Článek
V Austrálii jsou stále populární hlavně víceválcové atmosférické motory, které se dost často dostávají i do závodních sérií. Vzpomeňte si například na šampionát V8 Supercars. Naopak příliš popularity tam nesklidila dovážená Škoda 105 a 120. Na import výrobků ze socialistických zemí se vztahovala řada podmínek, přesto několik zájemců oslovila svou robustností a spolehlivostí.
Jedním z nich byl i australský závodní jezdec Trevor Crowe, který střídal několik disciplín od okruhů po rally. Zkušenosti měl s auty Datsun, BMW i Toyota, takže proč si vybral Škodu, se můžeme jen dohadovat. O motorovém handicapu ale věděl a proto šla původní dvanáctistovka s výkonem 52 koní z auta ven.
Trevor měl o motorizaci jasno a do auta tak putoval vidlicový osmiválec Rover 4,5 l. Ten se v Austrálii pro sportovní účely vyráběl z hliníku. Trevor jej nechal převrtat na pět litrů a doplnil karburátory Holley, nerezové svody, nová vahadla ventilů a převodovku Porsche.
Celé to zní jako slušná šílenost, ale kupodivu to fungovalo. Jinak by Crowe asi sotva vyhrál rally Blenheim 1988, Timaru 1990 a Canterbury 1992. Posledním úspěšným zářezem bylo vítězství na závodě do vrchu Queenstown Race to the Sky ve třídě Classic Class v roce 2001. O devět let později byla tahle brutální stavba na prodej, ale pak se její stopa ztrácí.
Televizní pořad Garáž!
Podvejte se na nov televizn pořad, kter jsme pro vs vytvořili. V druhm dle uvidte Toyotu Supra MK IV, Porsche 718 RS60 vs. Boxster, Octavii RS a Mazdu 3.To vše ZDE!