Článek
Na Vánoce 2017 nám Škodovka nadělila jednu nevšední tiskovou zprávu. Na trh přijde pár kousků ostré Fabie i na běžných značkách. Fanoušci „zeleného domečku“ zajásali a každý z těch opravdu skalních se snažil najít způsob, jak se ještě zapsat do objednávkového listu mezi tři stovky šťastlivců, ke kterým v ČR tahle Fabia poputuje. Celkově jich vzniklo jen třináct set. Tisková zpráva neopomněla ani veškeré technické detaily. Obrovské nadšení, že Škodovka postavila ultimátní ostrý hatchback, ale jako by rázem vyprchalo při pohledu do tabulek. Technika je vlastně obyčejná.
Mnozí dodnes tvrdí, že Fabia R5 Edition je velkou promarněnou šancí a že místo vkusných exteriérových doplňků měla hlavně dostat pod svou malou přední kapotu pořádný motor a manuál. Je to vážně tak zlé? Zajel jsem tedy k dealerovi ročních a zánovních vozů, do společnosti Mototechna, a jeden z oněch vzácných exemplářů, který tam nyní momentálně mají, jsem si vypůjčil.
Fabia R5 válcuje trh s rallye speciály
Aktuální faceliftová a výrazně technicky upravená Fabia R5 Evo tento měsíc již nalezla svého prvního zákazníka mezi privátními stájemi. Tovární jezdci s nimi už mají během letošní sezony dost odjeto. Nový vůz si převzal soukromý závodní tým Toniho Gardemeistera. Možná ho ještě pamatujete z dob, kdy jako tovární jezdec pilotoval Octavii WRC. Fabia R5 je ve světě WRC2 obrovským hitem. Za čtyři roky od původní homologace dokázal tým Michala Hrabánka postavit 280 aut. A nestíhají, zájem je obrovský…
V porovnání se sériovou výrobou je to miniaturní číslo, ale ve světě speciálů rallye je to číslo úctyhodné. Vždyť také Fabia R5 předloňské sezóně dominovala a vyhrála titul. A letos má opět skvěle našlápnuto. Osmnáctiletý Kalle Rovanperä ukázal vítězstvím teď na „bohemce”, že umí. Škoda motorsport se o mladé talenty navíc velmi dobře stará a vyplácí se jim to.
Fabia Edition R5 je nejrychlejší malou škodovkou na trhu
Ve Škodovce chtěli úspěchy oslavit a fanouškům dodat auto, které bude víc než jen obyčejné. Model Fabia to měl prozatím ve své třetí generaci těžké. Prodejní výsledky dvojkového RS byly nemastné-neslané, a tak jsme se v aktuální generaci modelů Fabia s ničím ostřejším nesetkali. Přitom jednoduché a ostře lomené tvary aktuální „Fabky“ potenciál ostrého hatchbacku někde v nitru ukrývají. Rallyová R5 vypadá vážně pěkně a mně je nesmírně líto, že v konfigurátoru Škody-Auto prostě není nic lepšího než stylová výbavová linie Monte Carlo s litrovým tříválcem TSI.
I obyčejná Fabia, jakou vám třeba přistaví na letišti korporátní autopůjčovna, umí zatáčet, přeplňovaný tříválec dokáže velice hezky zatáhnout a prázdná okreska plná zatáček je místo, které si lze s tímhle autem až překvapivě užít. Je totiž poměrně lehká, nastavení podvozku a řízení vymýšlel někdo, kdo rozhodně rád řídí. Z těchto důvodů mám Fabii vlastně daleko radši než Rapid či Octavii, které jsou sice tišší, daleko větší, ale projíždění zatáček mi v nich nikdy neudělalo žádnou radost, o které by stálo za to mluvit.
Motor 1.4 TSI, 7 st. DSG, zrychlení 0-100 km/h: 8.8 sekund
Ty parametry nezní úplně nejhůř, že? Jenomže oslava brutálně rychlé Fabie R5 měla vypadat jinak. Aspoň fanoušci si to mysleli, když říkali: „Proč nevezmou to nejlepší, co VW group nabízí, dvoulitrové TSI o výkonu 300 koní, vyspělý pohon všech kol od Haldexu, rozšíří rozchod vpředu, vzadu, karoserii přidají svalnaté boky a výsledné auto bude po boku Audi RS1 tím nejzajímavějším na trhu malých kapesních raket.“
Ovšem bylo to čiré snílkovství. Vždyť ani Audi žádnou malou RS nevyrábí a vrcholem „neřesti“ na platformě PQ26 je Polo GTI, teď nově s dvoulitrem TSI o výkonu 200 koní. Ani Audi A1 jiný, silnější motor nemá. Fabia Edition R5 je starší. Ke konci roku 2017, kdy tým Škody „limitku“ připravoval, nemusel ještě plnit limity Euro 6d-TEMP a mohl vybrat z koncernového skladu poněkud „výprodejovou“ techniku.
