Článek
Nové auto, nástupce vozu Hennessey Venom GT, nese jméno Venom F5, pod kapotou by mu mělo burácet celých 1 817 koní. Zajímavé však je, že toto monstrum technicky vychází z osvědčených, potentních a dnes už v porovnání s evropskou produkcí poněkud archaických motorů série LS od Chevroletu, které se montují třeba do Corvetty.
V této pozemní střele však byl objem převrtán na 6,6 litru a navrch borci z Texasu přidali ještě dvě turbodmychadla. Pouze tyhle „drobnosti“ však nestačí, to by bylo moc jednoduché – v Hennessey museli obstarat nespočet lehčích, a hlavně mnohem odolnějších komponentů, aby motor, jakkoliv upravený sám o sobě, byl schopný takového výkonu. Jmenovitě šlo například o kovanou klikovou hřídel, písty z kovaného hliníku, blok motoru a další klíčové komponenty z kované oceli. To vše se muselo nechat vyrobit na zakázku.
„Dalece jsme překročili očekávaný výkon. Čekali jsme, že to bude něco přes patnáct set koní, ale že tuto metu překročíme o tolik, to jsme netušili. Navíc má motor velmi dobrý průběh točivého momentu – dosahuje nějakých 1 350 newtonmetrů v rozsahu 2 000 až 8 000 otáček za minutu. A když pak sešlápnete plyn na podlahu, je to ten nejzuřivější motor, jaký jsme kdy vyrobili. Vlastně, tak jsme ho i pojmenovali – Fury,“ nechal se slyšet zakladatel společnosti, John Hennessey.
Jak jste už asi pochopili, „fury“ v angličtině znamená „zuřivost“. Ale na to člověk nemusí být jazykovědec a je evidentní, že takovou strojovnu nikdo nepojmenuje Méďa Pusík.
Přes všechno to šílenství a zuřivost ale v Texasu u konstrukce zmiňovaného motoru přemýšleli veskrze sofistikovaně a používají ty nejnovější technologie. Tak například úchyty pro dmychadla jsou vytisknuty na 3D tiskárně. Sací potrubí je speciálně navrženo tak, aby mezichladič mohl být uložen tak, že to maximálně snižuje teplotu vzduchu vycházejícího z turbodmychadel těsně předtím, než se pod tlakem nažene do spalovacích komor. Zuřivost a hrubá síla? Ano. Ovšem nezapomnělo se ani na brutální, neochvějnou efektivitu a technologie.
„Tento motor je zásadní milník ve vývoji našeho nového Venomu F5. Vzhledem k tomu, že hmotnost našeho auta nepřesáhne 1 400 kilogramů, budeme mít nejlepší poměr výkonu a hmotnosti na trhu. První testování prototypů plánujeme na konec tohoto roku,“ uzavírá John Hennessey.
Firma Hennessey Performance sídlí v Sealy v americkém Texasu, a byť se může na první pohled jevit jen jako skupinka ambiciózních nadšenců, jsou to opravdoví profíci. Začali v roce 1991 s úpravami a zvyšováním výkonu pro mustangy, camara, corvetty a další. Titul nejrychlejšího auta světa už se jim jednou ohrozit podařilo, když s předešlým Venomem GT dosáhli rychlosti 435 km/h, a to na vzdálenosti pouhých 3,7 km! Příslovečný háček však byl v tom, že Venom GT vznikl pouze ve 13 exemplářích (7 kupé a 6 roadsterů), a navíc rekordní jízdu zaznamenal pouze v jednom směru. Pro zápis do Guinessovy knihy rekordů musí vůz jízdu absolvovat v obou směrech a musí se vyrobit alespoň ve 30 exemplářích.
Dnes už si však tito blázni z Texasu troufnou na modely jako je Dodge Challenger, Nissan GT-R, ba dokonce na McLaren 600LT, 720S nebo i na vrcholný model Senna. Není potom výjimkou, že jejich kreace dosahují výkonů kolem 1 000 koní…