Článek
Ano, ačkoliv jsme s novou Škodou Enyaq jezdili po irském venkově už v polovině února, první dojmy vám můžeme sdělit až teď. Ne proto, že bychom si veškeré dostupné informace chtěli nechávat záměrně pro sebe, ale protože kolem této novinky panovaly, a stále ještě panují, pořádně přísné podmínky utajení. Ostatně to byl také hlavní důvod, proč jsme s elektromobilem nejezdili uprostřed zimy v některé z přímořských destinací, kde se většinou prezentace nových vozů konají, ale na zapadlém irském venkově, kde potkáte auto jednou za půl hodiny a společnost vám dělají jen krkavci, prohánějící se po zamračené obloze. Tohle prostě neměl nikdo vidět.
A že je co tajit! Mladoboleslavská novinka je kompletně nový vůz, jehož vývoj trval celé roky. Jako první auto s okřídleným šípem na kapotě je postavené na koncernové podvozkové platformě MEB, která je určená výhradně pro elektromobily. A to má spoustu výhod – od prostornějšího interiéru, přes menší poloměr otáčení až po ideální uložení baterií v podlaze mezi nápravami vozu. To jsou věci, o kterých si některé automobilky, které využívají stejné platformy pro své modely se spalovacím motorem i elektromobily, mohou nechat jen zdát.
Škoda Enyaq je velikostně něco mezi Karoqem a Kodiaqem. Pocitově má však blíže ke svému většímu sourozenci. Zástupci automobilky dokonce říkají, že ačkoliv je zvenčí vůz přibližně stejně dlouhý a široký jako Octavia, uvnitř je díky využití platformy pro elektromobily prostoru jako v Superbu. Neprolézali jsme interiér s krejčovským metrem v ruce, ale skoro bychom jim to i věřili.
Enyaq jsme měli už v únoru možnost vidět jako zcela odmaskované a designově hotové auto. Samozřejmě za přísných bezpečnostních podmínek a teprve po odevzdání mobilního telefonu do úschovy. Na silnici nás pak zástupci automobilky pustili „pouze“ s důkladně zamaskovanými prototypy.
Takže jak nový Enyaq vypadá? Upřímně, velmi dobře. Škodovka už dávno není na globálním trhu značkou druhé kategorie, ale silným konkurentem i prémiovějším automobilkám, který udává trendy ve svém segmentu. A novinka v podobě Enyaqu to posouvá ještě o úroveň dál. To se podepisuje nejen na technologiích, které toto elektrické SUV využívá, ale i na vzhledu vozidla.
Enyaq má velmi povedené tvary, na první pohled zaujme čelní maska s úchvatnými LED světlomety a hlavně podsvětlená mřížka chladiče. Ano, to, co ukázala Škodovka na svých konceptech Vision iV a Vision IN, se poprvé dostává do sériové výroby. Je to něco zcela nového, co dodává autu na výjimečnosti, a dovolíme si tvrdit, že se to bohudík obešlo bez přehnaného kýče. Celá čelní maska navíc nabízí pěknou světelnou animaci při odemykání a zamykání vozu.
Povedená je také boční silueta vozu, která má aerodynamický tvar a pěknou linku táhnoucí se po celé délce vozu od předních světlometů až po světla zadní. Nová je také barva karoserie, která nese název Arctic Silver a v různém světle hází odstíny od jasně stříbrné až po jemně nazelenalou. Kola budou k dispozici od velikosti 18 palců až po 21 palců. Zajímavostí je, že na zadních kolech najdeme bubnové brzdy, a to ve všech výkonnostních stupních i úrovních výbavy. Nám byl během prezentace ukázán vůz z limitované edice Founders Edition, která bude čítat 1 895 vozů jako připomínku roku založení automobilky.
Nový je také interiér vozu, který vzdáleně vychází z nové Octavie. Stejně jako v oktávce zde najdeme nový dvouramenný volant nebo volně stojící displej infotainmentu uprostřed palubní desky. Na výběr bude hned ze dvou velikostí displeje, a to konkrétně buď 10, nebo 13 palců. Třináctipalcový displej působí v interiéru velmi dominantně a umocňuje pocit jedinečnosti a luxusu, který je z vozu po otevření dveří cítit. K dispozici je také nový head-up displej, který umí kromě základních informací o jízdě zobrazovat také pokyny navigace nebo údaje o asistenčních systémech, které jsou právě aktivní a zasahují do řízení.
Vzhledem k tomu, že zobrazení spousty funkcí přebral head-up displej, tak se výrazně zmenšila kaplička přístrojů (nově jen 5,3 palce), kde vidíme jen základní údaje o jízdě. Na výběr je ze tří režimů zobrazení, ale žádný z nich není nijak složitý a překombinovaný, aby nutil řidiče zbytečně spouštět oči z čelního skla. Přepracované je také prostředí infotainmentu na hlavním displeji, kde je nově větší možnost personalizace vzhledu v podobě widgetů.
A nebyla by to škodovka, kdyby chyběly chytré prvky „Simply clever“. V interiéru tak najdeme dostatek odkládacích ploch (díky plně elektrickému pohonu šlo „vykuchat“ středový panel), ale také dnes již snad povinné vychytávky v podobě bezdrátového nabíjení telefonu, několika USB-C portů, hlasové asistentky Laury nebo možnosti bezdrátového připojení Apple CarPlay či Android Auto.
Pod kapotou Enyaq nabídne hned pět výkonnostních variant, tři různé kapacity baterie a pohon dvou nebo čtyř kol. V základní verzi pohání zadní kola vzadu umístěný synchronní elektromotor s permanentními magnety, u silnějších variant přibude dopředu asynchronní elektromotor, který v případě potřeby připojí pohon předních kol.
