Článek
Letní, zimní, šestnáctky, sedmnáctky… Alespoň základní charakteristiku pneumatiky automobilu zná snad každý. Z označení obutí však můžeme vyčíst celou řadu podrobností a o některých jste možná ani neměli tušení.
Označení pneumatiky najdeme na její vnější straně, je tedy snadno čitelné na kterémkoliv autě. Jako příklad vezměme třeba pneumatiku s označením 225/45 R17 91H. Co všechno nám takové značení prozrazuje? Pojďme postupně:
- 225 = šířka 225 milimetrů
- 45 = poměr výšky k šířce, v našem případě 45 % z 225 mm
- R17 = průměr 17 palců
- 91H = hmotnostní a rychlostní index, tedy nejvyšší vlastnosti pneu
Hmotnostní index pneumatik
Číslo hmotnostního indexu s nosností přímo nesouvisí, abyste se tedy dostali na konkrétní hodnotu, nejlepší bude podívat se do přehledné tabulky. Naše pneumatika má hmotnostní index 91, což znamená nosnost jedné pneu až 615 kg. Všechny hmotnostní indexy najdete níže:
Hmotnostní index | kg / 1 ks pneu | Hmotnostní index | kg / 1 ks pneu |
---|---|---|---|
75 | 387 kg | 100 | 800 kg |
76 | 400 kg | 101 | 825 kg |
77 | 412 kg | 102 | 850 kg |
78 | 425 kg | 103 | 875 kg |
79 | 437 kg | 104 | 900 kg |
80 | 450 kg | 105 | 925 kg |
81 | 462 kg | 106 | 950 kg |
82 | 475 kg | 107 | 975 kg |
83 | 487 kg | 108 | 1000 kg |
84 | 500 kg | 109 | 1030 kg |
85 | 515 kg | 110 | 1060 kg |
86 | 530 kg | 111 | 1090 kg |
87 | 545 kg | 112 | 1120 kg |
88 | 560 kg | 113 | 1150 kg |
89 | 580 kg | 114 | 1180 kg |
90 | 600 kg | 115 | 1215 kg |
91 | 615 kg | 116 | 1250 kg |
92 | 630 kg | 117 | 1285 kg |
93 | 650 kg | 118 | 1320 kg |
94 | 670 kg | 119 | 1360 kg |
95 | 690 kg | 120 | 1400 kg |
96 | 710 kg | 121 | 1450 kg |
97 | 730 kg | 122 | 1500 kg |
98 | 750 kg | 123 | 1550 kg |
99 | 775 kg | 124 | 1600 kg |
Rychlostní index pneumatik
To stejné platí pro rychlostní index pneumatiky, který je symbolizován písmenem, písmenem a číslem či dvěma písmeny. Rychlostní index značí maximální možnou rychlost od 5 do 300+ km/h. Pokud má vzorová pneumatika výše index H, znamená to maximální rychlost až 210 km/h. Více vám napoví tabulka rychlostních indexů:
Rychlostní index | Max. rychlost | Rychlostní index | Max. rychlost |
---|---|---|---|
A1 | 5 | L | 120 |
A2 | 10 | M | 130 |
A3 | 15 | N | 140 |
A4 | 20 | P | 150 |
A5 | 25 | Q | 160 |
A6 | 30 | R | 170 |
A7 | 35 | S | 180 |
A8 | 40 | T | 190 |
B | 50 | U | 200 |
C | 60 | H | 210 |
D | 65 | VR | >210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 | ZR | >300 |
K | 110 | - | - |
Speciální značení pneumatik
Mezi další značky na pneumatikách patří kromě tradiční vločky zimních pneu třeba písmena XL značící zesílenou konstrukci, obvykle jsou to pneumatiky vhodné pro vozy kategorie SUV, terénní auta, ale třeba i pick-upy a dodávky. Značka FR znamená ochranu ráfku, písmenka SSR, RFT a další podobné mohou značit pneumatiky run-flat.
Pak ještě můžete na pneumatikách najít značky signalizující, že se jedná o specifickou pneumatiku vyvinutou podle požadavků automobilky. Například pneumatiky patřící na BMW mají hvězdičku, na Audi písmeno A nebo A0, gumy pro vozy Bentley mají B v kolečku, pneumatiky pro Porsche 911 mají písmena NA a tak dále. Leckdy se ale se speciálně navrženými pneumatikami setkáte i u „masových“ značek, zvláště u jejich silnějších modelů, případně aut, která mají vyšší únosnost tažného zařízení.
Značení efektivity pneumatik
V květnu roku 2021 došlo v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik. Nové štítky, které na obutí povinně najdeme, teď nesou více informací. Evropští úředníci si od toho slibují lepší informovanost řidičů a díky tomu následné šetření nákladů i životního prostředí.
Na nových štítcích se změnila struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se uvádí jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc po načtení QR kódu získávají ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením).
Další změna se týkala lehkých užitkových vozů (kategorie C1 a C2). U obutí pro osobní a dodávková vozidla již není třída D nevyužita, jako tomu bylo dříve, ale přesunou se do ní pneumatiky, které patřily do třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v novém štítkování posunuly do třídy E. Současně platí, že se omezily maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu.
Na novém štítku se také snížil počet hodnot na abecední a barevně označené škále ze sedmi na pět. Třídy A až C zůstaly beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dříve v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, jsou nyní zařazeny do třídy D, jež se v praxi nepoužívala. Pneumatiky dosud patřící do tříd F a G se nově řadí do třídy E. Tím se měl štítek stát pro spotřebitele přehlednějším a srozumitelnějším.
A proč to všechno? Podle zástupců EU má nový štítek pomoci spotřebiteli vybrat si snáz obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytnout informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem totiž může vést k menší spotřebě a také k nižším emisím. Informace o hluku při jízdě zase mají dopomoci snižovat hladiny hluku způsobované silničním provozem.