Článek
Kamiq totiž, na rozdíl od sourozenců Volkswagenu T-Cross a Seatu Arona, nemá tolik společného s Polem, ale je spíše lehce zvýšenou Scalou, tedy o 10 centimetrů delším a o 5 cm širším autem. To poznáte na výrazně větším vnitřním prostoru především na zadních sedadlech, kde se může pohodlně rozvalit i dospělý. Kufr je pak se svými 400 litry srovnatelný s Aronou, T-Cross však nabídne až 455 litrů.
Snadné nasedání, prostor a technologie
I když vnější design trochu klame (Kamiq má dvoudílná LED čelní světla, Scala zase kontruje prodlouženým sklem v pátých dveřích), v interiéru Scalu poznáte s naprostou jistotou. Pokud se vám zkrátka líbí uvnitř Scaly, spokojeni budete i zde. Interiéru dominuje volně stojící displej infotainmentu, v nejvyšší výbavě o úhlopříčce až 9,2 palce. Ten navíc může doplňovat i digitální přístrojový štít přímo před očima řidiče. Sedadla ve voze jsou pohodlná a z kvalitních materiálů, za volant se bez problémů vejdou i řidiči vyšší postavy a nedostatkem prostoru kupodivu netrpí, jak již bylo zmíněno, ani cestující na zadních sedadlech. Za vyzdvihnutí pak určitě stojí i usnadněné nasedání. Jelikož jsou sedačky Kamiqu ukotveny výš než ve Scale, je nasedání a vysedání do auta maximálně komfortní.
A nebyli bychom ve škodovce, kdyby chyběla řada praktických „simply clever” vychytávek a doplňků. K dispozici máme deštník v boku předních dveří, škrabku námrazy ve víčku nádrže, odnímatelnou LED svítilnu v kufru, šikovné víčko nádobky ostřikovačů, díky kterému už nerozlijeme půlku obsahu kapaliny mimo nádržku, ale i vysouvací plastové chrániče hran dveří nebo praktické háčky a síťky v zavazadlovém prostoru.
Ze strany technologií samozřejmě nechybí jízdní asistenty a kvituji přesunutí kontrolky mrtvého úhlu na vnitřní stranu krytu zrcátka. Upozornění na případné auto v mrtvém úhlu je tak o něco zřetelnější a čitelnější. Příliš jsem si naopak neoblíbil novotu spočívající v záměně standardních USB zástrček za typ USB C. Na většinu zařízení tak bude potřeba redukce. Alespoň, že systém CarPlay, zrcadlící některé aplikace z mobilního telefonu do displeje infotainmentu, už funguje bezdrátově.
Nasedáme, vyjíždíme
Škoda Kamiq se bude nabízet výhradně s pohonem předních kol. Pokud jste se těšili na čtyřkolku, máte v tomto případě smůlu. Vzhledem k určení vozu ale není pohon všech kol potřeba, Kamiqa budete totiž vídat pravděpodobně hlavně ve městech, označení SUV nemá s terénem v případě těchto vozidel nic společného.
Pod kapotu můžeme vybírat z palety motorů, která se shoduje s nabídkou ve Scale. Ve většině Kamiqů tak zaúřaduje hlavně litrový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI, dodávaný ve dvou výkonových stupních, plus ve verzi na zemní plyn. Jedinci toužící po vyšším výkonu si mohou objednat čtyřválec 1.5 TSI Evo o výkonu 150 koní a ten, komu je příjemnější nafta, si dopřeje čtyřválec 1.6 TDI.
Jako první jsme se svezli s motorem 1.0 TSI, konkrétně se silnější variantou o výkonu 115 koní, doplněnou o sedmistupňový automat. A ještě předtím, než se začnou ozývat hlasy ve smyslu, že Kamiq dostal „motor ze sekačky“, zas a znovu vyzdvihuji, že turbem přeplňovaný tříválec na pohon kompaktního crossoveru dostačuje zcela bohatě, a dokonce ani na volnoběh není slyšet žádné „třepotání“. Motor má silnou zásobu točivého momentu ve středním spektru a plochou charakteristiku, takže i když mu chybí výraznější výkonový vrchol ve vyšších otáčkách, čile táhne již po dosažení dvou tisíc za minutu. Automatická převodovka je skvělá v tom, že smázne deficit motoru v nejnižších otáčkách při rozjezdech, kde ještě netlačí turbodmychadlo. Ústrojí řadí hladce a rychle, jen bych ocenil, kdyby občas nechala převodovka nižší rychlost a motor nepodtáčela. Jakmile spadnou otáčky pod hranici dvou tisíc, tříválci už se to přestává líbit.
Do určité míry podobně se v Kamiqu chová i jediný naftový agregát – čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 115 koní. I tady se dočkáme porce točivého momentu již od nízkých otáček a následně velmi plochého podání výkonu skrz střední část otáčkoměru. Celkově je však použitelné spektrum otáček výrazně užší, takže za mě je vhodnější tento motor spíše s automatickou převodovkou, která dost skryje jeho poněkud nezáživný charakter. O zábavu za volantem však v případě 1.6 TDI zcela určitě nejde. Tento motor je v první řadě koncipován na maximální úsporu paliva, a ačkoliv z krátké testovací jízdy mohu finální spotřebu jen těžko usuzovat, bude dieselový Kamiq jezdit maximálně úsporně. Tedy ne snad, že by ostatní motory byly jakkoliv rozežrané.
Ke zmíněné úspornosti si však rovnou domyslete ještě druhý klad, a sice komfort. Podvozek je nastaven do příjemného kompromisu pohodlí, které však drasticky neubírá na jízdních vlastnostech. Samozřejmě, že se Kamiq při opravdu rychlejším průjezdu zatáčkou zhoupne, ale tohle určitě není jeho primární využití. Důležitější je, že se Kamiq řídí přirozeně a snadno, a že městem prosviští s lehkostí a se zachováním maximálního pohodlí pro posádku.
Kamiq se Škodovce povedl. Ne, není to jen model do počtu vyrobený na vlně trendu malých městských SUV. Je to plnohodnotný a dotažený vůz, který doplňuje modelovou nabídku značky. Disponuje řadou chytrých asistenčních systémů, úspornými motory a kompaktními rozměry vhodnými pro každodenní městský provoz. Dobře se ovládá, hezky vypadá a pro řadu lidí dává bezpochyby smysl. Nechceme věštit z křišťálové koule, ale Kamiq by se mohl opravdu dobře prodávat. Nebo se mýlíme? Čas ukáže…