Hlavní obsah

Zimní kapaliny do ostřikovačů: Na pumpách jsou předražené, ty laciné zase ničí auto

Foto: Shutterstock / BigTunaOnline

Kvalitní zimní kapalina do ostřikovačů nemusí být předražená, pokud víte, kde nakupovat. Pozor ale na ty vůbec nejlevnější od neznámých výrobců a pochybných prodejců. Mohou být zdraví nebezpečné a zničí vám auto.

Článek

I když jako hlavní nákladovou položku u auta počítáme palivo, v zimním období nám roste spotřeba ještě jedné kapaliny: do ostřikovačů. I profesionálně ošetřené čelní sklo s aplikovanou keramickou ochranou (říká se tomu lidově „tekuté stěrače“) se ve vodní tříšti zanáší a je potřeba ho otírat. Všudypřítomné „blátíčko“ pak vytváří na okně neprostupný hnědý film, a ostřikovače tak musíte používat skoro neustále.

A to leze do peněz. Litr kapaliny koupený na benzince stojí klidně i přes sto korun a z Prahy do Brna spotřebujete litr nebo dva podle toho, jaké jsou podmínky. A ještě vás čeká cesta zpátky. A kdo má na autě i ostřikovače světel, může mít spotřebu ještě podstatně vyšší. Na otázku „kolik to žere“ pak mohou majitelé s trochou nadsázky odpovídat jedním číslem za palivo a druhým právě za ostřikovače.

Pozor na aceton a metanol

Kvalitní zimní kapaliny do ostřikovačů jsou směsí přírodního lihu, demineralizované vody a etylenglykolu. Ještě se přidávají neškodná aromata, aby kapalina také příjemně voněla, a barviva (nejčastěji modré, abyste zimní směs snadno rozpoznali od té letní). Ale některé žádnou příměs nemají. Nedivte se proto, že i jinak funkční a kvalitní kapalina nevoní jako Chanel No. 5. Za charakteristickým nepříjemným zápachem levných kapalin stojí isopropanol, což je alkohol vznikající při nedokonalé výrobě lihu. Chemicky v kapalině až tak zásadně nevadí, jen umí nepříjemně zapáchat.

Foto: Shutterstock/Krasula

Kvalitní zimní směs do ostřikovačů by měla obsahovat jen přírodní líh, demineralizovanou vodu, etylenglykol a případně neškodné barvivo a aromata. Určitě v ní nesmí být metanol a už vůbec ne aceton.

Pozor ale na nejlevnější kapaliny od neznámých výrobců. Jsou často založeny na bázi jedovatého metanolu, který je nejen toxický, ale jde také o poměrně dobré rozpouštědlo. Poškozuje pryžová těsnění kolem oken, lišty stěračů a hlavně plastové kryty světel. Ze všeho nejhorší jsou pak kapaliny s obsahem acetonu. Aceton je totiž tak silné rozpouštědlo, že naruší i plasty a lak auta. Zničí nejen světla a všechna těsnění kolem oken, ale také kryty zrcátek a lak všude tam, kam se kapalina dostane. A pozor, aceton a metanol obsahují i některé levné letní směsi do ostřikovačů, netýká se to jen zimních kapalin.

U dobrého prodejce nebezpečnou kapalinu nekoupíte

Jelikož se kvalita zimních kapalin do ostřikovačů čas od času přetřásá v médiích, většina solidních prodejců už skutečně nekvalitní a nebezpečné výrobky nenabízí. V běžných obchodech byste už neměli na směs obsahující aceton a metanol narazit. Přesto byste si měli na etiketě raději ověřit, že v dané kapalině žádný metanol ani aceton není.

Foto: Dalibor Žák

Nekvalitní kapaliny mohou opravdu ničit auto. Nejenže rozleptávají těsnění kolem oken, ale také ničí lak auta.

Na značkových pumpách a u zavedených prodejců byste už nic takového koupit neměli, ale samozřejmě za kvalitní produkt si připlatíte. Hlavně čerpací stanice na kapalinách pěkně vydělávají, když prodávají litr zimní směsi klidně i za více než sto korun. Zpravidla kapalina dojde po cestě, vy potřebujete vidět, a tak si na nejbližší benzince rádi připlatíte za kapalinu, která na okně nenamrzá, funguje a nesmrdí, jako by vám ve voze někdo tavil umělohmotný kelímek nebo vařil zakázané veselé substance.

Jak na kapalině ušetřit a neničit si auto ani zdraví?

