Článek
Zkratka TDI u spousty lidí vyvolává pocit, že půjde o fantastický motor s úžasně nízkou spotřebou a životností přes jeden milion kilometrů. Tohle se povedlo několika málo octaviím první generace (1.9 TDI – 66 kW), které však v rámci servisu spolykaly klidně dvojnásobek pořizovací ceny nového vozu.
Tyhle časy nekompromisně odvály emisní normy, takže se současné naftové vozy nižší střední třídy musí spokojit s objemem okolo 1,6 litru, speciálním mazivem, stop-startem, filtry pevných části, vstřikováním močoviny a s výkonnými počítači, které celý proces spalování řídí.
Zastavět dieselův agregát do ryze městského crossoveru se tak může zdát na první pohled celkem nesmysl. Zejména pak proto, že se Kamiq nemusí stydět ani za zážehový litrový tříválec (95 a 116 koní), natož za benzinovou patnáctistovku s technologií vypínání dvou válců, naladěnou na 150 koní. Takže co dělá v Kamiqu naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 116 koní a síle 250 Nm?
Ve jménu spotřeby
Budete se divit, ale pracuje, a to velmi úsporně. V kombinaci se sedmirychlostní automatickou převodovkou se průměrná spotřeba v kombinovaném provozu ustálila na hodnotě 4,7 litru nafty na sto ujetých kilometrů, a to zrovna nepatříme k loudavým řidičům. Zatímco benzinové agregáty stíhají své majitele spotřebou okolo šesti litrů, stejně nemáme pocit, že by vznětová motorizace nějak výrazně ovládla prodejní tabulky Škody Kamiq.
Tedy ne v České republice. Země, kde jsou převážně diesel-pozitivní lidé (Belgie), nebo tam, kde je rozdíl mezi cenou nafty a benzinu znatelnější (Skandinávie), má „chrochtající“ Kamiq daleko větší kupní potenciál.
Spalovač „ďáblova paliva“ má samozřejmě i několik nevýhod – vyšší hlučnost, vibrace (byť hodně potlačené) a cenu – ačkoli rozdíl oproti nejsvižnější zážehové motorizaci 1.5 TSI je dnes už minimální. Škodovka se v případě svých novinek (Scala, Kamiq) uchýlila k dostupnější cenové politice, která nabízí slušnou standardní výbavu a finančně zajímavé doplňky na přání.
Není jen do města
Abychom však naftový crossover jen nehanili — Kamiq je sice prezentován jako městské auto, ale díky kvalitnímu zpracování a příjemnému komfortu i ergonomii jde solidně využít také za hranicemi betonové džungle. Ani při drásání okresních silnic se s volitelným adaptivním odpružením nebudete cítit jako Halina Pawlovská na provazochodeckém laně. Ve sportovním režimu se tlumiče zpevní a v rámci výbavy dostanete o 10 milimetrů nižší podvozek oproti sériovému odpružení.
Dálniční tempo zvládá Kamiq jako horský kamzík skákání přes kameny. Dokonce ani při vyšších rychlostech, legálních například v Německu, neproniká dovnitř přespříliš aerodynamických ruchů. Netvrdíme však, že jde o vhodné cestovní Gran Turismo, každodenní trasu z Berlína do Varšavy bychom s Kamiqem dlouhodobě absolvovat nechtěli. V rámci úsporného režimu vozu i samočinné převodovky umí počítače při uvolnění plynového pedálu vyřadit do neutrálu a nechat SUV plachtit, což opět ušetří pár kapek ropy. Samotnému DSG však musíte občas pomoci pádlem pod volantem a podřadit, jelikož má (hlavně v ECO režimu) tendence motor spíše podtáčet.
Budeme-li srovnávat Kamiq se Scalou, nastane zajímavá situace. Svěží mladoboleslavský hatchback nabídne nižší spotřebu, cenu, lepší jízdní vlastnosti, objemnější kufr (Scala má 467 litrů, Kamiq 400 litrů) a více místa vzadu. Na první pohled má tento souboj jasného vítěze, nebo ne?
Adios konkurence
Škoda Kamiq s atletickým designem těží hned ze dvou zásadních výhod. Jde o crossover – je tedy vozem v segmentu, který roste na oblibě rychleji než prodeje nových iphonů. Druhý, a velmi zásadní argument, je vzhled – Kamiq zkrátka vypadá nejšmrncovněji ze všech škodovek, čímž masivně osloví koupěchtivé soukromníky. Lidé, obzvláště ženy, jsou ochotni za stylové auto zaplatit více peněz a dopřát si daleko většího luxusu a módních trendů.
Škodovka navíc umí potenciálním zákazníkům naservírovat své nejmenší SUV za přijatelné peníze (základ od 380 tisíc), čímž dostává ze hry Volkswagen T-Cross (od 430 tisíc), respektive ještě dražší Volkswagen T-Roc (od 480 tisíc). Reálně by mohl Škodovku v rámci koncernu ohrozit Seat s modelem Arona (od 409 tisíc), nicméně silné zázemí české značky jasně dokazuje v prodejních číslech, kdo je u nás pánem.
Kompaktnímu crossoveru Češi celkem fandí, což dokázal i na náš průzkum, kde přes 58 % respondentů uvedlo, že si myslí, že půjde o nejprodávanější SUV značky Škoda Auto. Ačkoli se budou zarytí odpůrci „drahých“ škodovek vztekat, tlouct do stolu a vztyčeně ukazovat prstem na „podplacenou“ redakci, nemůže to ovlivnit fakt, že Škoda Kamiq je zkrátka dobré a hodně stylové auto pro každý den.
Technické údaje | |
---|---|
Model | Škoda Kamiq Ambition 1.6 TDI 85 kW 7-stup. automat. |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem | 1 598 ccm |
Výkon | 85 kW (116 k) při 3 250 – 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 – 3 250 ot./min. |
Poháněná náprava | přední |
Převodovka | sedmirychlostní, automatická |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,4 s |
Průměrná spotřeba | 5,0 – 5,8 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Provozní hmotnost | 1 364 – 1 510 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 241 x 1 793 x 1 553 mm |
Rozvor | 2 651 mm |
Základní světlá výška | 188 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 400/1 395 l |
Základní cena | 379 900 Kč |
Základní cena testovaného modelu | 444 900 Kč |