Článek
Jedni tvrdí, že nedojedou ani do cíle první etapy. Druzí jim oponují, že mají jednoduché, spolehlivé a lehké auto, které už dokázalo mockrát překvapit. Jaká bude skutečnost, to se ukáže už v lednu na Dakaru. „Mým cílem je dotáhnout auto do cíle,“ říká Ondřej Klymčiw, který za celým projektem stojí a který bude auto i řídit.
Pokud vás projekt #skodanadakaru minul, vězte, že za všechno může nová kategorie Classic, kterou pořadatelé nejslavnějšího maratonského závodu pro příští rok premiérově vyhlásili. Půjde o samostatnou třída historických aut s datem výroby do konce roku 1999, ve které budou závodit stroje se závodním rodokmen. Podle neustále aktualizovaných řádů musí mít za sebou buď starty na Dakaru, nebo v jiných dálkových soutěžích či v rallye. Poslední slovo budou mít pořadatelé. Podle nich je reálná šance, že se tak na startu opět objeví dvoumotorový Daf Turbo-Twin, legendární Porsche 959, Peugeot 405, ale ve hře je třeba i start Tatry Puma, se kterou Karel Loprais proměnil čtyři dakarské starty ve tři vítězství a jedno druhé místo.
Nepůjde ale o klasický Dakar tak, jak ho znáte. Účastníci pojedou sice částečně po stejné trati, ale jejich etapy budou zkrácené cca na polovinu a stroje se dostanou do bivaku buď po běžných silnicích, nebo šotolinových cestách. I tak je každý den čeká řádná porce kilometrů. Nepojedou taky klasicky, tedy stylem „nejrychlejší vyhrává“, ale bude to spíš jízda pravidelnosti. Na jednotlivých úsecích budou mít předepsaný rychlostní průměr, kterému se budou muset maximálně přiblížit.
„Je to úžasný nápad a pořadatelé reflektují zájem, který vzbuzují starty historických aut na rallye či na okruzích,“ říká Ondřej Klymčiw, který ale se závodními vozy nemá žádné zkušenosti. „Jezdil jsem vždycky na motorce. Na Dakaru mám čtyři starty, jednou jsem dojel jedenáctý, ale taky jsem tam měl jednou dost vážnou nehodu. Zapřisáhl jsem se, že na motorce už nikdy, ale Dakar dál miluju. Letos jsem byl na startu se svým týmem, jezdec na motorkách, Američan Skyler Howes, byl dokonce devátý. Takže tentokrát bych tam chtěl mít nejen čtyři motorky, ale i jedno auto, to svoje. Tým bude rozdělený, každá sekce bude mít svoje mechaniky, ale zázemí bude společné.“
Samozřejmě, že start se starou škodovkou budí spoustu otazníků, ale Klymčiw má jasno. „Ve své době byla tahle závodní 130 LR velmi dobrým závodním nářadím, s výkonem 130 koní a váhou 730 kg dokázala potrápit spoustu silnějších soupeřů. Je to jednoduché auto na servis, se kterým se dá rozhodně pracovat. A že je to zadokolka? Do Dakaru dojelo i Porsche s pohonem zadních kol, díky motoru vzadu mají tyto auta spoustu trakce a pískem to bude projíždět jako motorka, pod plynem. A když jsem já na Dakaru něco neprojel, tak to bylo proto, že plynu bylo málo,“ vysvětluje Klymčiw.
Kdo s ním mluví, začne rychle sdílet jeho nadšení, zvlášť když se dozví, že to není žádný garážový projekt, ale že na stavbu auta dohlíží Jiří Moskal, několikanásobný účastník Dakaru, který má zkušeností na rozdávání, a Jiří Kotek, bývalý šéf Škody Motorsport. Technickou stránku pak mají na starosti Ing. Jiří Kotek a Jan Vostrý.
