Hlavní obsah

Škoda Citigo-e iV – první jízda prvním elektromobilem Škoda

Foto: Škoda Auto

Citigo se původně narodilo pouze s benzinovým motorem, ale inženýrům se jej podařilo zázračně překopat na elektřinu a vytvořit tak první sériový elektromobil značky Škoda. Dělá z něj však modernější pohon automaticky lepší auto?

Článek

Městská džungle dokáže i zkušenému řidiči připravit horké chvilky za volantem. A nizozemský Haag, kde jsme měli možnost poprvé vyzkoušet, jak jezdí nové čistě elektrické Citigo, ze sebe vydal to nejlepší – a tím myslím to nejhorší. Zákeřně nepřehledná značení, zmatená struktura plná jednosměrek a zákazů odbočení, hustý provoz dopravní špičky, nesmlouvavé tramvaje, chodci a cyklisté vrhající se do vozovky s pocitem nesmrtelnosti, do toho stávkující navigace, padající tma a intenzivní déšť. Žádná procházka růžovým sadem, spíš pořádné městské sado maso.

Foto: Škoda Auto

V divokém městském provozu si elektrické Citigo přímo libuje

Naštěstí mě elektrické Citigo podrželo jako správný parťák do nepohody. Díky jeho droboučkým rozměrům jsem se snadno proplétal úzkými uličkami, jeho dynamika daná maximálním točivým momentem od nulových otáček mi zase umožnila vmáčknout se do každé mezery, aniž bych musel kvedlat řadičkou a tlačit motor do ideálních otáček. Žádné čekání na zátah, prostě jsem dostal vždy a okamžitě to, co jsem právě potřeboval. Mohl jsem se tak odvážně vrhat do křižovatek s tím, že stačí ťuknout do plynu a jsem z nich okamžitě pryč. To celé za příjemného ticha na palubě, abych slyšel každý pokyn navigace – když si zrovna usmyslela, že mi sdělí tajemství příští odbočky dopředu, a ne až po jejím minutí.

Elektrické Citigo je do města vážně dokonalé a vděčí za to z velké části svému pohonu. Inženýrům se zázračně podařilo vmáčknout elektromotor a velký bateriový set spolu se vší elektronikou do auta, které se pro elektrický pohon přímo nenarodilo, a to bez jakékoliv prostorové újmy pro posádku i její zavazadla – elektromotor a elektronika je pod přední kapotou, bateriový set se pak ukryl pod podlahou. Místo na zadních sedadlech v i kufru tak zůstalo nedotčeno.

Foto: Škoda Auto

Integrace elektrického pohonu určitě nebyla snadná, ale podařila se na výbornou

Elektromotor pohánějící přední kola má výkon 83 koní a 212 Nm, což dává neoslnivý čas na stovku 12,3 sekundy (ačkoliv je to pořád o sekundu rychlejší než benzinová verze), ale bleskové reakce na povel plynu a hbité pružné zrychlení v městských rychlostech z něj dělají skutečnou štiku v městském rybníce plném líných kaprů.

Foto: Škoda Auto

Spalovací motor ven, elektrický motor s příslušnou elektronikou dovnitř

Baterie má kapacitu 36,8 kWh (využitelná je jen 32,3 kWh, zbytek slouží především jako záloha pro ochranu baterie kvůli dlouhodobému udržení kapacity), což vystačí na 260 kilometrů jízdy, ale při jízdě ve městě a efektivní rekuperaci to dokážete ještě prodloužit (na dálnici na plný plyn to bude naopak slabší). Nabíjení pak trvá lehce přes 4 hodiny z wallboxu (AC 7,2 kW) a z rychlonabíječky méně než hodinu (DC 40 kW).

Další nenápadnou změnou je upravený podvozek, který dřívější uskákanost vyměnil za hladkou poddajnost – snadno se teď vyrovnává se všemi nástrahami městských povrchů, jako jsou dlažební kostky, zákeřné retardéry nebo mimoúrovňové kanály. Řízení je přitom ještě snazší – nemusíte řadit, takže ani nepřemýšlíte, jestli tam máte správný kvalt nebo správné otáčky, prostě máte víc mentální kapacity a klidu řešit zákeřnosti městského provozu.

Pravda, integrace nového pohonu do starší konstrukce s ohledem na udržení rozumné cenovky se neobešla bez kompromisů. Jako třeba jednodušší interiér odpovídající spíš původní cenovce lehce přes 200 tisíc než aktuálnímu dvojnásobku. Režimy rekuperace (jsou čtyři od mírného zpomalování až po řízení jedním pedálem) přepínáte voličem převodovky na středovém tunelu, palubní přístroje by si zasloužily spíš digitální než mechanické zobrazení s malým displejem palubního počítače, infotainment v podobě mobilní aplikace taky není ideální a startování pomocí klíčku je prostě úsměvné. Na druhou stranu funkci to nijak nekazí.

A oproti benzinovému Citigo dostanete spoustu šikovné výbavy navíc. Kromě osvěženého vzhledu také elektrická okna vpředu, elektronickou klimatizaci, dálkové centrální zamykání, lepší rádio a držák na telefon (za příplatek ještě třeba vyhřívané čelní sklo), elektrické Citigo může mít také systém sledování jízdy v pruhu a umožňuje vzdálený přístup pomocí mobilní aplikace – snadno tak můžete kontrolovat stav auta (jestli je zamčené a má zavřená okna, kde jste ho zaparkovali atd.), před jízdou si ho dopředu vyhřát/vychladit nebo můžete sledovat/řídit nabíjení.

To pořád nemění nic na tom, že je elektrické Citigo poměrně drahé – v ceníku najdete částku 479 900 Kč, od ní si ale rovnou můžete odečíst 30 tisíc, což je aktuální škodovácká eko-sleva (případně ji můžete vyměnit za domácí wallbox zdarma). Když si ale započítáte vyčerpávající výbavu nejvyšší úrovně Style, v níž je vůz k dispozici, a přihodíte k tomu nízké servisní (údržba je jednodušší, opotřebování nižší), a především provozní náklady (dá se jezdit už od 0,50 Kč/km, což je minimálně o třetinu nižší než u už tak úsporné benzinové verze), začíná to vypadat docela zajímavě.

A ještě zajímavěji, když ho srovnáte s konkurencí. Nejblíže je elektrický Up! z domácí stáje, ale dál už je tu jen čtyřdveřový Smart, který je o sto tisíc dražší a nepřináší nic navíc. Příští rok pak dorazí na trh elektrické verze Peugeotu 208 a Opelu Corsa, které s touto částí trhu možná zacloumají, ale jejich cenu ještě neznáme.

Elektrická Škoda Citigo se skutečně povedla. Samozřejmě, že pokud denně jezdíte dlouhé štreky, tak pro vás prostě není (na to má Škoda plug-in hybridní model Superb iV), ale pokud si můžete dovolit druhé auto do rodiny, které by bylo malé, jednoduché, hbité a úsporné, a máte ho kde nabíjet (přes noc u domu, přes den v práci nebo máte poblíž veřejnou rychlonabíječku), mohlo by pro vás být Citigo-e iV tím pravým autem. Zkuste se s ním svézt – určitě zjistíte, že je to překvapivě oddaný a šikovný parťák pro dobrodružství v městské džungli.

Načítám