Hlavní obsah

Škoda Atero: studenstský projekt Rapidu Spaceback

Už tři roky ukazuje naše domácí automobilka Škoda, že škola nemusí být nudná. V rámci projektu Škoda Akademie dává prostor mladým studentům, aby si postavili vlastní auto snů. Na začátku to byl kabriolet Citijet z nejmenšího Citiga, pak pickup z modelu Fabie a teď přišlo Atero z modelu Rapid Spaceback. Vůz vyvolal rozporuplné reakce, a proto jsme vyrazili přímo za studenty a jejich učitelem.

Článek

Poprvé se Atero ukázalo ještě v syrovém nedodělaném stavu, kdy studenti s potěšením ukázali, na čem že to letos dělají. Hned po uveřejnění prvních fotek se projevil český národ včetně úžasné novinářské obce, která má patent na kritiku. Dokonce jedno médium v touze za maximálním počtem kliků udělalo z Atera nový model, který bude Škoda auto vyrábět. Bohužel je velká část našeho národa natolik "inteligentní", že tomu věřila. My máme úplně odlišný názor. Klaníme se tomuto projektu i výtvoru a to hned z několika důvodů. Ten první je zcela jasný. 26 kluků a holek se při škole rozhodlo, že postaví vlastníma rukama auto podle svých představ! Kolik z vás v šestnácti či sedmnácti letech vzalo do ruky plech a něco z něho vyklepalo, nebo si obšilo vlastnoručně sedačku? Já tedy ne a pro mě je fantastické to, že se mladí nebojí práce, nebojí se něco dělat, i když výsledek nemusí být dokonalý.

Další dík patří některým lidem ve škodovce, kteří pochopili, že škola není pouze o tom, naučit mladé budoucí pracovníky, jak se lisuje plech, jak se pracuje s robotem nebo jak se kontroluje hotový vůz. Pochopili, že je potřeba rozvíjet kreativitu dětí a musíme jim dát prostor ukázat se. Pouze tak najdete opravdu kvalitní a vůdčí tipy, které se dokáží prosadit i ve světě. No a nakonec se v tomto projektu skrývá skvělá příprava na život. Studenti musejí obětovat svůj soukromý život pro pracovní projekt, který je posune dál vůči ostatním studentům. Studentský projekt Škoda Atero jsme si přijeli natočit do jednoho studia, kde se právě připravovalo oficiální focení. Promluvili jsme si jak se zástupcem studentů, tak také s jejich učitelem, který stál u zrodu toho projektu a všech studentských vozů. Takže jestli vás zajímají podrobnosti a chcete nahlédnout pod pokličku, mrkněte na videa.

Oficiální zprávě Škody říká: "ŠKODA ATERO je 4,3 metru dlouhé kompatní dvoudveřové kupé s výklopnou zádí. Jeho technický základ, ŠKODA RAPID Spaceback, už téměř nelze rozpoznat – přestavba byla ještě rozsáhlejší než u obou předchozích „učňovských vozů“. Sloupky B byly přesazeny vzad, sloupky C jsou více skloněné. Střecha se svažuje dříve, zatímco spodní linie oken za dveřmi roste. Také povrchové díly karoserie doznaly zásadních změn. Kapota dostala větrací otvory, dveře jsou prodloužené. Třetí dveře se orientují podle nového sklonu sloupků C a na hraně nesou dlouhý spojler; upravené jsou i zadní skupinové svítilny. V zadním nárazníku jsou integrovány i velké koncovky výfuku – ty pocházejí z modelu ŠKODA OCTAVIA RS. Přední nárazník skrývá velký otvor pro vstup chladicího vzduchu. Světlomety modelu ŠKODA ATERO využívají technologie LED a červeného podsvícení. Motor 1,4 TSI (92 kW/125 k) a sedmistupňová převodovka DSG doznaly barevných změn a také na podvozku žákovský tým důkladně zapracoval. Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin v designu ‚Turini‘ pochází z modelu ŠKODA OCTAVIA, jsou černě lakovaná a zdobená červeným lemem, pneumatiky mají rozměr 225/35. Za předními koly najdeme ručně děrované brzdové kotouče s vnitřním chlazením.

ŠKODA ATERO je nalakovaná v metalickém odstínu Black Magic, příslušenství (křídlo, spojler, prahy) v odstínu červená Corrida; červené kontury lemují masku chladiče, otvor pro vstup chladicícho vzduchu a vložený difuzor. Sportovní náladu interiéru dodává červené ambientní osvětlení s bodovými LED-diodami. Výkonný audio-zesilovač o výkonu 1.800 wattů rozeznívá 14 reproduktorů – samotný subwoofer, umístěný v zavazadlovém prostoru, na akustické vlnění promění až 400 Wattů výkonu. S pracemi na voze ŠKODA ATERO začali učni na konci roku 2015. Šestadvacetičlenný tým Středního odborného učiliště strojírenského ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi – čtyři dívky a 22 mladých mužů – společně vyvinuli koncept, který pak realizovali za odborného dohledu svých učitelů odborného výcviku a s podporou oblastí Technického vývoje, Designu a Výroby. „Byla to pro nás pro všechny jedinečná příležitost poznat nové lidi, navázat nová přátelství napříč všemi profesemi a využít, resp. odzkoušet teoretické poznatky v praxi,“ říká mluvčí žákovského týmu Dan Voce a dodává: „Tento projekt si vyžádal zhruba 1700 pracovních hodin a na výsledek jsme všichni velice hrdí.“

Načítám