Jakékoli úpravy bývají nesmírně náročné z hlediska homologací. Nejde jen tak vzít ze šuplíku koncernové dílny, prostě to nejlepší, nejvýkonnější a nějak to celé poskládat, aby vše v kompletu fungovalo. A pak je tu i cena. Tahle Fabia se prodávala za rovných 475 000 Kč, a to včetně fixně konfigurované bohaté výbavy. Víc peněz by stejně asi nikdo nedal… Fabia dostala adaptivní tempomat, navigaci Amundsen, parkovací kameru, bezklíčový přístup, ale i třeba vyhřívaná anatomicky tvarovaná sedadla s integrovanou opěrkou.
Volba motoru 1.4 TSI se sedmistupňovým DSG není ve skutečnosti vůbec zlá. Tenhle motor funguje velmi pěkně a jak je v případě VW u moderních agregátů TSI zvykem, dává bez vší pochybnosti více než jen deklarovaných 125 koní. Tipl bych, že výkon bude o deset, možná i o dvacet koní větší. To auto jede vážně velmi hezky, zatáčí agilně jako litrové Fabie, a přitom na rovině umí konečně i trochu zatáhnout. Celkově je ovládání a řízení velmi lehké, nechybí mu přesnost. Záleží pochopitelně na očekáváních, ale dá se říci, že s touhle Fabií se vyloženě pěkně svezete, pokud přijmete fakt, že se o žádný ostrý hatchback nejedná.
Co se tedy nepovedlo?
Očekávání veřejnosti byla jiná. Fanoušci chtěli něco, co by ovšem nakonec nejspíš nikdo nezaplatil. Vkusná 17“ zelená kola jsou obuta do sportovních Bridgestonů, pružiny jsou mírně zkrácené a tlumiče mají tužší charakteristiku naladění. Auto je o něco tvrdší, než by nutně muselo být. Poznáte to hlavně při jízdě po městě. DSG řadí hladce a sedm stupňů znamená, že nemáte žádné delší mezery mezi jednotlivými „kvalty“. Ale chybí zde pádla pod volantem. To je věc, která mě drobet zarazila, protože pak nezbývá než naučit se řadit manuálně voličem DSG, kdy podřazujete směrem dozadu a další rychlost řadíte dopředu. Je to trochu nelogické, ale takových aut se najde nakonec celá řada. Jde o zvyk.
Najdeme i důvody, proč stojí za to si ji koupit?
Osobně Edition R5 ani nekritizuji. Má vynikající výbavu už v základu (na poměry domácího výrobce), bílá se zelenými koly vypadá skvěle, zrovna tak černý pruh vzadu na víku kufru mezi světly. Sedadla jsou anatomická a jako by z oka vypadla daleko dražší Octavii RS. Díky čtyřválci TSI je vidět, že Fabia by fungovala velmi dobře i jako opravdový hothatch; na vyšší výkony by podvozek jistě naladit šel. Ve stávající podobě se stala spíš takovým „warm“ hatchem. Umí být rychlá, když potřebujete, ale motoru chybí zvuk a celkově se při řízení necítím tak výjimečně, jak by velmi nízký počet vyrobených kusů napovídal. A chybí tu plaketa s pořadovým číslem, což je zdánlivá drobnost, jenomže na této části spektra trhu jde o podstatnou věc. Ne, vážně!
Potom přijde nudné počítání. Konkrétní auta už koupíte se slevou, protože mají za sebou pár tisíc kilometrů, ale i původní cenovka 475 tisíc včetně DPH znamenala, že Polo GTI vyšlo o rovné 102 tisíce korun víc. A to jsem ještě nezačal srovnávat výbavy a příplatky, čímž by se rozdíl mezi Polem GTI a Fabií R5 Edition zvedl ještě o další desetitisíce. Paradoxně je tak dnes Fabia Edition R5 poměrně zajímavá koupě z hlediska poměru ceny a užitné hodnoty. Nakonec škodovky takové bývají, asi by mě to nemělo překvapovat. Zkrátka, jestli máte rádi bílou, zelenou, černou a rallye, nenechte se odradit od všelijakých internetových „hejtrů“ a běžte si nějaký na trhu aktuálně dostupný kousek vyzkoušet. Možná budete příjemně překvapeni.
Škoda Fabia Edition R5 (2018) | |
---|---|
motor | řadový čtyřválec DOHC, 4 ventily na válec, přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva |
objem válců | 1 395 cm3 |
maximální výkon | 125k (92kw)/ 5 000-6 000 ot.min |
maximální točivý moment | 200 N.m / 1 400-4 000 ot.min |
převodovka a pohon kol | 7 st. DSG, pohon předních kol |
zavěšení | vpředu McPherson, vzadu náprava s klikovým mechanismem, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče |
rozměry | 3 992 mm x 1 732 mm x 1 452 mm |
pohotovostní hmotnost | 1 182 kg (včetně řidiče) |
maximální rychlost | 203 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 8.8 sekund |
spotřeba paliva | 6.0 l/ 100 km , kombinovaný provoz, nejnižší trasu jsem naměřil 5.1 l/100 km |
cena na trhu | 475 000 Kč / nový vůz / letošní ceny za auta po prvních majitelích začínají někde kolem 450 000 Kč. Vůz se na trhu prakticky nevyskytuje (v ČR prodáno pouze 300 ks) |