Článek
Postupně jsme se dozvídali o pětisetkoňovém vzduchem chlazeném motoru, o rozsáhlém použití karbonu a o dalších zajímavostech, ovšem hotový a finální produkt přichází teprve nyní. A my jsme němí úžasem.
Bílá 911 nese název „Dynamics and Lightweighting Study“ (DLS), a přestože se fakticky jedná o přestavbu Porsche 911 964 z roku 1990, nezůstal zde absolutně kámen na kameni. Zevnějšek auta byl kompletně přepracován, aerodynamicky uzpůsoben a na karoserii nelze najít jediný nekarbonový díl. V přídi se zabydlel nový chladič oleje a spojler nárazníku redukující nadlehčování přední nápravy. Přístup vzduchu k motoru je řešen dvojicí sacích průduchů v zadních oknech a horký vzduch putuje ven okolo velkého „duck-tail“ křídla skutečně generujícího přítlak.
Jestli vám už samotná karoserie přijde nádherná a fascinující, všechno pod ní je ještě o velký kus dál. Williams spolu se Singerem vyvinul třeba kompletní zavěšení s lichoběžníkovými rameny vpředu a s nastavitelnými tlumiči. Brembo dodalo karbon-keramické brzdy s jednodílnými brzdiči schopnými zastat práci na silnici i na okruhu. Celý vůz potom stojí na osmnáctipalcových kolech BBS Motorsport se středovými hliníkovo-titanovými maticemi Williams a na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2. Paradoxně nechybí ani ABS, kontrola trakce, stabilizace nebo jízdní módy. Tyto systémy vyladila firma Bosch a kdo se cítí statečně, může spoustu z nich povypínat.
Kvůli rozložení hmotnosti se několik drobností přesunulo ze zadní části do předního zavazadelníku a celý motor je o několik centimetrů přiblížen středu auta.
A právě motor je zároveň zlatým hřebem celé stavby, jejíž vývoj konstantně probíhal už od listopadu loňského roku. Singer si tady kromě Williamsu přizval na pomoc ještě Hanse Mezgera – legendárního inženýra Porsche stojícího za motory pro 911 i pro Le Mans speciály. Plochý šestiválec zvýšil svůj objem z 3,6 na rovné 4 litry, dostal celkem čtyři vačky, čtyři titanové ventily na válec, ale i jiné mazání nebo vstřikování paliva. Hromada dalších dílů uvnitř je z titanu či hořčíku, takže má motor menší setrvačnost a může se s bláznivým nadšením roztáčet do 9 000 otáček za minutu. Ještě před tím, než rafička na krásném otáčkoměru dosáhne červeného pole, vydá ze svých útrob plných 500 koní. To je mimochodem hodnota vzduchem chlazeného srdce plněného bez turba či kompresoru pěkně postaru atmosféricky.
Ohromná síla putuje na zadní kola skrze speciálně vyvinutou šestistupňovou převodovku, jejíž řazení ční v interiéru na nádherné vyvýšené kulise s odhalenou mechanikou. Když už jsme uvnitř, také tady je prakticky všechno z uhlíkových vláken. Karbonová je čelní část přístrojové desky, kůží obšitý volant Momo, středová konzola, sedadla Recaro… Snad jen ten bezpečnostní rám za dvoučlennou posádkou je ocelový.
Aktuálně nevíme, jak rychle nový Singer Dynamics and Lightweighting Study jezdí, kolik váží, a už vůbec netušíme, kolik stojí. Jedná se o blíže neurčenou částku zcela mimo dosah běžných smrtelníků, ale zeptáte-li se nás, tak žádná cena nemůže být za ruční práci podloženou ohromným vývojem příliš vysoká.
Dva Singery DLS – jeden v bílé a druhý v zelené barvě – budou představeny na Festivalu rychlosti v Goodwoodu spolu s dalšími auty úpravce. Ještě by se slušelo dodat, že za prvotním vznikem celého projektu stojí sběratel Porsche Scott Blattner, který přišel za Singerem s žádostí o přestavbu svojí 964. Celý svět by mu za to měl poděkovat. Výsledek je totiž absolutně boží.
Jak jde čas u Porsche a jak si vede starý vrcholný model proti aktuální 911? To se můžete dočíst zde!