Článek
V automobilce Škoda Auto fungují opravdu tvrdě vyjednávající odbory, které za své zaměstnance bojují v rukavičkách s pěstním klínem. I proto patří mladoboleslavská automobilka k nejlépe platícím zaměstnavatelům v Česku. To mimo jiné potvrzuje i fakt, že ačkoliv Škodovka za poslední rok hlásí pokles zisku o 9 % (na 28,89 miliardy korun) v důsledku vysokých investic do elektromobility a digitalizace, rozhodla se zaměstnancům vyplatit bonus ve výší 65 000 Kč (loni dostávali zaměstnanci vypláceno 60 tisíc). Abychom byli konkrétní, bonus je po propočtu hospodářského výsledku, od kterého se odvíjí, „jen“ 61 000 Kč. Odbory ale se Škodovkou vyjednaly jeho zaokrouhlení o 4 000 Kč na právě těch konečných 65 000 Kč. Tuto částku dostane každý kmenový zaměstnanec automobilky, a to již začátkem příštího měsíce společně se svým standardním platem.
S tím se však odboráři ve Škodovce nespokojili. Už dříve totiž automobilce vyhrožovali velkou stávkou kvůli meziročnímu zvýšení platů. Automobilka se pochopitelně chtěla vyhnout ochromení výroby a vyšla odborům vstříc. Tarifní platy zaměstnanců se tak zvýší o pevnou částku ve výši 2 500 Kč měsíčně v rámci nové kolektivní smlouvy. Odbory původně požadovaly 4 000 Kč, loni si dokonce vydupaly 12% navýšení platů.
I toto navyšování platů je ale pořád skvělý výsledek jednání – zvláště v době, kdy se častěji mluví o propouštění. Automobilku totiž čekají velké investice do nových technologií a vývoje nových modelů, přičemž na výraznější růst platů prostě nejsou peníze. Zaměstnanci si však nemohou stěžovat, neboť za loňský rok činila průměrná mzda tarifního zaměstnance Škodovky více než 51 275 Kč.
Kromě nové kolektivní smlouvy musel management automobilky urgentně řešit také nové výrobní prostory. Jejich hledání už několik týdnů probíhá a zatím to vypadá, že z náročného výběru nakonec vítězně vyjde Srbsko. Zde je totiž dostatek levné pracovní síly, dostatek místa a navíc to není zas tak daleko. Automobilka chce, aby z nové továrny první modely sjely už za tři roky, tedy v roce 2022.