Článek
Už jen kvůli svému cílení a faktu, že se jedná o Škodu, má Kamiq předurčené velmi solidní postavení na našem trhu. Drobnou kontroverzi však způsobil samotný název. Slovo Kamiq pochází z jazyka kmene Inuitů, obývajících sever Kanady a Grónsko, a zároveň zachovává tradici škodováckého SUV názvosloví, kdy začíná na K a končí na Q. A taková drobná zajímavost – Škoda už jednoho Kamiqa vyrábí. Také se jedná o malé SUV, ovšem stojící na starší technické platformě PQ, a určené je výhradně pro čínský trh. Dost ale názvů. Pojďme se podívat na Kamiqa krok po kroku, jak jsme si jej mohli prohlédnout v rámci první prezentace za zavřenými dveřmi v designovém centru Česana. Stejné prezentace se o pár dní později zúčastnil také náš videotým, takže kdo dává přednost rozhýbaným obrázkům, ať se mrkne na video přímo zde!
Design
„Musí jednoznačně spadat do rodiny našich SUV, ale zároveň se musí dostatečně odlišovat od Kodiaqu a Karoqu.“ Přesně tak znělo přibližné zadání, s nímž se postavil k rýsovacímu prknu hlavní designér Oliver Stefani. Právě Kamiq se stal Stefaniho první prací pro Škodu a dle mého úsudku je výsledek velmi zdařilý.
Kamiq se navenek hodně připodobňuje designové studii Vision X. Má strmě postavenou mříž chladiče a pochopitelně i rozdělené světlomety. Na rozdíl od Karoqu nebo Kodiaqu je však vrchní pár světel hodně úzký a dává na odiv jednotlivé segmenty prosvícené LED diodami, sdružující denní svícení a dynamické „vyjížděcí“ blinkry. Pohled z profilu odhaluje klasický výrazný prolis přes celý bok karoserie a padající linii střechy, vzadu se pak objevují světlomety ve tvaru „přerušeného C“ a samozřejmě nápis Škoda na víku kufru, nahrazující klasický znak. Právě Kamiq a Scala jsou první modely, které tento prvek využívají.
Interiér
Pokud se vám líbil interiér Scaly, budete spokojeni i v tomto případě. Vozy využívají dokonce některé zcela shodné díly, takže k nerozeznání je třeba palubní deska nového uspořádání, disponující „volně stojícím displejem“. Ten má hned tři možné úhlopříčky. Základní je 6,5 palce, střední 8 palců a největší 9,2 palce. Na přání doplní středový dotykový displej ještě digitální přístrojová deska o úhlopříčce 10,25 palce.
Shodná se Scalou jsou také sedadla. Na fotografiích se objevují příplatkové sportovně laděné sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou a čalouněním mikrovláknem Suedia. Bez příplatku dostanete klasičtější sedadla bez integrované opěrky, ovšem třeba boční vedení by mělo být i tak na výši.
Kamiqa jsem mohl v rámci prvního setkání i krátce „osedlat“. Pohodlně tuhá přední sedadla nabízí spolu s volantem dostatečný rozsah nastavení i pro vyšší postavy, ale pozoruhodně prostorná jsou taky sedadla zadní. Bylo mi milým zjištěním, že se při 184 centimetrech zcela bez problému vejdu „sám za sebe“ a dost místa mám dokonce i na hlavu. Pod stropnicí to bylo ještě se solidní rezervou, což je částečně dílem roletky panoramatické střechy, která se odvíjí odzadu dopředu a její rozměrný mechanismus je tím pádem umístěn vpředu.
Kufr s příplatkovým elektrickým víkem má základní objem 400 litrů a zadní sedadla jsou sklopná v poměru 40:60, takže maximální objem nabude až na 1 395 litrů. V kufru nechybí posuvná dvojitá podlaha nebo háčky a síťky na ukotvení nákladu. Když už jsme u té praktičnosti, dostatek úložných míst je taky v interiéru, přední dveře mají z boku díru na deštník a hrany dveří jsou chráněný automaticky vysouvaným plastovým chráničem. A abych nezapomněl – legendární škrabka je pochopitelně na svém místě ve víčku nádrže.
