Článek
Až donedávna byl nejlevnějším škodováckým SUV Karoq, takže avizovaný příchod Kamiqu vyvolal v mnoha lidech naději, že by se na trhu mohlo objevit atraktivní a cenově dostupné sportovně-užitkové vozidlo. Očekávání se naplnila a mnoho médií (včetně nás) začalo kompaktního fešáka označovat za auto, které bude úspěšné u takzvaných retailových zákazníků, tedy u obyčejných lidí.
Od loňské premiéry uběhla patřičná doba a čas ukázal, že naše odhady byly skutečně správné. Kamiq soukromníky prostě baví a my víme proč.
Svoji roli hraje rozhodně design, přece jen jde o jedinou novou škodovku, která nabídne horizontálně dělené lampy, objevující se ještě u korejských nebo francouzských značek. Tenhle styl se v Evropě líbí, tak proč se trochu neodvázat. Byť stále platí, že mladoboleslavské vozy zaujmou hlavně konzervativce, avšak trocha aplikované fantazie nikoho neurazí. U modelů s diodovými lampami navíc vůz získává unikátní světelný podpis, zřetelný především při aktivaci animovaných blinkrů.
Co dělá Škodu Škodou je praktičnost a na tu se tady rozhodně nezapomnělo. I přes svoje rozměry se do kabiny pohodlně vejde dvoumetrový člověk a bude mít dostatek životního prostoru kolem. Náš šikovný fotograf, Tomáš Kopečný, při domlouvání akce poznamenal, že nám přinese otvírák, abychom se z auta (konzervy) dostali, jenže to Kamiqa ještě pořádně neznal.
Slabinou kompaktních SUV bývá omezený prostor vzadu, nicméně to se pětimístného Kamiqu zas tak úplně netýká, tedy pokud není řidič dlouhán. V druhé řadě jinak komfortně ubytujete dvě dospělé osoby průměrného vzrůstu, ačkoli kdybychom měli vzadu převážet dva statné stěhováky, jistě bychom zvolili úplně jiný automobil.
Mimo optických prvků tu najdete i pár praktických, třeba škrabku na led ve víčku nádrže, integrovaný trychtýř u nádobky pro ostřikovače, deštník ve dveřích řidiče nebo aktivní ochranu hran dveří. Jde sice o drobnosti, ale sakra praktické.
Když IKEA zavolá
Palubní desku návrháři malovali s důrazem na ergonomii, což se celkem povedlo. Některé ovládací prvky však už přešly do dotykové obrazovky, takže absenci vybraných fyzických ovladačů vnímáme spíše rozmrzele. Na druhou stranu je reálné spoustu funkcí obsloužit pomocí voličů na volantu, případně hlasem.
Mezi užitečné prvky patří rovněž digitální přístrojový štít, který nabídne několik režimů. Šikovné je například zrcadlení mapy, takže se při řízení nemusíte neustále ohlížet na středový panel. Dále přijde vhod minimalistické zobrazení, vhodné pro jízdu v noci. To šetří především oči, protože ukazuje jen rychlost a pár dalších důležitých dat.
Pro většinu Čechů je klíčovým atributem objem zavazadlového prostoru. Asi máme potřebu neustále něco vozit, chalupařit, stěhovat se nebo mít jistotu, že když IKEA zavelí k nákupům, bude nový nábytek v čem odvézt. Kompaktní SUV tedy nabídne základní kapacitu kufru 400 litrů a při sklopení zadních sedadel až 743 litrů.
Říkáte si, že to není moc? Inu 410 litrů má třeba Nissan Qashqai – SUV z vyššího segmentu. Fabia hatchback zase 330 litrů, respektive 530 litrů v případě kombíka. Nižší sourozenec Kamiqu, Škoda Scala, se zase chlubí kufrem o objemu 467 litrů. Jestli se ztrácíte v číslech, povíme vám to laicky. Sportovní tašku, dva batohy, dva laptopy do kufru Kamiqu dáte a ještě něco málo zbude. Víkendový nákup se dovnitř rovněž naskládá, pokud při vyrovnávání produktů použijete více rozumu než násilí.
Navíc se zavazadelník hemží háčky, takže tašky uvnitř nebudou cestovat a problematické zboží lze bezpečně umístit do bočních přihrádek, případně mezi dvojitou podlahu. Fajnšmekři pak mohou využívat neméně praktického síťového programu.