Pokud to jde, plánujte a nakupujte dopředu – a klidně s sebou vozte jedno balení navíc na dolévání. Nekupujte ad hoc na benzinkách, které mají na kapalinách obrovskou marži. Stejné produkty koupíte levněji v prodejnách autodoplňků, ještě výhodněji ve velkých obchodních řetězcích a také na různých e-shopech.

S internetovými nákupy však také opatrně, ať kupujete opravdu kvalitní produkt od ověřeného prodejce, a ne nějaký nebezpečný padělek od podvodníka. Pokud se zásobíte větším množstvím dopředu, můžete opravdu ušetřit i s kvalitním značkovým produktem, který na benzince stojí klidně i trojnásobek.

Foto: Shutterstock / Elena Berber

Myslete také na to, že bez kvalitních stěračů v dobrém stavu vám bude i nejdražší a nejlepší kapalina k ničemu. Kdo jezdí hodně, měl by gumičky měnit klidně každý rok, ať z auta také vidí. Originální stírací lišty nebývají nesmyslně předražené a je to položka za pár stokorun. Výměnu navíc zvládnete sami.

Překvapivě výhodně mohou vycházet i nákupy přímo od automobilek, a to nejen u dealera, ale i na jejich e-shopech. Automobilky se trendu online nákupů přizpůsobily a spoustu užitečných doplňků, ale právě i provozních kapalin, či dokonce některých náhradních dílů, koupíte i přes jejich oficiální e-shopy. Navíc máte zaručeno, že kupujete vyzkoušený a kvalitní produkt, který není toxický a neškodí autu ani vašemu zdraví. Automobilku sice kapaliny do ostřikovače neživí, ale také si kvůli nim nesmí zkazit pověst. Flotiloví zákazníci, kteří na stovkách aut najíždějí stovky tisíc kilometrů, stihnou skutečnou kvalitu prověřit. Proto výrobci kapaliny testují na kompatibilitu s plasty, laky, stěrači a dalšími díly svých modelů.

Vedle klasické směsi, nejčastěji funkční do deklarovaných -20 °C, můžete zakoupit i speciální zimní koncentrát, u kterého si odolnost proti mrazu nastavíte ředěním s vodou, což obvykle vychází výhodněji. Příkladně na e-shopu Škoda stojí tři litry zimní směsi 369 Kč, litr zimního koncentrátu 229 Kč. Ke kapalině se u Škodovky ale můžete dostat i „zadarmo“. Její servisní šeková knížka nabízí majitelům aut starších čtyř let možnost vybrat si ze sortimentu autokosmetiky zdarma právě třeba zimní kapalinu při nákupu dílů nebo servisní práce nad 1000 Kč.

Proč kapalina zamrzá ve vyšší teplotě?

Určitě jste si všimli, že i když máte kvalitní kapalinu s deklarovanou odolností do -20 °C, na okně namrzá třeba už při -8 °C. Jak je to možné? Jde hlavně o to, že líh se z kapaliny odpařuje rychleji než voda, neboť má zhruba dvojnásobný tlak nasycených par. Jen pro zajímavost, metanol v šizených kapalinách má tlak par ještě dvakrát vyšší, takže se odpařuje výrazně rychleji než líh a zbývající voda vám na skle vyrobí krásné ledové květy.

Foto: DF Partner

Čím rychleji jedete, tím dříve může začít kapalina na skle namrzat. Může za to tzv. „efektivní teplota“.

Výrobci se tento efekt snaží snižovat přidáváním glykolů. Některé ovšem mohou být škodlivé a hlavně vytvářejí na skle mastný povlak. A na ten se pak další nečistoty snáze přichytávají. Za namrzáním kapaliny při vyšších teplotách ale stojí také tzv. efektivní teplota. Je to stejné, jako když jste v mrazu venku, a zatímco při bezvětří mráz nevnímáte tak nepříjemně, stačí, aby zafoukalo a najednou to začne v obličeji doslova pálit. Výzkumy prokázaly, že například při rychlosti 130 km/h a okolní teplotě -5 °C je efektivní teplota -19 °C. Proto při rychlejší jízdě v mrazu začíná kapalina namrzat výrazně dříve.

Jednoduchá rada a shrnutí na závěr: Kupujte si jen ozkoušené kvalitní kapaliny od zavedených výrobců a prodejců. Jsou sice o něco dražší, ale fungují, nejsou jedovaté a nepoškodí vám auto. Ideálně se zásobte předem a vozte si příruční zásobičku i ve voze s sebou. Stačí aspoň litrové balení, ale když jedete třeba v zimě na hory do Alp, bude to chtít přibalit pětilitrovku, ať máte klid. A košťátko, škrabku na led a sprej na zamrzlé kliky a zámky už máte…?

Načítám