Článek
Kushaqu se tedy v uplynulých týdnech dostalo podobné „mediální péče“, jaké se dostává i modelům, určeným na náš trh. A není se čemu divit, protože ačkoliv Kushaq na našich silnicích pravděpodobně nikdy nespatříme, v Indii s 1,4 miliardy obyvatel je jeho tržní potenciál ohromný. Pouze u jednoho SUV ale samozřejmě nezůstane. Postupně se odhalí ještě liftback se značkou Škoda a SUV a liftback pod značkou Volkswagen.
Všechny čtyři modely budou přitom stát na indické verzi platformy MQB-A0-IN, která byla vyvinuta právě pod křídly Škody. Hlavní část vývoje probíhala v relativně novém vývojovém středisku v indické Púně, které otevřelo své brány v lednu 2019. Lokalizovaná je i výroba – celkem 95 % komponentů vozu vznikne přímo v Indii.
Nevíme, jak jezdí, ale mohli jsem jej kompletně prolézt
Milým překvapením bylo pozvání na předpremiérové setkání s Kushaqem u nás v Česku. Sice nebyla možnost se s autem svézt, ale byla možnost ho kompletně celé prolézt a zjistit pár postřehů z vozu samotného, ale i z pozadí jeho vývoje.
Auto, jak můžete koneckonců sami vidět na prvních fotkách, vypadá celkem k světu. Kushaq je sympaticky robustní a jeho design by se neztratil ani v Evropě, přece je však na něm v některých detailech znát zaměření na trh s úplně jinými potřebami. S ohledem na indické cesty a místy chaotický provoz je Kushaq obdařen větším podílem matně černých ochranných plastů (levnějších a odolnějších než lakované díly), které kryjí třeba nezanedbatelnou část spodků dveří. Na druhou stranu je tu ale i maličko vyšší podíl chromovaných detailů, typicky například kliky dveří. Pod autem taky nenajdeme tak svědomité aerodynamické zakrytování – zde je rozdíl primárně kvůli emisím, v Indii nehraje aerodynamika až tak důležitou roli.
Konkrétní auto už bylo vyrobeno přímo na lince v Indii, a kdo by čekal například viditelně nižší kvalitu zpracování, bude se mýlit. Stejně tak ani samotná platforma MQB-A0-IN není nijak ošizená. Změny oproti evropské verzi MQB-A0 jsou především ve skladbě materiálů, odpovídající bezpečnostním pravidlům Global NCAP – ta mají trochu jiné nastavení oproti Euro NCAP. Z pohledu bezpečnosti ale Kushaq i tak lehce zaostává. ESC je sice přítomno ve všech výbavách, ale některé airbagy jsou za příplatek a třeba protikolizní asistent se samočinnou brzdou tu prostě není.
Trochu jiná situace panuje taky v interiéru. Přesto že je Kushaq velikostně ve stejné kategorii jako náš Kamiq, interiér je zpracováním a materiály o třídu níž – spíš na úrovni Fabie. Zde je zaměření na nižší cenu přece jenom pozorovatelné. Na druhou stranu dotyková obrazovka infotainmentu nechybí a umí mimo jiné i online propojení s mobilní aplikací.
Zajímavé a občas až vtipné jsou však specifické změny, které nejsou zřejmé na první pohled a jsou často dány podnebím nebo kulturou. Tak například sedačky Kushaqu nemají vyhřívání, ale zato mají příplatkovou ventilaci, která se v indických vedrech hodí o dost víc. Z podobného důvodu je tu i účinnější klimatizace, u které se navíc neřeší, že její větráky uvnitř více hučí – u Indů totiž platí, že čím hlučnější větrák, tím auto více chladí. Do teplého podnebí jsou přizpůsobeny třeba i tlumiče auta s jinou tepelnou charakteristikou a nikoho nepřekvapí, že „legendární“ škrabku pod víčkem nádrže budeme u Kushaqu hledat marně. A perlička na závěr – přestože jsou Indové oproti Evropanům v průměru o dost menší, prostor nad hlavou musí být u Kushaqu mimořádně bohatý kvůli jejich turbanům. Protože jakmile se do auta nevejdete s turbanem na hlavě, je něco špatně.
Mezi motory už atmosféry nehledejte
Ještě relativně nedávno bylo naprosto běžné, že se pod kapotou koncernových modelů určených pro východní trhy objevovaly atmosférické čtyřválce. Tedy ty motory, které už kvůli emisím pod kapotami většiny evropských aut několik let nenajdeme, ale na tamní normy ještě stačily. Tenhle stav už ovšem neplatí a stále tvrdší indické normy, postupně dohánějící evropské protějšky, vyřazují atmosférické motory ze hry už i v Indii. Momentálně platná emisní norma BS6 (Bharat Stage 6) je na úrovni naší Euro 6.
Pod kapotou Kushaqu tedy najdeme buď přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o výkonu 115 koní (85 kW), nebo přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní (110 kW). Parametry se tedy jedná o stejné motory jako na našem trhu, jde ovšem o jednotky starší generace ještě bez přídomku Evo.
Oba motory pohání vždy pouze přední nápravu, a to skrze manuální šestistupňové převodovky, případně skrze šestistupňovou automatickou převodovku (pro 1.0 TSI) nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku (pro 1.5 TSI).
Výroba Kushaqu se rozeběhne na plné obrátky v červnu, v červenci se pak očekávají první dodávky indickým zákazníkům. Cena zůstává neznámá.