Tajné triky šetřící palivo
Zážehová motorizace 1,5 TSI patří k vrcholu nabídky. Příjemných 110 kW (150 k) a 250 Nm točivého momentu putujících výhradně na přední kola v rámci běžného užití dostačují. Čtyřválec neztrácí dech ani dálnici nebo při potřebě předjíždět a i ve spojení se sedmirychlostním automatem DSG patří k poměrně úsporným jednotkám. Kombinovaný apetit (město, dálnice, okresky) se pohybuje pod hranicí 6,5 litru benzinu na sto. Škodovka má totiž pro úsporu paliva dva tajné triky.
Kouzlit zvládne samotné DSG, a to vyřazením do neutrálu a přejitím do režimu plachtění. Vůz se poté volně sune kupředu a motor spaluje minimum pohonných hmot. S aktivací profilu Eco dochází k předmětné jízdě setrvačností takřka pokaždé, když dá řidič nohu z plynového pedálu.
Druhým trumfem je technologie vypínání dvou válců. Ta přichází na řadu při ustálené jízdě a počítače ji indikují rozsvícením ikonky eco v kroužku. Vůz ve dvouválcovém režimu nijak nevibruje, senzitivnější šofér pouze vnímá snížené reakce na jemné přidání plynu. Tahle vychytávka rozhodně není obtěžující, a když se někde po rovině pohybujete například konstantní třicítkou, padesátkou nebo osmdesátkou, je celkem zbytečné živit čtyři válce.
Podvozek splňuje nároky dnešní doby na komfort a nadšenci ocení 10milimetrové snížení spojené s adaptivními tlumiči, které po stisknutí příslušného tlačítka ztuhnou. Ve sportovní vychytávce nehledejte žádný hlubší smysl, jde spíše o takovou příjemnější motoristickou vychytávku.
Škoda Kamiq vám může připadat jako kapka v širém moři automobilů segmentu kompaktních SUV, ale v lecčem přece jen vybočuje. Na domácím trhu navíc těží z popularity značky, oblíbeného designu a z užitečné výbavy. A jde o sportovně-užitkový vůz, takže roste na oblibě rychleji než nákupy ve výprodeji. Veřejnost zkrátka tyhle praktičtější hatchbacky na steroidech chce a výrobci je masám dopřávají. A pokud není vaší prioritou jen cena, zjistíte, že Kamiq stoupá v žebříčku prodejnosti strmě vzhůru.
Dvojka mezi soukromníky
Oslovili jsme Pavla Jínu, tiskového mluvčího Škoda Auto ČR, aby nám prozradil, jaké škodovky nejvíc frčí u retailových zákazníků.
„Mezi nejpopulárnější modely soukromé klientely patří v současnosti Fabia, Kamiq, Scala, Karoq a Octavia. Nejoblíbenější variantou v retailu je model Fabia ve výbavovém stupni Active s motorem 1,0 MPI o výkonu 44 kW. U modelu Kamiq vévodí výbavový stupeň Style s motorem 1,0 TSI a výkonem 85 kW. Mezi tři nejoblíbenější motory u tohoto městského SUV patří ještě 1,5 TSI s výkonem 110 kW a manuální převodovkou a TOP 3 této modelové řady uzavírá 1,5 TSI (110 kW) se sedmistupňovou převodovkou DSG,“ vysvětluje Jína.
Soukromníci tedy nejčastěji volí Fabii v základu, ale hned druhou pozici si drží Kamiq ve vyšší výbavě Style. Třetí je Scala a ve velmi těsném závěsu pak Octavia s Karoqem.
Náš vlastní průzkum mezi skutečnými majiteli kamiqů ukázal, že volba na 85kilowattový litrový tříválec padla mnohdy z důvodu vyváženého poměru ceny a výkonu. Tedy lidé oželeli jeden válec a nějaké ty koně, aby si mohli dopřát více výbavy, nebo naopak ušetřit. Spojení 1,5 TSI s manuálem bylo u mnohých zákazníků sňatkem z rozumu, kvůli cenovému rozdílu 40 tisíc korun oproti DSG.
Data tedy hovoří jasně a my se vůbec nedivíme. Ať už je Kamiq jakkoli tuctový, obyčejné lidi svými vlastnostmi prostě baví. A baví je natolik, že pak nemají problém „vytáhnout z peněženky“ klidně půl milion korun a dopřát si slušně vybavené české SUV.