Hlavní obsah

Seznamte se – nejrychlejší silniční Ferrari všech dob!

Foto: Ferrari

Podle designéra Ferrari SF90 Stradale prý bylo nejtěžší skloubit klasický design značky s funkční aerodynamikou

Nové Ferrari SF90 Stradale je díky přeplňovanému osmiválci a třem elektromotorům rychlejší než LeFerrari. Ferrari o něm dokonce mluví tak, že jde o nejsilnější, nejpokročilejší a nejlépe zrychlující silniční vůz, který kdy v Maranellu vyrobili.

Článek

Ale těch přívlastků a senzací je ve skutečnosti víc. Je to totiž první sériově vyráběné Ferrari s hybridním pohonem. Je to druhý z pěti nových modelů, které značka představí v tomto roce. A taky je to první vysokovýkonné Ferrari, u kterého není od začátku stanoven počet vyrobených kusů – automobilka jich prostě vyrobí tolik, kolik jen půjde.

Motor a převodovka

Jak už zaznělo, jednotku V8 doplňují hned tři eletromotory – dva vpředu a jeden vzadu, a sice mezi motorem a převodovkou, díky tomu má vůz pohon všech kol. Samotný osmiválec je pak přepracovanou podobou motoru 3,9 l z modelu Pista. Je ale převrtán na 3 990 cm3, má jiné sání i výfukový systém, přepracované hlavy válců a nové přímé vstřikování. Jeho parametry samy o sobě jsou úctyhodné – má 780 koní a 800 Nm. Společný výkon celého ústrojí je pak 1 000 koní!

Foto: Ferrari

O pohon se stará upravený osmiválec z Pisty a tři elektromotory. Výkony auta berou dech!

Elektromotory napájí relativně malá lithium-iontová baterie s kapacitou 7,9 kWh, proto může SF90 Stradale ujet až 16 kilometrů výlučně na elektřinu, maximální rychlost je pak omezena na 115 km/h. Baterii lze nabíjet i ze zásuvky, jinak se samozřejmě dobíjí při jízdě při každém zpomalování či brzdění.

Převodovka je taky nová, dvojspojková osmistupňová a Ferrari slibuje, že řadí nejen o třicet procent rychleji, ale taky o osm procent snižuje spotřebu paliva. Jako kdyby právě to někoho zajímalo…

Podstatně atraktivnější jsou totiž jiná čísla! Stovka za 2,5 vteřiny, 0-200 km/h za 6,7 s a maximální rychlost 341 km/h.

Podvozek

Plug-in hybridní pohon si vyžádal novou konstrukci podvozku, kdy Ferrari kombinuje hliník s karbonem. S obojím má bohaté zkušenosti. Výsledkem je suchá váha 1 570 kg, což je o 15 kilo méně, než váží LaFerrari! Zároveň má vůz o čtyřicet procent větší torzní tuhost než předchozí platformy.

Nově řešený je i brzdový systém, kdy jsou ke zpomalení využívány běžné hydraulické brzdy jen jako podpora rekuperačního systému při opravdu ostrém brzdění! Tak na tohle jsme opravdu hodně zvědaví, protože podobné systémy je extrémně obtížné dobře naladit.

Foto: Ferrari

Šasi auta je kombinací hliníku a karbonu, je extrémně pevné v krutu a zároveň lehké

Novinkou je i vektorování točivého momentu eSSC, kdy se výkony rozdělí mezi jednotlivá kola i strany auta. V praxi to bude fungovat tak, že kola na vnější straně zatáčky se budou otáčet o chlup rychleji než na vnitřní, takže auto oblouk vykrouží s ještě větší jistotou.

Karoserie

Ferrari zmiňuje, že návrh designu byl dlouhý a složitý. Podle Flavia Manzoniho, šéfdesignéra značky, prý bylo extrémně těžké skloubit zachování stylu Ferrari s nejnovějšími aerodynamickými poznatky. Výsledek posuďte sami.

Důležité je, že v rychlosti 210 km/h tlačí auto k zemi neviditelná síla 390 kg. Také SF90 Stradale má aktivní aerodynamickou brzdu na zadním spoileru.

Foto: Ferrari

Ferrari SF90 Stradale se bude vyrábět ve dvou provedeních – to ostřejší bude orientované na maximální výkon na okruhu

Nám se moc líbí, že v nabídce budou dvě provedení, a to standardní a pak Assetto Fiorano, který vymění komfort jízdy za větší rychlost nejen na okruhu. Poznáte ho podle vyššího zadního spoileru, některé chybějící izolace a detailů z uhlíkových vláken. Úspora váhy je 30 kg, nic zanedbatelného. A ještě jedna věc – místo pneumatik Pirelli P Zero standardního vozu obouvá Assetto Fiorano na míru vyrobené Michelin Cup 2.

Ovládání

Novým voličem režimu napájení, takzvaným eManettino, lze přepínat mezi čtyřmi jízdními režimy. eDrive znamená jízdu na elektřinu tak dlouho, jak vydrží baterie. Hybrid je výchozím nastavením, které vyvažuje oba zdroje napájení. Performance potom udržuje baterie co nejvíc nabité, abyste měli k dispozici co nejvíc výkonu, nu a v režimu Qualify pak jde jen o maximální výkon všech čtyř motorů.

Foto: Ferrari

Ferrari SF90 Stradale má úplně nový interiér s velkým digitálním štítem

Osmdesát procent všeho ovládáte z volantu, přesně podle hesla „Oči na silnici, ruce na volantu.“ Poprvé má Ferrari taky head-up displej, kdy se na čelní okno do zorného pole řidiče promítají ty nejdůležitější údaje v návaznosti na zvolený jízdní režim.

On celý interiér je vlastně úplně nový, a to včetně klíčku. Přístrojová deska je digitální, stejně jako další ovladače, o to víc potěší taková drobnost, jakou je výběr převodů v podobě kovové kulisy ve tvaru písmene H.

Kdy, kde a za kolik?

Ferrari chce v letošním roce představit hned pět (!) nových modelů a SF90 Stradale je druhým z nich. Oficiální představení zákazníkům má být příští týden a podle obchodního ředitele Enrico Galliera bude stát méně než LaFerrari a více než 812 Superfast. Podle časopisu Autocar to ale bude minimálně 500 tisíc liber, tedy víc jak 14,5 milionu korun.

Pro většinu zákazníků Ferrari však cenovka není tak důležitá jako fakt, jestli se na ně vůbec dostane. A v tomto ohledu Ferrari mění svou politiku a rovnou říká, že nebude limitovat počet vyrobených aut, ale pokusí se uspokojit maximum zákazníků. Na odhalení jich bylo pozváno cca dva tisíce a podle interních informací si většina z nich chce auto objednat. Ti nejrychlejší (a nejdůležitější) by si ho měli převzít na začátku roku 2020.

A ta další tři auta? Můžeme si jen zaspekulovat, jestli jedno z nich bude slibované SUV a zda dojde na vytoužené a vymodlené „bejby“ Ferrari. Tak co vy na to?

Načítám