Hlavní obsah

Škoda 1200/1201 – Elegantní sedan i hrdina ze Sanitky

Foto: Archiv Garáž.cz

Když se objevil nástupce modelů 1101 a 1102 přezdívaných Tudor, také dostal jméno dle první představené karosářské verze. Všichni jej známe ako Sedan, později však automobilka vyrobila i jiné varianty.

Článek

Koncepčně vycházela nová Škoda z předchůdce 1101 a 1102. Také měla centrální páteřovou rouru s kardanem, přes který putovala síla z motoru vepředu k zadním kolům na kyvadlové nápravě. Přední byla lichoběžníková, na obou byla příčná listová pera. Novinkou byla ale celokovová karoserie bez dřevěné kostry, navíc poprvé oblá a pontonová bez vystouplých blatníků. Škoda standardně montovala panty dveří vepředu, aby se otevíraly po směru jízdy a kapotu prvních modelů ozdobila svítícím prvkem. Zatímco vepředu bylo ještě dělené sklo, vzadu už se montovalo panoramatické. Novinkou byl také solidně velký kufr. Kola byla šestnáctipalcová, což odpovídá i dnešním standardům.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čtyřválec OHV pod přední kapotou dosahoval výkonu 35 koní, což tunu vážícímu sedanu umožnilo dosáhnout rychlosti 105 km/h. Čtyřstupňová převodovka měla pouze synchronizaci třetího a čtvrtého stupně. Kromě sedanu se vyrábělo i kombi STW, třídveřová dodávka, sanitka a pohřební automobil. Existoval i jeden prototyp dvoudveřového kabrioletu, jeho výroba však nebyla nikdy zahájena.

Foto: Archiv Garáž.cz

Od roku 1955 byla na prodej modernizovaná verze 1201. Tu poznáte podle blinkrů, které nahradily výklopné páčky ze sloupku a vystouplých klik místo zapuštěných. Dveře již nepřekrývaly práh vozu, takže jste se při vystupování snáze ušpinili. Škoda ale více kusů vyrobila v dvoubarevném lakování a s barevně sladěným interiérem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová verze ale hlavně dostala motor s vyšší kompresí a výkonem 45 koní. O 10 km/h se zvýšila také maximální rychlost. Automobilka rovněž začala používat novou převodovku, která měla synchronizaci i na dvojce. Nechyběla užitkovou verzi Pick-up s otevřenou korbou. Škoda na brněnském veletrhu představila sedan 1201 Rapid, který měl zamířit na export. Jenže nakonec tuto úlohu převzal 440 Spartak. Výroba byla ukončena v roce 1962, do té doby vzniklo zhruba 67 tisíc aut.

Načítám