Hlavní obsah

Škoda Enyaq iV proti Volkswagenu ID.4 – Velké srovnání

Foto: Garáž.cz

Obě to jsou moderní rodinná SUV, obě mají elektrický pohon, obě staví na stejné technice a stojí dost podobné peníze – to však ani zdaleka neznamená, že jsou stejná! Přesto bude finální rozhodnutí mezi nimi záviset především na vašem osobním vkusu a preferencích.

Článek

Z našich prvních dojmů už víte, že se obě elektrická SUV, postavená na stejném koncernovém základu, vážně povedla. Které si ale vybrat? Rádi vám předložíme podklady pro srovnání a argumenty pro a proti k oběma autům, ale finální rozhodnutí bude jen a jen na vás…

Design

Věříme, že svého favorita, který vám na první pohled padl do oka, už dávno máte. Enyaq iV je hranatější a působí trochu jako MPV, ID.4 sází spíš na obliny a vypadá jako něco, co by mohl navrhnout Apple, kdyby opravdu spustil výrobu aut. Zmiňme ale důležitý fakt, že osvětlená „krystalická“ maska Eynaqu je za tučný příplatek 52 tisíc korun (i s Matrix LED světlomety a TOP LED koncovými světly), zatímco ID.4 má LED svítící pruhy v základu (Matrix LED světlomety jsou k vyšším výbavám bez příplatku) – a v našich očích obyčejná černá maska ubírá Enyaqu na působivosti. Obě auta mohou mít až 21“ kola (Enyaq iV začíná na 19“, ID.4 již na 18“), pouze Enyaq můžete pořídit ve sportovnější variantě Sportline.

Rozměry a prostornost

Shodná platforma znamená prakticky stejné rozměry a obdobný vnitřní prostor pro posádku. Rozdíl v délce ve prospěch Enyaqu se odráží v mírně prostornějším kufru – protože bez obrovského kufru by Škoda nebyla Škodou. V reálném světě jsou ale obě auta naprosto srovnatelná. Sluší se ještě zmínit, že ani jeden z nich nedisponuje předním úložným prostorem.

Enyaq iVID.4
Délka4 649 mm4 584 mm
Šířka1 879 mm1 852 mm
Výška1 616 mm1 612 mm
Rozvor2 765 mm2 766 mm
Objem kufru585/1 710 l543/1 575 l

Interiér

Kabina Enyaqu vypadá sice konvenčněji, ale paradoxně o poznání kvalitněji (zejména látkové čalounění palubní desky a panelů dveří dělá divy) a útulněji. ID.4 hraje spíš na hi-tech notu a působí velmi čistým a uhlazeným dojmem. Prostorově jsou na tom obě auta prakticky stejně, Enyaq iV má ale prostornější propracovanější odkládací plochy a schránky.

Digitální přístrojovka u obou vozů má 5,3“ displej (Enyaq iV má mírně propracovanější vzhled a je zasazený do palubní desky) a v obou může být doplněný head-up displejem s rozšířenou realitou. Infotainment ID.4 má v základu displej 10“ a nejvyšší verze mají 12“, v Enyaqu je pouze jediná verze s 13“ displejem – v ID.4 máte však navigaci už v základu, u Škodovky za ni připlácíte 20 500 Kč. Oba systémy mají jinak prakticky stejně širokou funkcionalitu, ten ve Škodovce se o chloupeček příjemněji ovládá.

Pohon

I přes stejný základ jsou tu jisté rozdíly hovořící ve prospěch českého zástupce.

V případě nejlevnější verze zejména proto, že české zastoupení nebude nabízet zcela základní verzi Enyaqu 55 s baterií o kapacitě 52 kWh, kterou je vyzbrojený VW ID.4. Naopak baterie s kapacitou 58 kWh, kterou začíná Eynaq iV, v nabídce VW pro český trh vůbec nefiguruje.

Základní Enyaq iV 60 tak díky baterii s kapacitou o 6 kWh vyšší (58 kWh pro Enyaq vs. 52 kWh pro ID.4) přináší zhruba o 50 km delší papírový dojezd (413 km vs. 360 km), navíc má i výkonnější elektromotor (180 koní vs. 150 nebo 170 koní).