„To, co vidíte na fotkách, to není hotové auto,“ rozptyluje Klymčiw otazníky. „Vůz se teprve začíná stavět, do konce prázdnin bude hotovo.“ Největší změnou prý bude výrazně vyšší světlá výška, plně naložené auto bude mít průchodnost pětadvacet centimetrů. „Auto musí být samozřejmě jako dobové, ale staví se od základu znovu. Musí splňovat všechny požadavky na bezpečnost, zároveň chceme, aby bylo co nejrychlejší.“
Dakar Classic se sice pojede na stanovené rychlostní průměry, ale zároveň jsou vypsané dvě třídy H1 a H2. „V jedné bude stanovený průměr na daný úsek třeba 52 km/h a v druhé 72 km/h,“ vysvětluje Klymčiw pravidla. „Já chtěl být rozumný a startovat v té pomalejší třídě, ale pánové Moskal i Kotek mi vysvětlili, že oni staví auto na závodění, že se s ním opravdu svezu, a tak máme přihlášku v té vyšší kategorii.“ A když říká „máme“, tak tím myslí i dalšího motocyklistu Petra Vlčka, který mu bude dělat navigátora. „S mapou a navigací umí skvěle, a když viděl, že to auto má bezpečnostní rám, tak prý do toho půjde.“
Aby Klymčiw celý projekt zafinancoval, začal už oslovovat svoje stálé partnery a hledá další. „Jsme soukromý tým, zatím bez tovární podpory,“ říká a jiskří mu přitom oči. „Pořád tak nějak doufám, že mi zazvoní telefon, a tam bude někdo ze škodovky, že nám nabízí pomocnou ruku. Tohle je národní projekt, srdcovka pro fanoušky i všechny české nadšence motorsportu. Nešel jsem za nimi rovnou, to by mě vyhodili, ale teď už je jasné, že to stavíme a děláme, a tak doufám.“
Jenže jen doufat nestačí, a tak Klymčiw rozjel na Hithitu crowdfundingovou kampaň, kde by rád získal finanční prostředky ve výši 700 až 800 tisíc korun, což jsou náklady na stavbu auta. „Zajímavé odměny budou jistě motivující, ale já věřím snad ještě víc v patriotismus a fanoušky. Chceme, aby v tom lidi jeli s námi. Máme u nás skvělé lidi, zlaté ručičky, výborné nápady a dobré srdce. Chci i tu hrdost vyzdvihnout, aby se fanoušci cítili součástí něčeho historického,“ říká Klymčiw.
Ondřej Klymčiw věří, že co se náročnosti Dakaru týče, nemá ho moc co překvapit. A stavbu auta svěřil dvěma lidem, kteří mají bohaté zkušenosti. „Do konce prázdnin by mohlo být hotovo a pak vyrazíme s autem na testování,“ přibližuje další plány. „Pojedeme do Řecka, kde to mám naježděné a kde jsme mockrát testovali, pak bychom rádi do Maroka. Závodit v Desert Challenge ale nebudeme, nemůžu si dovolit auto zahodit, už bychom ho nepostavili. Jsem přesvědčený, že až budeme na Dakaru, že auto dotáhneme do cíle klidně i v zubech, ale předtím chci minimalizovat jakékoliv riziko.“
Přestože si Klymčiw chvíli pohrával s myšlenkou, že by v ideálním případě měl na startu Dakaru v Saudské Arábii hned dva vozy Škoda 130 LR, tak teď už ví, že to není reálné. „Nestihlo by se to. Postavit dvě auta, mít na to peníze, domlouvat druhou posádku… To prostě není reálné. Ale věřím tomu, že Dakar Classic bude komerčně tak úspěšný podnik, že v následujícím ročníku bude možné cokoliv.“
Kromě závodní Škody 130 LR by se na startu mohl objevit i další český projekt, a to Tatra Puma. „To auto je naše, je to naše rodinné stříbro,“ říká k tomu Aleš Loprais. „Kdybych byl starší, jel bych s ní sám, a kdyby byl strýc Karel mladší, jel by s ní on. Okamžitě po oznámení kategorie Classic jsem měl jednu hodně vážnou poptávku na pronájem auta, i když jsme zprvu odmítli, tak teď se na to koukáme jinak, protože to auto má pořád co říct. I ta jeho historie a aura kolem něj, to si prostě zaslouží využít podobnou příležitost.“ Rychle však dodává, že auto pronajme jen řidiči, který s ním bude umět jezdit a zacházet.
Takže stará závodní škodovka a legendární tatra? Budeme mít komu fandit, byť i moderní pole mají Češi dobře obšancované, a na startu tak nemá opět chybět Martin Prokop se Shrekem a Buggyra, kde by mohl startovat s buginou Tomáš Enge, v motorkách pak zase rozvíří vody freestylový šampion Libor Podmol, který bude startovat v českém týmu Orion, a ještě pár dalších!
Ale nadšeni jistě budou všichni fanoušci starých Dakarů, protože na start ve třídě Classic se chystá spousta legendárních aut své doby. „Věřím tomu, že v lednu se Dakar pojede,“ uzavírá Klymčiw. „S kým jsem se o tom bavil, ten si myslí, že to dopadne. A když by se kvůli koroně náhodou nemohlo jet, tak vrátíme peníze, auto dáme do garáže a postavíme se na start následujícího ročníku!“