Článek
Mít v portfoliu nějaké off-roadově laděné kombi, výjimečně sedan, není dnes už žádným pravidlem. Trh válcují SUV všech možných velikostí. Několik automobilek si však drží v nabídce schopnější vozy, které se nebojí nezpevněných cest, ale jejich kufr uspokojí i náročné uživatele. Které to jsou a kolik stojí? Podívejte se na náš přehled.
Ford Focus Active
Off-roadově laděný Focus Active se prodává jako hatchback a kombi. Druhý zmíněný stojí v základu necelých 560 tisíc korun a nabídne litrový tříválcový mild-hybrid o výkonu 155 koní. K tomu si přidejte atraktivní design, slušnou výbavu, avšak pouze pohon přední nápravy.
Volkswagen Golf Alltrack
Terénnější Golf nabídne vždy pohon všech kol a vyšší světlou výšku. Spodní lemování vozu zdobí tmavé oplastování, nicméně najdete tu i specifickou přední masku s pěti diodami na každé straně. České ceny (očekáváme kolem 900 tisíc) a specifikace zatím neznáme. V rámci motorizací však koncern nejspíš vsadí primárně na benzinové a naftové jednotky o výkonech od 110 koní a výše.
Volkswagen Passat Alltrack
Dospělejší brácha Golfu rovněž nabídne čtyřkolku s vyšším podvozkem. Na internetových stránkách zatím české zastoupení Volkswagenu nemá žádné bližší informace, nicméně na německém webu jsme se dozvěděli, že auto v přepočtu stojí kolem 1,3 milionu korun s německou daní a nabídne primárně dvoulitrový turbodiesel (200 koní) s automatem.
Audi A4 allroad quattro
Audi A4 v konfiguraci terénní kombi se chlubí unikátní vzhledem, výbavou a pohonem 4x4. Pod kapotou můžete mít dvoulitrový turbodiesel (204 koní) nebo turbobenzin (265 koní) – oba spojené se sedmirychlostním automatem. Ceny pak začínají lehce pod částkou 1,3 milionu korun.
Audi A6 allroad quattro
Za větší A6 do terénu zaplatíte přes 1,7 milionu korun, nicméně dostanete třílitrový turbodiesel o výkonu 231 koní a osmirychlostní automat. Pokud si vyhodíte z kopýtka, tak za skoro dva miliony ve vaší garáži přistane A6 allroad quattro s třílitrovou naftou naladěnou na výkon 349 koní. V nabídce je však i jeden turbobenzin (340 koní) se sedmirychlostním automatem, který stojí téměř 1,9 milionu korun.
Mercedes-Benz třídy E All-Terrain
Na poli luxusních kombi do nepohody najdete i zástupce od Mercedesu. Třída E All-Terrain se chlubí vyšší světlou výškou, čtyřkolkou a vzduchovým odpružením. V nabídce jsou tři motory (dva diesely, jeden benzin), vždy spárované s devítirychlostním automatem. Ceny startují od 1,7 milionu korun a strmě stoupají.
Opel Insignia Country Tourer
Ačkoli se na to na pohled nezdá, koukáte se na jeden z nejschopnějších kombíků do nehostinného prostředí. Opel na Insignii demonstruje odladěnou čtyřkolku, podvozek, nadstandardní výbavu a prémiové materiály uvnitř.
Vozidlo lze koupit se 170koňovým dvoulitrovým dieselem a manuálem za 940 tisíc korun, případně si skoro 90 tisíc připlatit za naftovou variantu se dvěma turby (210 koní) a automatickým osmikvaltem. Brzy však přijde na trh modernizovaná verze a ta bude ještě zajímavější.
Dacia Logan MCV Stepway
Tohle kombi už to má spočítané a brzy bude končit. V off-roadovém paketu Stepway ho pořídíte za necelých 327 tisíc korun s litrovým tříválcem (90 koní) nebo za necelých 352 tisíc s dieselem o objemu 1,5 litru (95 koní). Čtyřkolku nečekejte, motor pohání skrze manuální pětikvalt jen přední nápravu.
Subaru XV
Na pomezí mezi SUV a kombi je XV, ovšem svojí karoserií stále připomíná běžné auto s batohem na zádech. Oblíbené Subaru vybavené symetrickou čtyřkolkou se prodává s benzinovým motorem 1.6 (114 koní) nebo 2.0 e-Boxer (150 koní), a to vždy s CVT a systémem EyeSight. S daní pak vyjde základ na 640 tisíc.