Technika
Jak už bylo řečeno, Kamiq je přímým sourozencem Scaly, což znamená také stejný technický základ – modulární koncernovou platformu MQB ve velikosti A0. Na stejné platformě stojí z koncernových aut dále třeba Volkswagen Polo a T-Cross, Seat Ibiza a Arona nebo Audi A1. Oproti všem zmíněným má ale Kamiq vůbec nejdelší rozvor celkově 2 651 milimetrů. Ostatně na všechny rozměry se podívejte v infografice.
Oproti Scale má Kamiq o 37 milimetrů vyšší světlou výšku, ale celkově je vyšší o 60 milimetrů. Vyšší je tak celková boční stavba, a tím pádem se z karoserie nemohl přenést jediný díl. Když už jsme u té světlosti. Zajímavou možností je doobjednání příplatkového sportovního podvozku, který je o 10 mm nižší a má adaptivní tlumiče se dvěma úrovněmi tuhosti. Ty se nastavují skrz volič jízdních režimů.
Přesně opačnou cestou jde příplatkový podvozek pro špatné cesty. Ten sice nezvýší světlost, ale přidává ochranu spodku vozu. Přední náprava je typu McPherson, zadní potom řešená torzní příčkou. Už z toho důvodu se nedočkáme pohonu všech kol.
Ze strany jízdních asistentů je tu možnost adaptivního tempomatu, hlídání jízdy v pruzích, hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent, multikolizní brzda a pochopitelně „front assist“ brzdící před případnou čelní srážkou.
Motorizace
Všechny motory Kamiqu jsou přímovstřikové, přeplňované, vybavené start-stop systémem, rekuperací brzdné energie pro odlehčení alternátoru a filtrem pevných částic. Nejsilněji zastoupený je v celé paletě samozřejmě litrový tříválec 1.0 TSI, dodávaný ve slabší variantě o výkonu 95 koní (s pětistupňovým manuálem), dále v silnější o výkonu 115 koní (se šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem), a nakonec i jako verze na CNG. Ta má výkon 90 koní, šestistupňový manuál a nádrže pod podlahou kufru (které uberou ze zavazedelníku přibližně 120 litrů), pojmou 14,2 kilogramů plynu. Benzínová nádrž je potom už jen rezervní na 9 litrů. Všechny další motorizace mají klasickou nádrž na 50 litrů.
Kdo zatouží po vyšším výkonu, může zvolit vrcholný čtyřválec 1.5 TSI EVO, jehož výkon činí 150 koní a točivý moment 250 Nm. Motor je vybaven šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým automatem a zajímavostí je na něm samočinné vypínání dvou válců při nízké zátěži.
Diesel je v nabídce jen jediný, a sice čtyřválec 1.6 TDI s výkonem 115 koní. Opět je párován se šestistupňovou převodovkou či automatem, má 250 Nm a nechybí mu emisní systém SCR se vstřikováním AdBlue.
S výjimkou nejslabšího litrového tříválce budou všechny motory dostupné už při spuštění na trh. Kompletní ceník by se měl objevit v květnu.
Co bude dál
Aniž bychom se dozvěděli konkrétnější podrobnosti, Kamiq dostane v horizontu měsíců od startu prodeje taky designové varianty, podobně jako větší Karoq a Kodiaq. Verze RS však docela určitě nebude, takže tady mají fanoušci bohužel utrum.
A další modely? Ještě v letošním roce se objeví elektrická verze městského auta Citigo, Superb v plug-in hybridní verzi a na přelomu roku se stane zásadní novinkou také nová generace Octavie. I nadcházející roky budou u Škodovky dost přelomové. Dohromady se má do roku 2022 objevit 30 nových aut (potažmo jejich verzí), z nichž přibližně 10 bude elektrifikovaných – buď zcela elektrických, nebo alespoň hybridních.