Základní výkonovou verzí je tzv. verze 50. Lithium-iontová baterie má v tomto případě kapacitu 55 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW a dojezd činí až 340 km. Verze označená číslovkou 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh pak nabízí dojezd až 390 km. Nejdelší dojezd až 500 kilometrů v režimu WLTP nabízí verze 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol. Její baterie má kapacitu 82 kWh.
Stejnou baterii využívá také verze 80X o výkonu 195 kW a verze vRS o výkonu 225 kW. Obě tyto verze mají dva elektromotory, a nabízejí tak pohon všech kol. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Obě verze s pohonem všech kol nabízí dojezd až 460 kilometrů.
Nabíjení je možné jak z wallboxu či rychlonabíjecích stanic, tak i z běžné domácí 230V zásuvky. Při rychlém nabíjení (maximální dobíjecí výkon 125 kW) má trvat dobití z 10 % na 80 % kapacity jen 40 minut.
Jak už bylo řečeno, s novým SUV poháněným na elektřinu jsme měli možnost se svést jako jedni z prvních. Auta byla důkladně zamaskována kamuflážní fólií, interiér byl až na kapličku přístrojového štítu kompletně překrytý a mimo provoz byly také asistenční systémy a většina airbagů. Kromě spousty lejster a smluv, které bylo nutné před jízdou podepsat, jsme dostali také krátké školení ohledně tajemně vypadajícího červeného tlačítka na středovém panelu, připomínajícího to, které má v šuplíku americký prezident. Stisknout se smí jen v případě nehody nebo vážného ohrožení a celé auto kompletně vypne a odpojí baterie. Pokud jsme si do té doby nepřipadali důležití, po tomto školení už zcela jistě ano.
Před jízdou nám bylo řečeno, že auta jsou hotová zhruba ze 70 %. Hned vzápětí jsme ale byli ujištěni, že konstrukčně se už jedná o plnohodnotné vozy a zbývajících 30 % znamená jen doladění technologií a nastavení veškerých systémů, aby pracovaly co nejlépe a nejhospodárněji. Od nás novinářů pak zástupci automobilky očekávají zpětnou vazbu, kterou mohou ještě ve finálním ladění auta případně zohlednit.
Ačkoli je možnost svezení s takto utajovanou novinkou velkou příležitostí a zážitkem, příliš prostoru pro otestování jsme neměli. Testovací jízda sice nebyla nijak krátká, jelo se ovšem v koloně, prakticky bez možnosti předjíždění a v nijak velkých rychlostech. I tak si ale lze udělat představu o tom, jaká elektrická novinka od Škodovky je.
Jak už bylo výše řečeno, Enyaq je tak akorát veliký. Uvnitř nabídne dostatek prostoru, a to jak vpředu, tak i na sedadlech vzadu. Zároveň ale nemáte pocit, že byste řídili přehnaně velký kolos, i na užších silničkách irského venkova se s ním pohodlně všude vejdete a nemusíte u toho ani tajit dech. Těžiště vozu je díky bateriím uloženým v podlaze velmi nízko, a auto tak skvěle drží na silnici, nijak se v zatáčkách nenaklání a poskytuje řidiči dostatečnou jistotu.
My jsme měli k dispozici variantu s pohonem zadních kol o výkonu 150 kW. Tato verze je výkonově naprosto dostačující a bude ideální volbou pro každodenní městské a příměstské cestování. Osobně se ale dost těším na Enyaq s pohonem všech kol, který bude nabízet nejen větší výkon, ale díky dalšímu motoru vpředu i jiné rozložení váhy, z čehož se dá usuzovat, že se celé auto bude chovat velmi odlišně od zadokolky.
Během jízd, kdy se v řízení střídáme s kolegy, je čas nad autem trochu víc přemýšlet. Vrtá mi hlavou, kdo je vlastně na trhu nejbližším konkurentem Enyaqu. A má vůbec tohle auto nějakého přímého konkurenta? Prémiové elektromobily jako jsou Mercedes-Benz EQC nebo Tesla to nebudou, protože jsou cenově v jiných relacích, menší elektromobily jako je například Hyundai Kona nebo Toyota Prius zase nenabízejí tolik jako Enyaq, a to nejen co se prostoru týče. Enyaq tak možná spolu s Volkswagenem ID.4 zakládá zcela novou kategorii vozidel, jakousi (vyšší?) střední třídu elektromobilů. Typově se mu možná nakonec bude nejvíce blížit Ford Mustang Mach-E, ten bude ale pravděpodobně mít kromě většího výkonu i znatelně vyšší cenovku.
A jak nový Enyaq shrnout na závěr? Je to zcela nové auto, které přináší plně elektrický pohon pro širší skupinu zákazníků. Je pro mladé i staré, pro jednotlivce i pro rodiny, pro konzervativce i inovátory. Ostatně to Škodovka vždy chtěla – být blízko co nejširšímu spektru zákazníků. A my věříme, že se jí to v případě Enyaqu podaří, protože tohle auto na to podle nás zkrátka má. Hodně však bude záležet také na pořizovací ceně, která ještě není známa, ale podle neoficiálních informací by měla být velmi blízká cenovce Kodiaqu, tedy zhruba okolo milionu korun - samozřejmě bude záležet na verzi a výbavě. A to vlastně nezní až tak špatně…
Sériová výroba Enyaqu bude zahájena na konci roku 2020, uvedení na trh je pak naplánováno na začátek roku 2021.