Hlavní obsah

Síla Hemi a elegance Ghia: Chrysler ST Special

Foto: RM Sotheby's

Chrysler ST Special

V době existence koncernu Fiat-Chrysler Automobiles bereme italsko-americkou spolupráci jako naprosto samozřejmou. Jenže Chrysler se dal dohromady s Italy už kdysi dávno a jejich kooperace měla tehdy dokonce daleko větší šmrnc.

Článek

Psal se rok 1949, když Chrysler poprvé napadlo skloubit svou techniku s elegantními karoseriemi zámořských studií. S koncepty Chrysler-Ghia chtěla americká automobilka ohromovat na evropských autosalonech. Celkově vzniklo v letech 1951 až 1959 hned několik takových pojízdných studií z pera Virgila Exnera, z nichž některé měly tu kliku, že se dokonce dostaly do velmi omezené malosériové výroby.

Za tím, že některá auta z této spolupráce smí na silnici, stojí francouzský dovozce Chrysleru Charles Ladouch. Právě on se zasadil o malé série vozů, stavěných přímo u Ghie z komponentů chryslerů. Jedním z nejvzácnějších aut tohoto typu je potom Chrysler ST Special, vyrobený v roce 1954 a 1955 v počtu čtyř kusů.

ST Special našel svůj základ v sériovém modelu New Yorker, s nímž sdílí vedle částí podvozku třeba nárazníky, světlomety nebo palubní desku. Karoserie samotná je ovšem dílem firmy Ghia a je jedním slovem překrásná. Ladné kupé vyzařuje na jednu stranu americkou sílu, na stranu druhou italskou eleganci a nádech časů, kdy byla Alfa Romeo na svém vrcholu. Mezi nejúžasnější detaily patří plynule padající střešní linie, vystrčené ploutve zadních světel nebo linka tenkého prolisu, táhnoucí se od světel až do rozšířených zadních blatníků.

Pod dvoudveřovou karoserií se potom objevuje jeden z nejlegendárnějších motorů americké historie. Osmiválec Hemi FirePower, pojmenovaný podle hemisférických (půlkulatých) spalovacích komor, má 5,4 litru objemu, dva karburátory Carter a 250 koní výkonu. Spojen je s dvoustupňovou automatickou převodovkou PowerFlite a pohonem zadní nápravy.

Tento konkrétní vůz, jenž putuje letos do dražby, se stal v roce 1955 hvězdou autosalonu v Turíně a koupil si jej francouzský průmyslník Oscar Lacroix. O téměř šedesát let a několik majitelů později doputovalo auto až do USA, kde v roce 2014 podstoupilo kompletní a špičkově provedenou renovaci. Vůz opět dostal svoje původní barvy, tedy mosaznou s bílou střechou. V těchto odstínech je vyveden i vinylový interiér.

Do zmiňované dražby jde auto v srpnu v rámci americké akce Monterey. Prodej má na svědomí dobře známá společnost RM Sotheby’s, nabízející spoustu klasických aut podobného střihu. Odhadovaná cena bohužel nebyla nastavena, a tak se špatně odhaduje, na kolik by mohl elegantní malosériový chrysler vlastně vyjít.

Načítám