Foto: Škoda Auto

Základní Enyaq iV má větší baterii s lepším dojezdem a také výkonnější elektromotor. Silnější verze zase dorazí i s pohonem všech kol, kterou ID.4 nedisponuje

Vyšší verze už mají shodnou 82 kWh (respektive využitelných 77 kWh) baterii, shodný výkon elektromotoru a shodný papírový dojezd 520 km. Jenže Škoda na českém trhu v druhé půlce roku nabídne i verzi s pohonem všech čtyř kol a druhým elektromotorem s celkovým výkonem 258 koní. ID.4 umí pohon všech kol pouze pro chystanou sportovnější verzi GTX shodnou s taktéž připravovanou verzí Enyaq RS iV.

Foto: Volkswagen

Technický základ mají obě auta shodný. Nabídka variant pro český trh je však odlišuje

Nabíjení

Na rozdíl od Volkswagenu nedělá Škoda u domácího nabíjení rozdíl mezi verzemi – všechny Enyaqy nabízené na českém trhu (verze 60 i 80) umí AC 11 kW, zatímco u ID.4 s baterií 52 kWh je to pouze 7,2 kW, verze s větší baterií už umí 11 kW.

Škoda si to ale vybere na DC rychlodobíjení, protože Enyaq umí v základu výkon pouze 50 kW (vyjma limitované Founders Edition) a za odemknutí vyššího výkonu musíte připlatit 13 500 Kč (100 kW pro Enyaq 60, 125 kW pro Enyaq 80 – což jsou parametry shodné s ID.4), u ID.4 je tento výkon odemčený bez příplatku. To je od Škodovky dosti neslušný přístup.

Jízda a ovládání

Obě auta jsou si velmi podobná i v tomto ohledu – když pospícháte, jezdí obě nečekaně mrštně a svižně, ale také velmi komfortně a tiše, když za volantem relaxujete. Obě auta disponují skvělou automatickou rekuperací, u obou také příjemně překvapí velký rejd, díky kterému je manévrování v těsných prostorách hračkou.

Rozdíly? Minimální – Škoda má houpavěji naladěný komfortní režim (příplatkového) adaptivního podvozku, ID.4 má zase lépe utlumené rázy od velkých kol. Nic, co by vás mělo vehnat do náruče jednoho nebo druhého auta.

Ceny

Ceník ID.4 začíná pod magickou úrovní milionu korun (991 900 Kč), ale za tu cenu dostanete pouze 150koňový výkon, za 170 koní zaplatíte 1 030 900 Kč. Základní výbava je dost bohatá, zmiňme ale klíčové prvky jako navigace, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu nebo výkonnější rychlé nabíjení, za které u Škodovky musíte připlácet.

Nejlevnější Enyaq iV oproti tomu pořídíte za 1 072 900 Kč, ale za své peníze dostanete kromě větší baterie a silnějšího motoru také prvky, jako jsou 19“ kola, třízónová klimatizace nebo 13“ infotainment, na které u ID.4 musíte zapomenout.

Výkonnější verze se 77 kWh baterií u obou značek pořídíte za podobnou částku kolem 1,2 milionu korun, výbavy se budou znovu lišit spíše v margináliích.

Tepelné čerpadlo nemá v základní výbavě ani jeden z vozů, připlatíte si za něj 30 500 Kč (Enyaq) nebo 32 800 Kč (ID.4, ten ho má až v nejvyšší výbavě Max standardem).

Ceny obou aut jsou tak až nepříjemně podobné (finální srovnání bude záviset na konkrétní specifikaci podle přání zákazníka) a určitě neplatí, že by Škoda byla nějak výrazněji lacinější než německá konkurence.

Foto: Garáž.cz

Každé auto má svého zákazníka a každé ho naprosto uspokojí

Ve finále jsou tak obě auta velmi srovnatelná, přesto každý cílí na trochu jiného zákazníka – po Enyaqu sáhnou spíše konzervativnější zákazníci, kteří do éry elektromobility chtějí vstoupit opatrně, ID.4 spíš zaujme ty, kteří do nových vod chtějí skočit šipku s rozběhem. Jsme si jistí, že oba typy budou se svým výběrem velmi spokojení.

Tak už máte jasno, které byste chtěli zaparkovat v garáži? Vyjádřete se v anketě nebo napište svůj názor do diskuse!

Kterému elektrickému SUV byste dali přednost?
Škoda Enyaq iV
74,2 %
Volkswagen ID.4
14,1 %
Váhám, nejdřív se musím s oběma svézt
11,7 %
Celkem hlasovalo 6833 čtenářů.
Související témata:
Načítám