Článek
V dnešní době již dieselový motor v malém autě zas tak často nenajdete. Někteří výrobci vypustili jejich prodej v dané třídě úplně. Jenže před 15-ti lety bylo naftové auto hit, a to i malé. Ostatně podívejte se sami, kolik z té doby zůstalo zachovaných třeba dieselových Volkswagenů Polo. Byla to holt jiná doba a zejména označení TDI nabývalo až kultovního statusu.
Přesto přišlo pro mnohé překvapení od automobilky Škoda. Vědělo se, že po vřelém přijetí Octavie RS se pracuje rovněž na Fabii RS a očekávalo se, že pod kapotou takovéhoto ostrého hatchbacku by se mohl dokonce objevit stejný motor, 1.8 Turbo. Jenže realita byla jiná a Fabia RS dostala nafťák 1.9 TDI o výkonu 130 koní.
Díky tomu se z nejmenší sportovní škodovky té doby stalo docela netradiční auto. Fabia totiž kombinovala zajímavý vzhled s protaženým předním nárazníkem, který je troufám si říci stále nadčasový, s úspornou a svižnou pohonnou jednotkou či obratným podvozkem. Jednotka 1.9 TDI je navíc známá i svou možností jednoduše zvýšit výkon. Ve výsledku jste tedy dostali auto, které bylo dostatečně rychlé s poměrně zábavně naladěným podvozkem a zároveň vás však nesežralo na provozních nákladech.
A právě to stojí za popularitou tohoto auta, která trvá dodnes nejen u nás, ale třeba i v Británii. Značná část Fabií RS má pár koní navíc, některé i další úpravy. Díly na ní jsou levné, spotřeba se umí udržet u pěti litrů (při ostrém tempu se je těžko dostanete přes deset), design je stále poměrně svěží a v zatáčkách se nemusíte stydět. Ideální auto pro někoho, kdo nemá peněz nazbyt, ale chce jezdit svižně.
Navíc první Fabia byla postavena dosti odolně, na poměry tehdejších malých aut to byl překvapivě hodnotný a masivní stroj. Některé díly byly až, nebojím se říci, naddimenzované. Od toho se odvíjí solidní spolehlivost a vysoké nájezdy kilometrů, které Fabia zvládá s přehledem. Ostatně i průměrné RS již natočilo okolo 200.000 km, mnohé výrazně více.
Ve své době měla tato škodovka konkurenci snad jen z vlastní řady. Seat Ibiza dostal ve vrcholné naftové variantě dokonce motor 1.9 TDI se 160 koňmi (118 kW)! Jenže cena této Cupry TDI začínala výrazně výše na nějakých 650.000 Kč, zatímco Fabii RS, která se vzhledově rovněž dosti odlišovala od běžného modelu, jste mohli mít za méně než půl milionu korun, což nebyl špatný obchod, takže se jich prodalo o dost více.
Situace na trhu s ojetými Fabiemi RS je poměrně paradoxní. Ceny totiž vypadají úplně stejně, jako před pěti lety, jen nájezdy kilometrů se zvětšily. Za nejhorší kusy zaplatíte něco málo pod 100.000 Kč, ty hezké však stojí klidně 160.000 Kč a více. A to není málo. Zdá se, že tohle auto si minimálně u nás vybudovalo dobrou image a značnou základnu fanoušků.
A co víc, vypadá to, že ceny pěkných kusů již klesat ani nebudou, naopak. Dnes je totiž čím dál složitější sehnat původní zachovalou Fabii RS v dobrém stavu s rozumnými kilometry. Investiční auto z ní asi vyloženě nebude, ale jako dobré každodenní auto na kterém neproděláte, se tenhle "dieselový hothatch" může vyplatit.
Seat Ibiza Cupra TDI
Zní to možná trochu paradoxně, ale vůbec nejsilnější variantu legendární jednotky 1.9 TDI nedostal žádný přiostřený Golf či rodinný Passat, nýbrž hothatch od Seatu. Jmenoval se Ibiza Cupra TDI a měl 160 koní.