíc často už se čtyřkolkou. Když bych se ze zajímavosti podíval na cenový rozdíl k většímu Kodiaqu, bude příplatek za větší auto ve shodné motorizaci zhruba 100 000 korun. Ale věřte, že běžné české rodině se skutečně vyplatí, pokud si ho mohou zrovna dovolit.
Technické údaje | VW T-Roc 1.5 TSI | Škoda Karoq 1.5 TSI DSG |
---|---|---|
Motor | řadový čtyřválec DOHC, turbodmychadlo a aktivní odpojování válců | |
Objem válců | 1 498 cm3 | |
Výkon | 110 kW (150 koní) při 5 000 otáčkách | |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 otáčkách | |
Převodovka | 6stupňová manuální | 7stupňová DSG |
Délka | 4 234 mm | 4 382 mm |
Šířka | 1 819 mm | 1 842 mm |
Výška | 1 574 mm | 1 628 mm |
Zavazadlový prostor | 392 litrů | 521 litrů |
Pohotovostní hmotnost | 1 330 kg | 1 318 kg |
Zrychlení 0–100 km/h | 8,4 sekundy | 8,6 sekundy |
Maximální rychlost | 205 km/h | 203 km/h |
Spotřeba paliva v testu | 6,4 l/100 km | 6,2 l/100 km |