Článek
Nové přední přítlačné křídlo
Jak? Bude jak širší, tak vyšší. Ale hlavně – bude jednodušší.
Proč? Jednodušší konstrukce předního křídla má pomoci stíhajícímu jezdci se snáze udržet za jeho sokem, což otevírá více příležitostí pro předjíždění.
Přítlačné křídlo vpředu je teď o 200 mm širší, vyšší o 20 mm a protažené více dopředu o 25 mm. V praxi to jednoduše znamená, že větší plocha křídla laicky řečeno zachytí více vzduchu, aby jej křídlo mohlo proměnit v drahocenný přítlak. Jeho jednodušší konstrukce pak bude mnohem méně citlivá na turbulence způsobené vpředu jedoucím vozem.
Nové clony před chladiči
Jak? Mírně se posunou vpřed a budou menší
Proč? Pro menší aerodynamickou účinnost a nižší výskyt turbulencí za autem.
Clony před nasávacími otvory budou nižší o 150 mm a posunou se o 100 mm dopředu. To vše pro lepší obtékání vzduchu, směřujícího od předního křídla. V podstatě to přímo navazuje na změny v odstavci výše za účelem nižších turbulencí za autem.
Nové zadní křídlo
Jak? Bude vyšší, širší a jednodušší.
Proč? Ano, uhodli jste, opět jde o myšlenku vytvořit více závodění tzv. kolo na kolo. Vtip je v tom, že díky o 20 mm vyšší horní hraně křídla bude rychlý a turbulentní vzduch, který opouští auto, o něco výše, a auto za ním se tedy tak snadno „nechytne“ do nežádoucích vírů. Nárůst šíře křídla o 100 mm by pak měl pomoci vytvořit jakousi „díru“ ve vzduchu za autem, což podpoří efekt tzv. větrného pytle mezi za sebou jedoucími auty. Také klapka pro DRS se zvýší o 20 mm, což má zvýšit její účinnost od 25 %.
Nová ventilace brzd
Jak? Podstatně jednodušší design.
Proč? Kvůli snížení jejich aerodynamické efektivity. Až doteď měli designéři poměrně volnost, a mohli tyto kryty navrhnout tak, aby od nich horký vzduch putoval, kam bylo potřeba – směrem k nosu, kolem auta nebo k zadními křídlu pro zvýšení přítlaku. A opět, stejně jako změny popsané výše, pomohou autu být méně náchylné na turbulence způsobené autem vpředu.
Změny v barvách pneumatik
Jak? Z celého barevného spektra všemožných směsí pneumatik teď budou pouhé tři.
Proč? Už žádné hyperměkké, superměkké a ultraměkké směsi pneumatik – odteď už jen bílá pro tvrdou směs, žlutá pro střední tvrdost a červená bude značit měkkou směs pneumatik. Nicméně každý okruh má trochu jiné nároky, takže směsi dodávané na jednotlivé Velké ceny se budou lišit. Například tvrdá směs na rychlý okruh Monza bude mnohem tvrdší než ta, dodávaná například pro VC Monaka, kde je potřeba hlavně přilnavost, a tím pádem měkčí směs.
Biometrické rukavice
Jak? Jezdci mají povoleno nosit biometrické rukavice.
Proč? My v tom vidíme spíš technologickou frajeřinku a téma pro hospodské debaty, ale prý to má podpořit bezpečnost a pomoci zdravotníkům v případě nehody. Biometrické rukavice budou snímat různé informace jako pulz jezdce nebo podíl kyslíku v krvi.
Přídavná zadní světla
Jak? Na zádi přibudou dvě vertikální světla, každé na jedné bočnici zadního přítlačného křídla.
Proč? Tady jde opět hlavně o bezpečnost, hlavní důvod je lepší viditelnost auta ve ztížených povětrnostních podmínkách. Světla budou z LED a musí být aktivovány pokaždé, když jezdec nasadí pneumatiky do mokra.
Více paliva na závod
Jak? Týmy budou moci použít místo 105 kg až 110 kg paliva na každý závod.
Proč? Vzdáleně to opět souvisí s předjížděním a s okořeněním závodu. Jezdci jednak budou moci ždímat z auta to nejlepší, a to od prvního až do posledního kola. Zároveň se ale nestane, že by se borec na druhé pozici musel vzdát boje o první místo jen proto, aby ušetřil palivo a dostal se vůbec do cíle.
Ještě bezpečnější helmy
Jak? Regule pro ochranu hlavy budou ještě přísnější – a helmy tak odolnější.
Proč? Pro lepší bezpečnost, přirozeně. Od sezony 2019 musí každá helma vyhovovat novým standardům stanoveným automobilovou federací FIA. I doteď byly helmy odolné vůči průstřelu kulkou, občas to ale nestačilo – vzpomeňme na Julese Bianchiho a jeho posléze smrtelné poranění hlavy na japonské Grand Prix v roce 2014. Kompozitní materiály, ze kterých je helma vyrobena, teď budou mnohem odolnější proti prasknutí a proražení. A kupodivu se také o 10 mm sníží průzor, aby tato slabina přilby zabírala co nejmenší plochu – právě to se stalo osudným třeba Ayrtonu Sennovi, když při havárii v Imole v roce 1994 prasklá tyč zavěšení prorazila hledí a způsobila mu smrtelné zranění hlavy.
Nové hmotnostní limity
Jak? Hmotnost jezdce a vozu se budou nyní posuzovat odděleně.
Proč? Těžší jezdci teď nebudou znevýhodněni hmotnostními regulemi. Minimální suchá hmotnost auta, tedy bez paliva, se mírně zvýší na 740 kg. Navíc – alespoň 80 kg musí tvořit jezdec, jeho sedačka a vybavení… ehm. V praxi to znamená, že lehčí jezdci budou muset u sebe mít závaží, aby se smazaly rozdíly. A co je zajímavé, organizátoři zároveň nařizují, že toto závaží musí být bezpodmínečně umístěno v kokpitu auta. Důvod je prostý – lidská vynalézavost nezná mezí, a technici by tak vymýšleli, jak využít závaží k vyvážení auta a přesunům těžiště. Takhle mají smůlu.
Další novinky
Bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu: Po celých 60 letech se nyní vrací zisk bonusového bodu do celkového hodnocení v šampionátu za nejrychlejší zajeté kolo z dané Velké ceny. V praxi by to mohlo na konci sezony slušně zamíchat kartami, když uvážíme, že třeba takový Kimi Raikkonen byl schopný se tzv. zdravě naštvat a spravit si náladu alespoň nejrychlejším kolem, když už se nezadařilo třeba první místo. Zároveň se tyto plusové body ale budou počítat pouze prvním 10 jezdcům v celkovém pořadí – z logických, a vlastně i bezpečnostních důvodů.
Staronový jezdec Robert Kubica: Je to definitivní, ambiciózní Polák je zpět. Po zranění v rallye měl několik let pauzu a od roku 2017 byl tzv. třetím jezdcem týmu Williams. 22. 11. 2018 byl potvrzen, že bude usedat do monopostu týmu Williams společně s Georgem Russellem.
Znamená to překvapivě mnoho změn. Nebude se tolik šetřit palivem, bude snazší stíhat svého soka, a bojovat tak o plusové body. Formule 1 bude více… o závodění, překvapivě. Jsme velmi zvědaví na výsledky. Poté, co se formule zbavily těch hambatých nosů, už zbývalo do královny motorsportu jen opět vrátit závodění – a je možné, že se to podařilo. Přesvědčíme se o tom už tento víkend. Nevíme jak vy, ale my si první VC v Austrálii nenecháme ujít, už jen ze zvědavosti.