Subaru Outback
Větší, dospělejší, robustnější a tak trochu parník na kolech. To je Outback, který příští rok vystřídá jeho pokračovatel. Pod kapotou vozu pracuje 2,5litrový čtyřválec (175 koní) spojený s CVT. Bezpečnost opět řeší EyeSight a nechybí samozřejmě schopná čtyřkolka. Cena pak startuje na rovném milionu korun.
Lada Granta Cross
Přímý nástupce legendárního žigulíku se nedávno ukázal také v divočejší variantě Cross. Vozidlo nabídne buď osmiventilovou šestnáctistovku o výkonu 87 koní nebo šestnáctiventil naladěný na 106 koní. Standardně se o řazení stará mechanicky ovládaný pětikvalt, nicméně silnější motorizaci lze mít i s pětirychlostním robotem. Vůz s výhradním pohonem předních kol pak vyjde ve standardu na 340 tisíc.
Lada Vesta SW Cross
Tuhle ladovku jsme na test už měli a celkem překvapila. Jde o slušné rodinné kombi, které se nebojí ani nástrah terénu, byť má poháněnou pouze přední nápravu. Vozidlo se nabízí pouze s benzinovými motory, a to se šestnáctistovkou a pětikvaltem (106 koní), respektive s CVT (113 koní) nebo s osmnáctistovkou a pětirychlostním manuálem (122 koní).
A cena? Ve standardu stojí nová Vesta SW Cross po lehoulinké modernizaci 420 tisíc korun. Nutno dodat, že Lada nabízí modifikaci Cross i pro Vestu s karoserií typu sedan.
Škoda Fabia Combi Scoutline
Jde o skauta–juniora, takže se vám zavděčí jen předním pohonem, optickým paketem a litrovým tříválcem o výkonu 95 koní s pětirychlostním manuálem či sedmistupňovým automatem. Jestli máte raději početnější stádo lichokopytníků, můžete zvolit výkonnější derivát o výkonu 110 koní, který však spolupracuje pouze s mechanicky ovládanou převodovkou. Za základ pak dáte skoro 400 tisíc.
Škoda Octavia Scout
Radost pohledět, viďte. Nová Octavia se ve Scoutu prostě líbí. Aby ne, když svému řidiči poskytne výkon 200 koní díky zastavěnému dvoulitrovému turbodieselu. Standardem je též zvýšený podvozek, čtyřkolka, sedmirychlostní automat a startovní cena začínající pod hranicí 930 tisíc.
Škoda Superb Combi Scout
Vlajková mladoboleslavská limuzína s batohem vzadu se prodává také jako dobrodruh se čtyřkolkou, automatem, zvýšeným podvozkem a ochrannými prvky. V rámci motorizací auto nabídne dvoulitrový diesel o výkonu 190 koní nebo vrcholový přeplňovaný benzinový čtyřválec vonící 272 koňmi. Za toto terénní kombi zaplatíte milion korun a necelých 62 tisíc k tomu.
Toyota Corolla TS Trek
Možná vás to překvapí, ale i Toyota má svůj outdoorově laděný kombík, byť jen s pohonem předních kol. Jde o Corollu, která se pyšní hybridní zážehovou osmnáctistovkou (122 koní) nebo dvoulitrem (184 koní). Mimo zvýšené světlé výšky se ještě můžete těšit na převodovku e-CVT a základní cenu necelých 700 tisíc.
Volvo V60 Cross Country
Švédské Volvo se na poli dobrodružných kombi tasí modelem V60 Cross Country, který v základu stojí 1,3 milionu korun a přijíždí s mild-hybridním benzinovým motorem o výkonu 250 koní, přičemž dodatečných 14 koní vyprodukuje zastavěný elektromotor. Standardem je rovněž pohon 4x4 a off-roadový asistent.
Volvo V90 Cross Country
Druhým trumfem Volva je model V90 Cross Country. Opět jde o čtyřkolku do nepohody, která poskytne královský životní prostor, nicméně stojí přes 1,6 milionu korun. Motor je v základu stejný jako u V60, ovšem fajnšmekrům bude určitě vonět vrcholový 300 + 14koňový benzinový mild-hybrid za téměř 1,8 milionu korun.
Z našeho přehledu tedy vyplývá, že pokud půjdete po nějakém stylovém a zároveň schopném kombíku, levně jej nepořídíte. Lacinější deriváty si zkrátka musí vystačit s pohonem předních kol, zatímco vyspělé čtyřkolky vás až na Subaru XV ochudí o cirka 900 tisíc korun a více. Holt každá legrace něco stojí a u outdoorových kombi to platí dvojnásob.