Hlavní obsah

Severní smyčka má novou zatáčku, nese jméno Sabiny Schmitz

Foto: Nürburgring

Věčně usměvavá, ale taky zatraceně rychlá. Tak si Sabine Schmitz budou pamatovat fanoušci i soupeři

Když se tady jezdí závody, tak je to první zatáčka po výjezdu z nové trati. Taky v ní končí i začíná každé rekordní kolo Severní smyčky Nürburgringu. A je to i místo, které je na Nordschleife úplně nejblíže jejímu rodnému domu. Zatáčka „Sabine-Schmitz-Kurve“ nemohla být vybrána symboličtěji.

Článek

Zatáčku s nic neříkajícím označením T13 musíte najet hodně zeširoka. Pravá kola poslat až do asfaltového vykrojení v trávě pár metrů před jejím nájezdem. Pohled musíte soustředit na levou stranu na výjezd a buďte připraveni, že budete muset rychle povolit nebo dokonce kontrovat na volantu, kdyby se vám začal hrnout zadek. Za svodidly nejspíš bude číhat nějaký fotograf, protože rány tady jsou tvrdé. Na vodě nebo s mizernými předními pneumatikami či se zablokovanými koly tam zažijete nejednu horkou chvilku…

Přesto tenhle kus asfaltu musí každý fanoušek Nordschleife od nynějška milovat, místo totiž dostalo název Sabine-Schmitz-Kurve – zatáčka pojmenovaná po nedávno zesnulé Královně Ringu. Až se tady budete v letní podvečer řítit proti zapadajícímu sluníčku, vzpomeňte si na ni a rychle zamrkejte, ať vám slzy nepokazí výhled.

Foto: Nürburgring

Je to první zatáčka za starými boxy, první zatáčka v rekordních kolech a první zatáčka staré trati Severní smyčky při závodech VLN

Byl to šok, když jsem se 16. března dopoledne dozvěděl, že zemřela. Žena, která v letech 1996 a 1997 vyhrála 24hodinovku Nürburgringu, právem považovanou za nejtěžší okruhový závod světa, ta která ovládla celou sérii VLN, nejrychlejší taxikářka světa, dost možná nejrychlejší závodnice vůbec, prohrála boj s agresivní formou rakoviny. Bylo jí pouhých 51 let.

Fanoušci motorsportu moc dobře věděli, o koho jde, ti ostatní ji nejspíš mohli znát jako moderátorku televizní pořadů včetně Top Gearu a snad úplně každý viděl video, kde zajela na Nordschleife rekordní čas s, teď se držte, Fordem Transit! A ještě jedno vodítko pro všechny neználky – ano, to je ta žena, která získala pro škodovku rekord v třídě sedmimístných SUV, když s Kodiaqem RS zajela Nürburgring za 9 minut, 29 sekund a 84 setin.

Záhy po její smrti byla na Change.org vypsána petice, aby jedna ze zatáček Nürburgringu nesla její jméno, podobně jako v případě Stefana Bellofa, který sice zemřel na okruhu ve Spa, ale dlouhé roky držel na Nordschleife rekordní kolo. Ten má na Ringu svou zatáčku od roku 2013. Prvních deset tisíc podpisů pro zatáčku Sabine Schmitz bylo získáno za čtyřiadvacet hodin, aktuálně jich je před padesát tisíc. Ale i bez nich měli majitelé okruhu rychle jasno a šlo jen o to vybrat to správné místo.

Foto: BMW

Sabine Schmitz byla nejen skvělá závodnic, ale v BMW M5 taky nejrychlejší taxikářka na světě

Nakonec je to zatáčka T13, první levá za starými boxy, kde Nordschleife v podstatě začíná. Už nyní se stala pietním místem, ale 11. září 2021, kdy se na Nordschleife pojede další závod série VLN, konkrétně šestihodinovka (ROWE 6 Stunden ADAC Ruhr-Pokal-Rennen), se zde uskuteční oficiální akce a zatáčka dostane oficiální jméno.

Přezdívku Královna Ringu nosila Sabine Schmitz celé roky. Na legendárním okruhu najela víc než 33 tisíc kol (jedno má délku 21 kilometrů) a znala na něm každý kus asfaltu i každý obrubník. Vzhledem k tomu, že na Nordschleife nejen závodila, ale taky tady dělala taxikářku s BMW M5 a hlavně se narodila v bezprostřední blízkosti trati, tak jí stačil i jeden pohled na oblohu a věděla, jaké bude počasí.

Sabine Schmitz však byla nejen výjimečným závodníkem, ale i člověkem. Na Nordschleife všem chybí její úsměv i přátelská povaha, to věčné pošťuchování a radost v očích. Jsem upřímně rád, že ta první zatáčka Nürburgringu nese její jméno. Ještě raději bych však byl, kdyby se tak stalo o třicet let později….

Načítám