Článek
Pro Škodovku to měl být velký rok, automobilka se totiž těšila na velkolepé oslavy 125. výročí, které měl korunovat příchod klíčových produktů – čtvrté Octavie a zcela nového elektromobilu. Jenže všechno nakonec dopadlo úplně jinak: výpadky výroby, uzavřené showroomy, strmé propady prodejů… V tomto světle působí hospodářské výsledky automobilky Škoda tak trochu jako zázrak.
Už posedmé v řadě totiž značka dodala zákazníkům více než milion vozů, loni to bylo přesně 1 004 800 aut. Ve srovnání s 1 242 800 kusy za rok 2019 to představuje pokles o masivních 19 %, ale s ohledem na 39denní uzavření českých továren a výpadky prodejní sítě po celém světě jde fakticky o úspěch. To ostatně potvrzuje i předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer. „Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škodu Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku.“
Za poklesem prodejů stojí propad zejména v Evropě (o 16,5 %) a v Číně (o 38,7 %). Přesto jsou tu dobrá znamení, automobilce se například dařilo růst v Turecku (+56,3 %) a v Egyptě (+52,8 %), rekordní rok zaznamenala Škoda také v Rusku (+6,8 %). V Evropě automobilka navíc zvýšila svůj tržní podíl na 5,4 %. Největším trhem přesto zůstala Čína následovaná Německem a Ruskem, na čtvrté pozici je tuzemský trh.
Nejprodávanějším modelem se znovu stala Octavia, která tak potvrzuje svou kvalitu a atraktivitu i ve své nejnovější čtvrté generaci – to ostatně podtrhuje nominace do finálové sedmičky volby Evropského auta roku. Za ní se drží semknutá trojice SUV v pořadí Karoq, Kodiaq a Kamiq, následuje oblíbená Fabia, vlajková loď Superb, dosluhující Rapid, nová Scala, končící Citigo, a naopak začínající Enyaq iV.
Letošek se bude odehrávat v duchu oslav neméně důležitého 125. výročí účasti v motorsportu a v rámci modelových novinek se můžeme těšit především na novou Fabii, na Enyaq iV v dynamičtější verzi GT a na modernizovaný Kodiaq, jenž dorazí i s plug-in hybridní verzí.
„Do budoucna se díváme s optimismem. Značka Škoda má připraveno mnoho produktových novinek, od kterých si hodně slibujeme. Přesto však zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích,“ dodává Schäfer. Tak snad bude rok 2021 pro všechny o mnoho lepší…