Článek
Většinou rád píšu o rally speciálech naší Škody, ale tentokrát bych vám chtěl připomenout okruhový závodní speciál 966 Supersport. Ten byl na svou dobu opravdu moderní. Vzniknul v roce 1950 a už tehdy měl hliníkovou karoserii. Pokud měl blatníky a světla, směl startovat mezi sportovními auty, po jejich odstranění a zakrytí místa spolujezdce směl i do kategorie závodních vozů.
První závod si speciál odbyl za komínem v Mladé Boleslavi na okruhovém závodu 1950. Pak následovaly ještě dva, při nichž byl speciál poškozen neopravitelně. Ve Škodě tedy začali stavět druhý a vzápětí také třetí kus, protože se plánovalo nasazování dvojice aut do závodu. Miroslav Fousek právě s třetím autem startoval na Velké ceně Československa 1950 v kategorii do 1100 ccm a vybojoval zde druhé místo. V roce 1951 přišlo vítězství ve třídě sportovních vozů v Liberci. Dalšími jezdci v týmu byli Jaroslav Netušil a Václav Bobek.
Motor 1089 ccm ze Škody Popular se postupně dočkal nové hlavy, sání a dvou karburátorů. Škoda na něj někdy přidávala jeden nebo i dva kompresory. Taková verze měla nižší kapotu, pokud přeplňování chybělo, potřebovalo auto bouli na schování dvou karburátorů. Auto bylo možné rychle přestavět a tak mohlo závodit v tentýž den ve třídě do 1100 ccm s karburátorem a do 1500 ccm s kompresorem.
Po změně pravidel Škoda zvětšila objem motoru na 1221 ccm, později použila i patnáctistovku se čtyřmi karburátory (90 koní) nebo dokonce dvojicí kompresorů (180 koní a maximálka 200 km/h). To vedlo k tomu, že byla v motorovém prostoru opravdu spousta trubek. Podle nich získalo auto přezdívku „Plynárna“. Chladič se v nejvýkonnější verzi umisťoval ještě před kompresor.
Od roku 1953 dostala závodní škodovka nižší mřížku chladiče s oválným otvorem. Karoserie byla vůbec mnohem aerodynamičtější. Škoda následně přešla na patnáctistovku, která v provedení se dvěma kompresory dosáhla československého silničního rychlostního rekordu 197,8 km/h. Za volantem tehdy seděl Václav Bobek.
V roce 1954 se opět měnila pravidla a Škoda musela závodní speciál vybavit velkými blatníky. S takto upraveným speciálem startoval ještě o rok později Jaroslav Netušil. Škoda ale už pracovala na nástupce 1100 OHC. Starší model 966 Supersport poté složil hlavně mladším jezdcům k získávání zkušeností. Dnes existuje už jen jediný exemplář, podle záznamů automobilky třetí vyrobený kus. Po kariéře u automobilky putoval k slovenskému jezdci Ivanu Mičíkovi a zpátky Škodě se vrátil až v roce 2007. Supersport pak prošel důkladnou renovací a dnes je jedním z exponátů továrního muzea.